Interviu

Cristina Someșan militează pentru un stil al “Papiului”

Reporter: Cu ce gânduri ați început activitatea în această nouă postură?
Cristina Someșan: Mie îmi este dragă această școală pentru că am terminat aici, părinții mei au fost profesori aici, copilul meu a terminat aici și pentru că, în sufletul meu, simt că fiecare absolvent de “Papiu†a fost marcat de trecerea prin această școală și are educația aceea primară, pregătirea inițială care îl face să aspire la mai mult, să aibă ambiție, curaj, îl face deosebit față de ceilalți în societate, în profesie și, după ani, când se reîntorc spre școală, au mândria aceea de a fi absolvent de „Papiuâ€. Sentimentul acesta parcă nu l-am văzut atât de intens la elevii care sunt acum în școală și aș vrea, prin acțiunile pe care le inițiem, să le dezvolt această mândrie a școlii din care fac parte, să realizeze că, până la urmă, calitatea în educație va depăși orice context social, orice perioadă, orice vreme, și am încredere, pe termen lung, că numai munca, valoarea, pregătirea academică de calitate poate să reprezinte o cheie de succes.

Rep.: Cum se poate realiza acest lucru?
C.S.:
E greu să-ți arăți punctul de vedere, e greu să-ți impui și niște reguli, pentru că elevii sunt formați de către adulți și, din păcate, în zilele noastre, societatea este foarte permisivă cu orice fel de reguli. Însă, mie mi se pare că civilizația înseamnă tocmai respectarea acestor reguli. Dacă știi exact care sunt regulile, știi exact cum să procedezi și este un prim pas spre o reală libertate.

Rep.: Cum ați descrie colectivul de elevi și dascăli de la „Papiuâ€?
C.S.: Foarte personali. „Papiu†a fost întotdeauna o școală foarte personală și care nu se lasă greu. Fiecare este mândru de el și poate că acestă mândrie îl și limitează în drumul spre progres. Dar, întotdeuna Papiu a fost o școală de personalități puternice, și la profesori, și la elevi. Nu este ușor să colaborezi cu ei pentru că trebuie să îi convingi că ceea ce vrei tu să le propui este într-adevăr ceea ce e bine și să îi faci să-și dorescă să meargă pe drumul respectiv. Atunci da, cu adevărat, i-ai câștigat. Dar „Papiu†nu a fost niciodată o școală ușoară din niciun punct de vedere.

Rep.: Dar este o școală de calitate…
C.S.: Vârfurile sunt vârfuri și pregătirea, din punct de vedere al caracterului, în „Papiuâ€, este de cursă lungă. „Papiu†este o școală mai pretențioasă. În aceste condiții, elevii noștri nu sunt persoane care se deprimă în fața greutăților, sunt învățați treptat și de mici cu ele și sunt elevi de cursă lungă. Dacă e să ne uităm la toate generațiile, sunt persoane care răzbesc greutățile vieții, nu se lasă impresionați de greutățile mai greu de gestionat.

Rep.: Aminteați de reguli… care sunt acestea și cui sunt aplicate?
C.S.:
În primul rând, vorbim de reguli de disciplină, reguli cuprinse în regumalentul intern, de funcționare a școlii, care îi implică și pe profesori. Poate că a fost mai multă libertate și e greu de gestionat. Când lucrurile nu sunt clar reglementate, pierzi controlul și nu se mai știe ce e sau nu bine. Sigur, regulemantul se aplică atât elevilor cât și profesorilor. Nu știu dacă sunt foarte încântați dar sunt lucruri simple pe care trebuie să le înțeleagă toată lumea. Acestea vizează lucruri de conduită și, de exemplu, serviciul pe școală a profesorilor, pentru o mai bună supraveghere a elevilor pe durata pauzelor. De asemenea, am introdus un contract, un fel de acord educațional, între părinți și elevi. În urma unei ședinte, părinților li s-a dat acest acord, care prevede obligațiile școlii, ale părinților și ale elevilor, fiind de fapt, un parteneriat pentru educație. Părinții și profesorii trebuie să fi parteneri, așa cum sunt cei doi părinți într-o familie pentru educația copilului. Dacă nu este comunicare și colaborare între ei, dacă nu fac front comun în activitatea de educație, nu se petrece nimic. Mizez foarte mult pe acest parteneriat și, părinții nu trebuie să renunțe la rolul lor în educația copiilor.

Rep.: Concret, care este sarcina părinților?
C.S.: Părinții trebuie să urmărească situația școlară a elevului. Vom introduce din nou catalogul online, care, în baza unei parole, poate fi consultat individual și doar pentru propriul copil și unde vor exista notele și absențele la zi. Părinții au obligația să ia legătura cu diriginetele, cel puțin o dată pe lună, pentru un schimb de impresii, să urmărească ținuta vestimentară a elevilor, pentru că și hainele transmit un mesaj și acesta ar trebui să fie unul academic. De asemenea, toți elevii sunt introduși într-o bază de date și tuturor le scrie medicul de familie pentru a se viza doar motivările care provin de la acesta. Dacă elevul vine cu o altă motivare, eu personal voi înștiința familia. Poate că nu e ușor dar eu nu fac un lobby pentru a veni oricine la “Papiuâ€. Cred că oferta orașului și a județului este destul de bogată încât să se regăsească fiecare unde crede că îi este locul. Mai degrabă aș milita pentru un stil, pentru un spirit al “Papiuluiâ€.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close