De ce Nordica?

Ideea pe care acum indraznesc, cu multa precautie, dar si cu entuziasm si incredere, sa o pun in practica, si-a facut loc printre gândurile mele in urma cu opt ani. Eram studenta la Facultatea de Litere de la Cluj, la engleza-norvegiana. Eram, la vremea aceea, si nu s-a schimbat nimic de atunci in aceasta privinta, iremediabil indragostita si fascinata de cultura, de civilizatia Nordului. Gândului de atunci, acela de a crea un cadru institutional, un spatiu de exprimare culturala folosind cât mai multe limbaje artistice, care sa promoveze elemente ale culturii nordice, nu i-am dat sanse aproape deloc. Dar gândul nu a disparut. A ramas acolo cuminte, rabdator, ingaduitor cu mine, cu timpul alocat de atunci incoace studiului si inceputului de drum profesional. Si-a facut simtita prezenta, gândul meu, tot mai mult in ultima vreme. Este poate un curs al lucrurilor firesc. Poate ca societatea româneasca, mediul artistic, mediul de afaceri, societatea civila, au avut nevoie de o perioada de acomodare cu noi strategii – europene, occidentale, democrate – menite sa permita un dialog sistematic si coerent intre sectorul cultural si decidentii economici. România a avut nevoie de mai bine de 15 ani sa se pregateasca pentru Europa si sa invete, sa preia cât mai mult din experienta celorlalte civilizatii europene. Momentul actual este cel care permite comunicarea in interiorul sectorului cultural intre doua sau mai multe tari si care faciliteaza preluarea si totodata transferarea de valori de la o cultura la alta. În egala masura, societatea româneasca este destul de matura pentru a acorda atentie sumei de beneficii pe care le aduce investitia in actiuni culturale pentru promovarea valorilor democratice si nu numai.

Revista de fata este un prim pas, credem noi, semnificativ, dintr-un amplu proiect de promovare a culturii nordice in România prin facilitatea accesului publicului român la o serie de elemente ce tin ce identitatea culturala a spatiului nordic. Puntea de legatura pe care ne-am propus s-o instituim intre tarile nordice, Norvegia, Danemarca, Suedia, Finlanda, si România, prin proiecte culturale si educationale, care sa raspunda nevoilor de cunoastere actuale, de iesire din contextul cultural local, are la baza conceptul de business for arts. Prin care lumea economica sa ia contact si sa beneficieze in activitatile si strategiile sale de business de creativitatea si inventivitatea oamenilor de cultura si a artistilor. În mod reciproc, artele, actiunile culturale, a caror finalitate este esentiala, vor avea prilejul si sansa de a prelua din rigurozitatea, eficienta si capacitatea organismelor economice de a maximiza competentele necesare activitatii de management. Conceptul de business for arts isi propune sa aduca laolalta lumea economica si cea culturala, prin stabilirea de parteneriate care sa aduca beneficii celor care activeaza in zona culturala, respectiv in cea de business, dar si comunitatii in general. Nordica face astazi primul pas. Norvegia.

Diana Sacarea

P.S. Revista Nordica tine sa multumeasca tuturor celor au contribuit la realizarea ei si in special conf. univ. dr. Sanda Tomescu Baciu si studentilor Facultatii de Litere din Cluj Napoca, Catedra de Limbi si Literaturi Scandinave.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *