Viitoare poveşti de succes, firmele de exerciţiu de la Şincai

Administratorul firmei de constructii Vacanţă sau nu, liceenii mureşeni nu ratează ocaziile oferite pentru a se pregăti pentru viaţa de adult. 50 de elevi, absolvenţi ai claselor a XI-a de la Liceul Tehnologic „Gheorghe Şincai” au participat în perioada 30 iunie – 1 iulie la o serie de ateliere de lucru, în încercarea de a perfecţiona recent înfiinţatele firme de exerciţiu, în cadrul unui proiect care şi-a propus parteneriatul dintre sistemul tradiţional de educaţie şi mediul de afaceri. Discuţii active despre beneficiile diferitelor tipuri de afaceri precum şi despre posibilitatea de a-şi pune în practică visele pe banii altora, mai precis pe bani europeni, atelierele s-au bazat pe situaţii concrete, de viaţă.

 De la şcoli de şoferi la imprimante 3D

Elevii, coordonaţi de profesorii Cornel Rauca şi Horia Vintilă, au înfiinţat 10 firme de exerciţiu, sub îndrumarea iniţiatorilor proiectului, Camerele de Comerţ din Braşov şi Neamţ, împreună cu Casa Corpului Didactic Neamţ şi Asociaţia „Innova” din Bucureşti. Proiectul este implementat în regiunile Nord-Est şi Centru, implicând în total 600 de elevi la nivel naţional. Proiectul îşi propune creşterea nivelului de informare şi conştientizare în rândul publicului a importanţei sprijinirii tranziţiei de la şcoală la viaţa activă, cât şi facilitarea corelării sistemului de educaţie cu dinamica pieţei muncii. Iar instrumentele au fost bine alese pentru îndeplinirea acestori scopuri, pe de o parte dezvoltându-se aptitudinile antreprenoriale ale tinerilor, pe de altă parte aceştia dobândind o serie de abilităţi absolut necesare pentru integrarea pe piaţa muncii. Firmele de exerciţiu ale elevilor au funcţionat în colaborare cu firme reale, aşa-numitele firme mamă, care şi-au adus aportul, printr-o serie de expuneri directe despre mediul de afaceri, despre oportunităţile şi riscurile pe care antreprenorii le pot întâlni. În ce priveşte tinerii de la Şincai, aceştia s-au folosit de cunoştinţele dobândite la şcoală pentru a alege afacerea virtuală ideală. . Cei de la profilul de tehnician transporturi au înfiinţat de exemplu şcoală de şoferi virtuală, alţii au ales domeniul serviciilor, al construcţiilor, pe când cei de la profilul dedicat proiectării CAD au ales, în colaborare cu firma realizatoare de imprimante 3D, 3D Creativity, o firmă cu acelaşi obiect de activitate.

Intrebari pertinente informatii pe masura Oamenii lucrează, nu diplomele

Cu toţii au putut învăţa din cele mai bune surse despre principiile cererii şi ofertei şi li s-a atras atenţia asupra necesităţii informării continue şi a unei atitudini proactive, şi nu în ultimul rând, a pasiunii. „În asta constă secretul succesului în afaceri. Să ştii să lupţi, să nu depui armele, dar cuantificând atent riscurile. Şi foarte important, să-ţi placă ceea ce faci”, a dezvăluit Adrian Rogoz, din partea iniţiatorilor proiectului. Informaţiile aflate au generat şi o serie de curiozităţi, de la alcătuirea unui cv şi a unei scrisori de intenţie, şi până la dorinţele şi aşteptările angajatorilor faţă de pretendenţii la locurile de muncă oferite. Angajatorii prezenţi au atras atenţia tinerilor că nu diplomele şi nici calificările deţinute pe hârtie contează. „Nu diploma lucrează, ci oamenii”, au arătat aceştia, subliniind însă că diploma trebuie să se bazeze de cunoştinţe reale. Tinerii pe de altă parte au fost surprinşi de abundenţa documentelor necesare pentru înfiinţarea unei firme, fie ea chiar şi de exerciţiu. Conceptul acestor firme de exerciţiu, implementat deja de mai mulţi ani şi în şcolile mureşene, reprezintă o metodă interactivă de învăţare, prin care teoria este transpusă în practică, firmele create având conturi virtuale, coduri CAEN şi făcând tranzacţii virtuale cu alte firme asemănătoare prin intermediul unei platforme dedicate.

Nimic nu se obţine fără eforturi

Cei mai îndreptăţiţi însă să emită păreri despre utilitatea acestor proiecte sunt chiar elevii cărora li se adresează. Cătălin Borz de exemplu, absolvent de clasa a XI-a la profilul de tehnician transporturi şi administratorul firmei de exerciţiu „FE Pilot Auto SRL”, a învăţat cel puţin un lucru extrem de util, mai precis să îşi dorească să înceapă de jos şi să atingă succesul nesărind nicio etapă. Şi deasemeni importanţa corectitudinii şi a respectării regulilor jocului, atât în afaceri, cât şi în viaţă. „Este bine să fii antreprenor, dar riscurile sunt mai mari. Ideal este să nu devii antreprenor din prima. Trebuie să începi de jos şi să înveţi pe parcurs toate dedesubturile unei afaceri. Iar acest pas, cu firma de exerciţiu, poate fi unul decisiv”, consideră Cătălin. El şi colegii lui şi-au asumat şi inconvenientul de a merge la şcoală în timpul vacantei. „Nimic nu se poate obţine fără eforturi. Prima dată când mi s-a oferit posibilitatea asta, am considerat că este prea mult de lucru. Ulterior însă am ajuns la concluzia că merită să facem aceste eforturi, pentru că învăţăm lucruri pe care la şcoală nu le putem învăţa”, explică elevul. Activităţile din cadrul proiectului vor fi finalizate în toamna acestui an.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *