Social

Codul de Procedură Civilă implementat în stil pompieristic

Președintele Curții de Apel Târgu-Mureș, judecătorul Florin Dima, a afirmat astăzi, într-o conferință de presă, că pregătirile pentru intrarea în vigoare a noului Cod de Procedură Civilă începând cu data de 15 februarie 2013 s-a realizat pe ultima sută de metri, sistemul informatic pentru implementarea acestuia fiind instalat abia aseară, cauza fiind primirea cu întârziere a softurilor de la Ministerul Justiției. „Cu foarte mare greutate s-a implementat Codul de Procedură Civilă. Vă pot spune că softul, programul care este utilizat de instanța de judecată, ECRIS a fost instalat aseară, la ora 11, pentru că abia atunci a fost trimis de Ministerul Justiției. Începând cu 15 februarie, pentru cauzele nou înregistrate după această dată se aplică această dispozițieâ€, a declarat Florin Dima.

Protocolul cu Poșta și plicurile buclucașe

Potrivit acestuia, din cauza comunicării deficitare de la nivelul Ministerului Justiției, Curtea de Apel a achiziționat 1.000 de plicuri care ulterior s-au dovedit a fi necorespunzătoare dar care vor fi, totuși, folosite până la lichidarea stocului. „Din păcate, și aici a fost o mare problemă pentru că protocolul încheiat între Ministerul Justiției cu Poșta ne-a fost comunicat destul de târziu și achiziționarea unor astfel de plicuri presupune totuși câteva demersuri făcute. În fine, noi am reușit să le facemâ€, a precizat Florin Dima.

Lege publicată pe ultima sută de metri

De asemenea, o altă nemulțumire a magistraților Curții de Apel Târgu-Mureș vizează întârzierea cu care legea privind degravarea instanțelor de judecată a fost publicată în Monitorul Oficial, cu doar trei zile înainte de intrarea în vigoare a Codului de Procedură Civilă. “În mod normal ar trebui să existe un dialog permanent între instanțe, CSM și Ministerul Justiției pentru a asigura punerea în aplicare a Codului. Din păcate, pregătirea a fost destul de greoaie și foarte târziu făcută. Legea de degrevare a instanțelor a fost publicată în Monitorul Oficial cu trei zile înainte de data intrării în vigoare, ceea ce e foarte, foarte târziu. Nu am avut acces la acest text decât a doua ziâ€, a subliniat Florin Dima. “Și nu-i normal ca cu două zile înainte de intrarea în vigoare a unui Cod să știi că există o lege pe care nu ai citit-o și care modifică dispozițiile Codului de Procedurăâ€, a completat președintele Curții de Apel Târgu-Mureș.

Numărul de cauze, în creștere

Referindu-se la volumul de activitate al instanțelor din raza Curții de Apel, Florin Dima a precizat că în comparație cu anul 2011, numărul de cauze a crescut cu aproximativ 10.000, ajungând la 103.000 în anul 2012. „Am ajuns la 103.000 de cauze, pe toate instanțele de pe raza Curții de Apel Târgu-Mureș. 72.000 au reprezentat cauze noi, 73.000 au însemnat cauze soluționateîn anul 2012. În 2011 erau 92.000 de dosare, deci am avut aproape 10.000 de dosare în plus. Creșterea este dată de secțiile de contencios administrativ și fiscal, acolo unde s-a înregistrat aceste taxe de primă înmatriculare. Ele reprezintă într-o majoritate covârșitoareactivitatea acestor secții. Sigur, sunt și alte cauze soluționate de secțiile de contencios administrativ și fiscal, dar taxele de poluare reprezintă majoritatea activităților în aceste secțiiâ€, a afirmat Florin Dima.

Operativitate în creștere, de la 67 de 71%

În ceea ce privește calitatea actului de justiție, operativitatea a crescut de la 67 la 71% în 2012. „Însă este o mare problemă cu durata de soluționare a cauzelor. Numărul mare de cauze a făcut ca instanțele să acorde primul termen de judecată la trei, la patru luni, uneori și la șase luni, motiv pentru care în luna octombrie, după ce am făcut o analiză la nivelul tuturor instanțelor, am încercat să identificăm soluții ca oamenii să nu stea foarte mult să aștepte până când vor primi o hotărâre judecătorească. Colegii mei au fost foarte înțelegători și pentru asta le mulțumesc, și au acceptat să dubleze numărul de ședințe și numărul de cauze pe care le judecau. Au ajuns judecători să dea câte 3.000 de hotărâriâ€, a spus Florin Dima.

0,01% din dosare, mai vechi de doi ani

Potrivit acestuia, în materie penală, în anul 2012 a scăzut volumul de activitate, iar operativitatea a crescut. „În privința duratei de soluționare a cauzelor, noi am fost preocupați să nu avem dosare foarte vechi și de aceea s-a ajuns la un procent de 0,01% dosare mai vechi de doi ani care au fost soluționate în intervalul de unu până la doi ani. Majoritatea cauzelor au fost soluționate în maxim un anâ€, a subliniat președintele Curții de Apel Târgu-Mureș.

Bugetul pentru investiții, în stand-by

În cadrul conferinței de presă a fost abordată și situația clădirii de pe strada Justiției, în care își desfășoară activitatea Curtea de Apel Târgu-Mureș, Florin Dima precizând că deocamdată se așteaptă aprobarea bugetului din anul 2013 pentru investiții, de către Ministerul Justiției. „Suntem într-o procedură de reparații capitale, care merge mai greoi decât credeam. Vă spuneam atunci (în urmă cu un an – n.r.) și chiar v-am prezentat dacă țin bine minte câteva planșe cum va arătaclădirea. Eu credeam că în ianuarie 2013vom putea să începem lucrările de reparații capitale, respectiv de extindere, lucru care nu s-a întâmplat, banii sunt foarte puțini, Ministerul Justiției încearcă să aloce bani ținând cont de priorități însă noi le-am spus că dacă tot modifică schemele de personal, dacă tot suplimentează, angajează judecători, grefieri, s-ar putea să nu mai avem unde să-i punem. Și asta e o problemă. Într-o încăpere în care lucrează patru persoane, deja este foarte mult, spațiile nici nu sunt foarte generoase, clădirea a fost concepută să adăpostească o singură instanță, or noi acum funcționăm trei instanțe și o parte din a patra, Tribunalul Mureș. Nu e în regulă. Dacă vom reuși anul acesta să terminăm proiectarea la clădirea Curții de Apel, la clădirea Tribunalului, mă declara mulțumit. Să vedem dacă vom avea banii pentru că bugetul încă nu a fost trimis, noi încă nu știm de ce bani vom dispune în anul acestaâ€, a explicat președintele Curții de Apel Târgu-Mureș.

Suplimentare de personal

În prezent, în cadrul Curții de Apel Târgu-Mureș își desfășoară activitatea 145 de judecători, schema de personal fiind suplimentată recent, printr-o decizie a Ministerului Justiției. „Acum suntem 145 de judecători, în toate instanțele de la Curtea de Apel până la Judecătorii. S-a propus, și recent am primit un ordin al ministrului Justiției de suplimentare a schemelor de personal. La Curtea de Apel s-a suplimentat schema cu trei judecători, la Tribunalul Mureș cu doi judecători, la Tribunalul Specializat cu doi judecători, la Judecătoria Târgu-Mureș cu doi judecători, la Judecătoria Miercurea Ciuc cu un judecător. Cu alte cuvinte, în funcție de încărcătura pe care a avut-o fiecare instanță s-a făcut această propunere de modificare a schemelor de personal. Pentru personalul auxiliar, s-au alocat pentru toate instanțele de pe raza Curțiid e Apel 12 posturiâ€, a declarat Florin Dima.

Calendar pentru noile Coduri?

Tot în cursul zilei de astăzi, magistrații Curții de Apel Târgu-Mureș i-au solicitat judecătorului Alexandru Șerban, membru CSM, elaborarea unui calendar pentru pregătirea intrării în vigoare, în februarie 2014, a Codului Penal și Codului de Procedură Penală. “I-am expus această nemulțumire domnului Șerban și chiar i-am cerut ca împreună cu Ministerul Justiției să facă un calendar în care să apară toate problemele ce presupun intrarea în vigoare a ceea ce presupune intrarea în vigoare a noului Cod de Procedură Civilă și care sunt soluțiile, pentru că dacă iar ajungem în aceeași situație rămâne ca și intrarea în vigoare a noului Cod de Procedură Penală sau Codul Penal în 2014, să fie amânată undeva în vară-toamnăâ€, a subliniat Florin Dima.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close