Economic

Al treilea pod rutier peste Mureș?!

Primăria Târgu-Mureș continuă demersurile în cazul proiectului „Pod de legătură peste râul Mureș, zona Aleea Carpațiâ€, ajuns în prezent în faza depunerii raportului privind impactul asupra mediului la Agenția pentru Protecția Mediului Mureș. Podul va face legătura între străzile Mureșului și Zăgazului, va avea o lungime de aproape 500 metri și 21.640 metri pătrați suprafață totală construită, din care 12.995 metri pătrați aparțin domeniului public și 8.645 metri pătrați vor fi expropriați. În prezent, pe raza municipiului Târgu-Mureș există două poduri rutiere: cel de pe strada Barajului care face legătura cu comuna Sâncraiul de Mureș și cel de pe strada Călărașilor care face legătura cu cartierul Unirii. 

Scopul proiectului, fluidizarea traficului

Potrivit raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, întocmit de Specialist Consulting SRL București, necesitatea proiectului este reprezentată de lipsa arterelor alternative pentru anumite zone din municipiul Târgu-Mureș în contextul aglomerării urbane și a traficului îngreunat cu precădere la orele de vârf. „Scopul proiectului îl reprezintă fluidizarea traficului și accesul mai rapid pentru anumite cartiere și zone din municipiul Târgu-Mureș, reducerea traficului pe podul actual peste râul Mureș cât și identificarea unei alternative de deviere a traficului când podul actual va intra în reabilitareâ€, a precizat dr. ing. Viorica Avram, semnatara raportului.

Totodată, în document se arată că lipsa traseelor alternative în anumite zone din municipiul Târgu-Mureș are tendința de a concentra pe câteva artere majore circulația rutieră, mai exact pe o arteră principală și pe una secundară. „Pe o rază de 1.250 metri singura arteră principală de legătură cu centrul orașului este pe strada Călărașilor, care traversează râul Mureș peste un pod din beton armat. Pe această arteră traficul devine foarte greoi în orele de vârf. O a doua posibilitate de acces spre centrul orașului din partea de vest este pe strada Barajului, care traversează râul Mureș pe un pod din beton armat, poziționat deasupra barajului. Față de centrul orașului această posibilitate de acces este situată la o distanță liniară de circa 2.400 metri, poziționată la periferia orașului și foarte puțin utilizată. Una din soluțiile de rezolvare a acestei probleme este crearea unui pod de legătură peste râul Mureș, între strada Mureșului și strada Zăgazului, care ar urma să deservească locuitorii din cartierul Unirii, dar și localitățile limitrofe Sântana, Voiniceni și Curteni. Acest pod ar fluidiza traficul din zona străzilor Tisei, Călărașilor, Sinaia, Paul Chinezu, Aleea Carpați și ar reduce traficul peste actualul pod de pe strada Călărașilor asigurând circulația tuturor autovehiculelor, fiind prevăzut cu două benzi, pistă pentru bicicliști, rețea de canalizare, trotuare pe ambele părți, sistem de iluminat public pe pod și rampe de acces. De asemenea, proiectul va contribui la dezvoltarea economică a zonei aferente străzii Mureșului și va crea un acces direct pentru locuitorii localității Sântana de Mureșâ€, a subliniat dr. ing. Viorica Avram.

Oportunități oferite de POR 2007-2013

Proiectul este propus în contextul oportunității oferite prin Programul Operațional Regional (POR) 2007-2013 ce vizează sprijinirea și promovarea unei dezvoltări durabile economice și sociale echilibrate a tuturor regiunilor României și se încadrează în Axa prioritară 1 – Sprijinirea dezvoltării durabile a orașelor – poli urbani de creștere. De asemenea, proiectul de execuție a podului se suprapune cu lucrările de construcție a intersecțiilor giratorii, între rampa Mureșului cu strada Mureșului și rampa Carpați cu Aleea Carpați. „Podul va fi prevăzut cu două benzi de circulație cu o lățime minimă de 3,50 metri, având pe o parte și alte câte un trotuar cu lățime minimă de 1,50 metri fiecare și o pistă de cicliști cu lățime minimă de 1 metruâ€, a arătat dr. ing. Viorica Avram.

Costuri de 62,09 milioane lei

Totodată, reprezentanta Specialist Consulting SRL București a estimat costuri de 62,09 milioane lei pentru realizarea podului, după cum urmează: 13.227.690 lei pentru infrastructură, 8.191.375 lei pentru suprastructură, 6.760.351 lei pentru racordarea cu terasamentele, 21.419.065 lei pentru amenajarea albiei, 1.368.244 lei pentru amenajarea intersecției de pe malul stâng, 1.192.395 lei pentru amenajarea intersecției de pe malul drept, 3.244.500 lei pentru amenajarea drumului de acces și a platformelor de lucru și 6.690.950 lei pentru utilități.

Un pod, două scenarii

În prezent, arhitecții iau în calcul două scenarii, primul dintre acestea constând în construirea unui pod cu asigurarea gabaritului de 7,5 metri pentru calea ferată, cu șapte deschideri și lungime totală de 494,95 metri. „Podul și rampa de pe malul stâng se vor construi în aliniament, iar rampa de pe malul drept va fi alcătuită din două curbe cu raze cuprinse între 80-100 metri și două aliniamente cu lungimea de circa 100 metri, respectiv 50 metri. Intersecțiile între rampa Mureșului cu strada Mureșului și rampa Carpați cu Aleea Carpați vor fi rezolvate prin execuția unui sens giratoriuâ€, a precizat dr. ing. Viorica Avram.

Cea de-a doua variantă aflată în studiu este construirea unui pod fără asigurarea gabaritului pentru calea ferată, cu patru deschideri, de 40 metri, 155 metri, 40 metri și 20 metri, executate din beton precomprimat și oțel-beton. „Deschiderea centrală a podului este un arc cu calea jos, iar viaductele de aces sunt alcătuite din grinzi de beton prefabricat precomprimat. Tălpile arcului au o formă parabolică, având înălțimea maximă la mijlocul deschiderii de circa 20 metriâ€, a arătat dr. ing. Viorica Avram.

Dezbaterea publică, în 3 octombrie

În prezent, raportul privind impactul asupra mediului se află depus la Agenția penru Protecția Mediului Mureș, urmând ca în data de 3 octombrie 2013 în incinta Primăriei Târgu-Mureș să fie organizată o dezbatere publică pe această temă. „Tipul deciziei posibile luate de Agenția pentru Protecția Mediului Mureș poate fi emiterea sau respingerea acordului de mediu. Raportul poate fi consultat la sediul Agenția pentru Protecția Mediului Mureș, Târgu-Mureș, strada Podeni, nr. 10 și la sediul Primăriei Municipiului Târgu-Mureș, Piața Victoriei nr. 3, în zilele de luni – vineri între orele 8.00 – 14.30. Documentul menționat este disponibil și la următoarele adrese de internet: apmms.anpm.ro și tirgumures.ro. Dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului va avea loc la sediul Primăriei Municipiului Târgu-Mureș, sala 45, în data de 3 octombrie 2013, începând cu orele 16.00â€, a precizat ing. Rodica Fărcășan, director tehnic adjunct al Direcției Tehnice din cadrul Primăriei Târgu-Mureș.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close