Educatie

Codul Etic al Profesorilor, o minune așteptată

Ioan Săcărea, liderul Sindicatului Spiru Haret Mureș consideră că doar cei care se pricep ar trebui să decidă bunul mers al învățământului. “De exemplu, Consiliul de Administrație este majoritar din afara unității. Școala este a comunității, corect este ca fiecare să își expună punctul de vedere, dar din afarăâ€, consideră Săcărea.

Drepturi, obligații și sancțiuni pentru fiecare

Actuala formulă a Codului Etic, supusă dezbaterii, este șchioapă, cât timp nu sunt clar stipulate drepturile și obligațiile actorilor la procesul de educație. “Trebuie să educi copilul, dar trebuie să educi și părintele. Dacă nu, ai scăpat o verigă importantă. Aceasta este părerea mea de om aflat de 40 de ani în slujba învățământului. Codul etic propus spre dezbatere acum este șchiop, fără a avea capitole destinate tuturor actorilor din actul educațional. Să fie trecute drepturi, obligații, dar și sancțiuni pentru fiecare. Codul etic este foarte bun, dar trebuie să fie întregit cu codul etic al elevului, dar și al părinteluiâ€, consideră Săcărea, precizând că se ajunge la situații când părinții dau buzna în clase să ceară socoteală profesorilor. “Părintele ar trebui ca atunci când își trimite copilul la școală să semneze un document în care să îi fie clar stipulate atât drepturile, cât și obligațiile. La fel și elevul, ar trebui să fie conștient că are atât dreptul, dar și obligația să participe la actul educativâ€, subliniază Săcărea. Am vrut să aflu cum au ajuns unii elevi în clasa a IX-a fără a avea cunoștințe elementare. “Dacă nu există cod și obligații stipulate, profesorilor le este teamă uneori să lase elevii repetenți, părinții revoltați putând să meargă să ceară socoteală. Și atunci, consideră că nu merită să se lege la cap pentru banii puțini pe care îi primescâ€, consideră liderul sindical.

Salarul profesorilor, salar de supraveghetori

Cu toții cunoaștem însă profesori cu har, cu vocație, care își fac meseria exemplar indiferent de salariile mici. “Problema este că aceștia trec, nu sunt nemuritori, sunt profesorii tinereților noastreâ€, cheia problemei fiind potrivit liderului Săcărea obținerea a 6% din PIB pentru educație. “Salarul actual al profesorilor este doar de supraveghere, nu este pentru muncă, activitate. Cu banii pe care îi primesc nu își pun nici profesorii probleme de performanță. În plus ne luptăm cu birocrația, fără să reușim să schimbăm ceva. Un director de școală trebuie să facă un anumit număr de ore de inspecție pentru a putea face evaluarea anuală a profesorilor. Au dreptate că nu pot să și le facă. Când să le facă dacă sunt îngropați sub o tonă de hârtii?â€, întreabă retoric liderul sindical, și tindem să îi dăm dreptate. Birocrația este un aspect sufocant la nivel mondial. Profesorii, de orice nivel, ar trebui să fie evaluați strict pe criterii profesionale, iar completarea a tone de formulare puțin probabil să facă parte din competențele necesare unui dascăl. “Noi nu stăm doar să cerem cei 6% din PIB sau să mitingim prin București. Noi încercăm să venim cu propuneri constructive, doar să fim luați în seamă. Nu ne erijăm în a fi cei mai deștepți, dar suntem cu siguranță bine informațiâ€, spune Săcărea, profesor care are 40 de ani de învățământ în spate. “Eu după 20 de ani la cârma sindicatului nu am dreptul să spun că nu știu ceva. Eu sunt de principiul că până să te uiți înapoi, mai bine fă doi pași înainte. Trebuie să pornești la drum cu un ideal comun, ca într-o familie, cu scopuri stabilite pe termen scurt, mediu și lungâ€, continuă liderul sindical, dezaprobând moda de a face strategii, după cum bate vântul.

Fondul clasei, destinații clar stipulate

Vorbe frumoase și înțelepte spune liderul Săcărea. Cum stăm cu faptele?  “Am avut o întâlnire cu Ministrul Educației acum vreo lună, unde am fost prezenți majoritatea liderilor sindicali din educație. Timp de multe ore ne-am spus păsurile, am fost ascultați cu răbdare, dar nu s-a întâmplat nimic. În acest timp ar fi putut deja să fie schimbări. Eu din păcate nu am ștampila Ministerului, o am doar pe cea a sindicatuluiâ€, răspunde acesta, fără a părea o justificare. “Eu de exemplu am ridicat problema cu școala după școală, al cărei cadru legal nu este suficient de bine stabilit, răspunderile nu sunt clar delimitate, și mai ales, circuitul banilor nu este bine stabilit. Fondul clasei, contribuțiile părinților ar trebui să fie și ele clar stipulate, să se știe exact la ce pot fi folosiți acei baniâ€, adaugă liderul, considerând deasemeni că nu este normal ca părinții să contribuie la lucrări care sunt de competența primăriilor, cum ar fi renovări sau zugrăviri. “Toate aceste lucruri ar trebui să figureze și ele în codul etic, pentru că pot da impresia de corupție câteodatăâ€, adăugând că un buchet de flori de 8 Martie nu este corupție. “Noi, sindicatele, am avut o serie de propuneri, mai exact 78, pentru îmbunătățirea actului de educație. Sindicatele trebuie să se pună de acord cu Codul Etic. Chiar în această lună vom organiza la nivel de federație o dezbatere și sperăm să iasă un material sănătos. Sperăm să fie ca o Biblie, pentru că relațiile acestea, profesor-părinte-elev, sunt deosebit de complicate, și trebuie să existe stâlpi puternici pe care să se așezeâ€, adaugă Săcărea.

Testarea psihologică periodică, obligatorie

Un alt aspect important relevat de Săcărea este cel al testării psihologice a cadrelor didactice. “Susțin obligativitatea testării psihologice. O dată că este în beneficiul propriu al pedagogului, dar în principal este în interesul sistemului. Uzura în învățământ este extraordinar de mare, dacă nu ești foarte echilibrat, e ușor să o iei raznaâ€, ușor de înțeles dacă ne gândim la numărul mare de personalități cu care se confruntă dascălii zilnic. Săcărea susține că profesorii cu probleme trebuiesc ajutați, nu pedepsiți. “Poate omul s-a îmbolnăvit în sistem, și pe urmă își revine. Dacă nu ai o pârghie, omul poate să meargă mai departe din greșeală în greșeală. Dacă i-am desfăcut contractul de muncă și îl trimitem în stradă nu este o rezolvare, că este al nostru. Noi trebuie să recuperăm oamenii, nu să-i alungămâ€, apreciind că trebuie să ai toate datele problemei și să o vezi în ansamblu, pentru a putea emite judecăți de valoare. Liderul Săcărea este un om al comunicării. “Acum lucrez la un proiect pe fonduri europene, care să cuprindă 500 de membri de sindicat, pentru module de pregătire în domeniul rezolvării de conflicte. Vreau să învățăm cu toții să purtăm un dialog. Unui om flămând trebuie să îi vorbești ca unui om flămând, dar și celui avut trebuie să îi vorbești ca atare, astfel poate te înțelege și mai face ceva în interesul tăuâ€, încheie liderul sindical, Ioan Săcărea. Așadar, se lucrează intens la Codul Etic al profesorilor. Sperăm să nu apară probleme în aplicarea acestuia, potrivit obiceiului în care orice minune ține trei zile.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close