Secretul banilor nerambursabili, știut de Rhoa Consulting

Reporter: Pentru început, vă rog să vă prezentați în câteva cuvinte.

Rosana Buzgău: Sunt de profesie economist, lucrez ca și cadru didactic, sunt lector universitar doctor la Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” București, Facultatea de Științe Economice Cluj Napoca, unde predau disciplinele: analiză financiară, finanțe și fiscalitate.

Rep.: Care e povestea înființării Rhoa Consulting?

R.B.: Firma a fost înființată în anul 2009 și are ca obiect de activitate consultanța, în general, pentru accesarea de fonduri europene, dar nu numai pentru că ne-am ocupat și ne ocupăm de promovarea oricărei surse de finanțare nerambursabilă. Pe lângă activitatea de consultanță pentru accesarea fondurilor am încercat să dezvoltăm activitățile pe care le practică o firmă de consultanță, în sensul oferirii clienților noștri și a unor servicii de consultanță financiară, inclusiv în perioada de post-implementare a proiectelor. Pe parcursul desfășurării activității mele didactice, mi-am dat seama că sunt foarte mulți ingineri – sau specialiÈ™ti din alte domenii – care desfășoară activități de consultanță financiară, fac analize financiare pornind de la premise total greșite în efectuarea unor previziuni economico-financiare ale activității firmelor și am decis că ar fi cazul să intre și profesioniști, economiști, pe piața de consultanță. Așa mi-a venit ideea înființării firmei…

Rep.: Cine sunt clienții dumneavoastră?

R.B.: Acordăm consultanță atât persoanelor juridice, cât și persoanelor fizice. Am lucrat în județele Mureș, Cluj și Sibiu și în ultima perioadă mi-am extins destul de mult activitatea și spre autorități publice locale pentru că am observat un mare gol aici, în privința acordării unei consultanțe de calitate și am atras în portofoliul clienților firmei foarte multe astfel de comunităÈ›i locale.

„Săptămâna trecută a fost lansată schema de ajutor de stat de minimis care va avea prima sesiune de depunere începând cu 1 iulie 2013. Prin această schemă vor putea fi finanțate aproximativ 1.000 de proiecte”

Rep.: Mulți posibili beneficiari nu prea știu unde să caute informații pentru a accesa fonduri europene. Oferiți consultanță în acest sens?

R.B.: Informația din păcate ajunge destul de greu la beneficiari, mai ales în zonele rurale. Acestea ar avea nevoie atât de dezvoltare din punct de vedere economic, cât È™i din punct de vedere al infrastructurii, iar acest lucru se poate realiza doar prin participarea locuitorilor din zonele respective la viaÈ›a economică, iar locuitorii zonelor rurale care au nevoie atât de pregătire, cât și de sprijin financiar pentru realizarea anumitor investiții, aceasta fiind o modalitate de a înființa locuri de muncă în zonele rurale.

Rep.: Apropo de înființarea de locuri de muncă, Guvernul a anunțat că va acorda ajutoare de minimis pentru IMM-uri, ceea ce v-ar putea lărgi portofoliul de clienți…

R.B.: Da, săptămâna trecută a fost lansată schema de ajutor de minimis, instituită prin Hotărârea Guvernului 274/2013, care va avea prima sesiune de depunere începând cu 1 iulie 2013. Prin această schemă vor putea fi finanțate aproximativ 1.000 de proiecte, iar ajutorul financiar nerambursabil pentru un proiect poate să fie de maximum 200.000 de euro.

Rep.: Ce aduce nou această schemă de ajutor de stat?

R.B.: Spre deosebire de schema anterioară de minimis instituită în anul 2007, prin această schemă este stimulată înființarea de locuri de muncă deoarece pentru a beneficia de un ajutor financiar de până la 100.000 de euro va fi obligatorie crearea a cinci noi locuri de muncă care să fie menținute o perioadă de minim trei ani, iar pentru 200.000 de euro trebuie înființate șapte locuri de muncă. Foarte important de amintit, ajutoarele financiare se vor acorda după principiul „primul venit, primul servit”. De aceea, viitorii solicitanți trebuie să se grăbească și să își pregătească proiectele în timp util.

„Îi sfătuiesc să apeleze la ajutorul nostru pe cei care vor să își dezvolte un business bazat pe criterii de eficiență economică. Să știe că le pot exploata în viitor și mai ales să se gândească la beneficiarul final, consumatorul produselor sau serviciilor pe care le vor realiza”

Rep.: În cât timp se realizează documentația pentru depunerea unei cereri pentru acest tip de ajutor?

R.B.: Din această schemă se finanțează atât domeniul construcțiilor pe un anumit specific: industrial, ocrotirea sănătății, cultură fizică È™i agrement, învățământ, È™tiinÈ›ă, cultură È™i artă, asistenÈ›ă socială, dar și achiziția de echipamente tehnologice, aparate și instalații de măsurare, control și reglare, mijloace de transport neînmatriculabile, precum și echipamente IT. În cazul în care este vorba de elaborarea unui proiect care necesită doar achiziție de echipament, un astfel de proiect se poate realiza în maximum o săptămână, atâta timp cât beneficiarul are deja un plan de investiții serios gândit. În cazul realizării de construcții, acolo depindem foarte mult de implicarea autorităților publice, deoarece pentru depunerea proiectului este necesară și obținerea certificatului de urbanism, însă acest demers, din câte cunoaștem, durează destul de mult.

Rep.: Aveți vreo sugestie pentru viitorii solicitanți ai ajutorului de minimis?

R.B.: Îi sfătuiesc să apeleze la ajutorul nostru pe cei care vor să își dezvolte un business bazat pe criteriile de eficiență economică. Să știe că le pot exploata în viitor și mai ales să se gândească la beneficiarul final pentru că beneficiarul fondurilor nu e solicitantul și cel care obține finanțarea, ci cel care va utilizat produsele create de firmă sau care a beneficiat de serviciile respective.

Rep.: Cum stabiliți onorariu pentru serviciile prestate? E vorba despre un procent din valoarea proiectului sau o sumă fixă, în funcție de numărul orelor alocate la respectivul proiect?

R.B.: Onorariul final este rezultatul unei negocieri. Se stabilește ca un procent aplicat asupra sumei nerambursabile, iar o parte din acest onorariu este achitat la finalul întocmirii documentației pentru depunerea proiectului.

Rep.: Cum puteți fi contactată?

R.B.: Pe strada Gheorghe Doja nr. 185 din Târgu-Mureș, în clădirea Anvico Business Center, la etajul 3, sau la adresa de e-mail rosana.buzgau@rhoa.ro.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *