Consorţiile şcolare, funcţionale la şcolile mari

Consortiul Academica sarbatoreste Unirea Consorţiile şcolare, organismele gândite pentru a oferi şanse crescute şcolilor mici, funcţionează foarte bine şi la cele mari. 12 astfel de consorţii vor funcţiona, pe perioade variabile, în judeţul Mureş, faţă de 16, câte au funcţionat până de curând. Şcolile interesate au avut ca ultim termen data de 23 ianuarie pentru a depune documentele necesare. În Târgu Mureş vor funcţiona 5 consorţii şcolare.

Avantaje peste avantaje

Prin înfiinţarea acestor organisme, şcolile au şanse mai mari de reuşită atunci când vor să acceseze programe cu fonduri europene. Un alt avantaj al acestor consorţii constă în faptul că profesorii îşi pot completa norma, explică purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, Camelia Irimie Matei. ,,Prin înfiinţarea acestora se poate ajunge la optimizarea resurselor, şcolile se pot împrumuta în condiţii de reciprocitate din resursele partenerilor şi învăţa din bunele practici ale acestora. Elevii, pe de altă parte, pot avea oportunităţi de învăţare lărgite”, precizează Irimie Matei. Conform legii educaţiei naţionale, care reglementează consorţiile şcolare, profesorii îşi pot completa norma sau îşi pot rezolva restrângerile de activitate la una din instituţiile partenere, măsura permiţând libera circulaţie a profesorilor, de la gimnaziu la liceu, sau de la un liceu la altul. De exemplu, un profesor care predă româna la gimnaziu poate să îşi completeze norma didactică cu ore de engleză la liceul din cadrul consorţiului. Astfel, beneficiari ai consorţiilor şcolare devin nu numai copiii şi profesorii, ci şi şcoala ca entitate, care devine mai puternică. Avantaje multiple, aşadar.

Timpul trece, interesele se schimbă

Totuşi 10 unităţi de învăţământ, care au făcut parte până de curând din consorţii şcolare, au renunţat să continue parteneriatele începute cu câţiva ani în urmă. Este vorba despre consorţiile Transilvania, compus din gimnaziile localităţilor Băla, Cozma şi Fărăgău, consorţiul Papiu Ilarian, format din şcolile din Sânger şi Papiu Ilarian, Europa compus din Gimnaziul Europa, Palatul Copiilor şi Grădiniţa nr. 6, precum şi consorţiul ,,Academia copiilor isteţi”, format din grădiniţele nr. 16 şi grădiniţa Manpel. Grădiniţa nr. 16 fiind într-o reabilitare prelungită, nu are momentan ofertă pentru un parteneriat reciproc avantajos. În ce priveşte consorţiul ,,Europa”, Iolanda Cătinean, directoarea Palatului Copiilor, parte a acestuia, susţine că parteneriatul nu a fost continuat deoarece nu a existat nici o iniţiativă de continuare a acestuia din partea Gimnaziului Europa. O situaţie mai specială am găsit la fostul consorţiu ,,Papiu Ilarian”. ,,Între localităţile Papiu Ilarian şi Sânger este o distanţă destul de mare, care a îngreunat colaborarea”, susţine directoarea Gimnaziului din Sânger, Rodica Glasu. ,,În plus, în Şcoala Gimnazială din comuna Papiu Ilarian a scăzut mult numărul elevilor de naţionalitate română, scăzând astfel posibilităţile de colaborare cu şcoala noastră. Parteneriatul a funcţionat bine în primul an, când am reuşit să stabilizăm numărul de posturi didactice, ulterior consorţiul nu şi-a mai justificat existenţa”, a explicat directoarea Glasu. Funcţionează însă la parametri scontaţi consorţiul ,,Academica”, format din Colegiile Papiu şi Unirea, alături de liceul ,,Gheorghe Marinescu”, susţine fosta directoare a Colegiului Unirea, Teodora Boar. ,,Funcţionează şi mergem înainte. A fost o colaborare fructuoasă şi pentru profesori, pe partea de mobilitate, cât şi pentru elevi. Activităţile comune cu elevii celor două şcoli partenere sunt destul de dese în ce priveşte procesul de învăţare, dar avem şi numeroase competiţii sportive organizate în colaborare”, a precizat Boar.

Baza legală

Consorţiile şcolare se constituie în baza unui contract de parteneriat între două sau mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar, de stat sau particulare. Pentru a se putea grupa, unităţile de învăţământ trebuie să aibă personalitate juridică şi să fie autorizate. Contractele de parteneriat între unităţile de învăţământ preuniversitar se încheie pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi 5 ani, cu posibilitatea de prelungire. În ce priveşte modul de organizare, conducerea consorţiului şcolar este asigurată de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ membre, fără să dobândească propria personalitate juridică.

 

 

 

 

 

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *