Despre management și comunicare!

Foto Nicu Pop - EDTORIALFoto Nicu Pop - EDTORIALDeși pot fi lesne bănuit de atitudini pro domo, îmi îngădui totuși să înșir aici câteva opinii concluzive desprinse în urma experiențelor pe care le-am trăit în activitățile mele curente, respectiv dialogurile și negocierile cu manageri generali, cu directori de marketing și comunicare de la companii din aproape toată țara și din toate domeniile economice privind promovarea acestora în revista Transilvania Business. Cred că aceste concluzii citite în legătură strânsă cu realitățile și problemele economiei românești. Ca vânzător de publicitate pe print trebuie, în primul rând, să te înarmezi cu multă răbdare și să te dotezi cu o infinitate de argumente și atuuri, să fii pregătit să-ți adaptezi discursul funcție de personalitatea și capacitatea de rezistență a interlocutorilor, dar și ținând cont, desigur, de strategia de promovare a companiei pe care o reprezintă și de nevoile de acestora de comunicare.

Teoretic, într-o economie de piață, în care competiția este unul din principalele motoare, asemenea situații sunt absolut firești. Însă am traversat perioade grele, pline de incertitudini, în care companiile și-au reeavaluat prioritățile, strategiile de supraviețuire și de dezvoltare. În general, majoritatea firmelor, fie de producție sau de vânzare produse, au abandonat clasicele formule de promovare. Mai mult și ca urmare, au tăiat din bugetele aferente și au redus personalul specializat din departamentele de marketing sau chiar le-au desființat. Nici nu interesează prea mult audiența și tirajul și distribuția produsului media pe care-l reprezinți, doar prețul. Am auzit frecvent formule de genul: ”ne promovăm prin calitatea produselor noastre”, ”am optat anul acesta doar pentru online”, ”preferăm să participăm la evenimente, târguri și expoziții”, ”mergem doar pe TV”, B2B” și altele. Aceste opțiuni denotă însă neîncredere, nesiguranța profitului, lipsă de predictibilitate cauzată și de hățișul legislativ și fiscal de la noi care blochează posibilitatea conturării unor strategii pe termen mediu și lung al companiilor, dar și o anumită repezeală în a alege opțiunile cele mai bune de promovare. Ripostez, aproape de fiecare dată, cu argumente de tipul ”o campanie de promovare serioasă se face prin toate categoriile de instrumente – audio-vizual, online, print, outdoor, evenimente”, că deocamdată în ”mediul online, deși e ieftin, e haos, iar site-urile firmelor nu sunt actualizate și utilizate corespunzător”, că ”TV-ul este bun doar anumitor categorii de companii”, etc.

Dar mai grav este că personalul companiilor specializat în marketing a ajuns un fel de paria, li s-au luat bugetele și atribuțiile, rămânând câte 1-2 astfel de specialiști, mai mult pe post de secretare, care au învățat câteva formule standard, preponderent de refuz al colaborării: ”dacă ne interesează, vă contactăm noi”, ”domnul director este plecat din țară”, ”bugetul pe anul ăsta – acolo unde există totuși – a fost deja cheltuit, poate la anul”. În 70% din cazuri nu găsești responsabilul de marketing și comunicare, deși în numeroase situații aceștia au preluat și componenta de PR, pe site-uri nu sunt afișate, paradoxal aș zice, datele de contact ale lor, acesta nu face parte din echipa lărgită de management. Folosești intens Google și celelalte motoare de căutare să-l găsești pe directorul de marketing și tot degeaba, apelezi la fel și fel de tertipuri, la prieteni, etc. și abia, abia apare și el, deși acesta trebuie să fie interfața între companii și vehiculele de comunicare. Rigiditatea politicilor de marketing este un alt obstacol. Companiile mari, serioase, își structurează strategia de promovare și bugetul aferent la început de an, nelăsând nicio marjă de lucru însă, deși îi oferi posibilitatea să se exprime în produse exclusive, de înaltă calitate și cu impact major pe piață, nișate, concepute după ce a stabilit bugetul de publicitate și modul de cheltuire a lui.

În pofida acestor ”lupte seculare” care durează uneori și cateva luni, activitatatea de vânzător de publicitate este una incitantă, în care rutina dispare, este o postură din care poți învăța extrem de multe lucruri. Aș zice că după 5-10 ani de experiență un asemenea personaj poate să devină un consilier de nădejde pentru orice decident, fie din sfera politică, administrativă sau economică. Rămâne să vedem ce se va întâmpla pe piața de publicitate, cum vor reuși editorii și proprietarii media să convingă ”clienții” de avantajele oferite. Și ca să pledez, totuși, pro domo, cred că print-ul este mai bun!

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *