Auto

Auto, viitorul tău e în service!

În condițiile în care vânzările de autoturisme bat practic pasul pe loc din cauza blocajului economic, dealerii auto mureșeni au început să-și regândească serios strategiile. Serviciile post-vânzare pot acoperi până la 50 la sută din încasările lor, iată motivul pentru care aceștia își îndreaptă acum atenția mai mult ca niciodată spre acest gen de servicii. Orice proprietar de autoturism știe că are de făcut cel puțin două drumuri în fiecare an la un service auto. De revizia periodică și de schimbul de ulei nu scapă nimeni. Iar aceste servicii minime costă între 80 și 200 de euro, bani care trebuie scoși din buzunar în fiecare an. Sumele cresc însă substanțial dacă există complicații mecanice. Dacă la vânzarea propriu-zisă a unui autoturism prețurile practicate sunt bine ajustate, având în vedere concurența acerbă, nu același lucru se întâmplă și cu prețurile serviciilor de după vânzare, aceste prețuri fiind destul de piperate. Redactorii noștri au luat legătura cu reprezentanții câtorva service-uri importante din Mureș pentru a lua pulsul acestei piețe. Discuțiile au fost axate pe importanța crescută a serviciilor post-vânzare, pe tarifele operate,, pe oportunitățile Programului “Rabla” și pe influența negativă a service-urilor neautorizate. Detalii în materialul de mai jos.

„Un colac de salvare în

lupta pentru supraviețuire!”

Adrian Grosu, managerul Autocenter Company, dealerul Peugeot în județul Mureș, susține că serviciile after-sale reprezintă un colac de salvare de care trebuie să se agațe toți cei ce activează în domeniu. „O scădere a vânzărilor cu 50% reprezintă o problemă foarte gravă și problema principală devine cea de supraviețuire. În aceste condiții, componenta de after sale a ajuns să reprezinte 75-80% din valoarea afacerii”, spune Adrian Grosu. În privința tarifelor, Grosu afirmă că acestea vor rămâne constante în euro, deci vor fi influențate direct de cursul valutar. „Chiar și în aceste condiții, anticipăm fluctuații minore ale prețurilor. Situația nu este tocmai dezirabilă, dar la rândul nostru depindem de acest curs, iar faptul că reprezentăm mărci internaționale ne determină să lucrăm cu moneda europeană.”, ne-a declarat managerul Autocenter Company. „În prezent, service-ul nostru acoperă întreaga gamă de servicii, de la diagnoză, electrică și mecanică, la tinichigerie și vopsitorie. Ceea ce urmărim în prezent este dublarea capacității service-ului prin deschiderea unei noi hale. Aș mai vrea să precizez că încă dinaintea momentului de scădere a vânzărilor de autoturisme, service-ul nostru a devenit multimarcă. Altfel spus, Peugeot reprezintă în prezent doar 40% din numărul solicitărilor în service, iar în rest ne ocupăm de o gamă foarte largă de mărci” a afirmat Adrian Grosu. În legătură cu influența service-urile neautorizate, Grosu spune că această problemă este una veche. „Ne referim aici la odiseea ultimilor 20 de ani. În ciuda legilor în domeniu, ele își continuă existența. Nu cred că se poate face prea mare lucru împotriva lor și nu vor dispărea în viitorul apropiat. Consider că cel mai înțelept și mai eficient lucru pe care îl putem face este să ne uităm în propria noastră ogradă, să ne facem treaba cât mai bine și în acest sens instrumentul nostru de luptă este reprezentat de oferirea unor servicii de calitate la prețuri comparabile cu ale celorlalte service-uri. Noi ne axăm pe valori precum transparența, calitatea, prețurile avantajoase și rapiditatea serviciului.”, a precizat Grosu.

„Guvernul aduce confuzia în piață!”

Alexandru Luca, directorul de Vânzări al Auto Verona, dealerul mărcii FIAT în Mureș, susține că serviciile post-vânzare au ajuns la 50% din valoarea cifrei de afaceri a companiei. În privința tarifelor, Luca spune că acestea nu vor crește în 2009. “Există un set constant de lucrări, precum cele de revizie, de tinichigerie și altele care mențin service-urile ocupate. Tinichigeria are de lucru datorită traficului intens din oraș, generat de lipsa infrastructurii rutiere. Drumul dintre Reghin și Toplița este un factor care determină foarte mulți șoferi să apeleze la servicii de service. Drumul este în stare degradată și produce mașinilor numeroase avarii.”, ne-a spus Luca. Referitor la investiții, Luca susține că în 2008 compania a dezvoltat o platformă cu o gamă vastă de servicii de tinichigerie, mecanică, electrică, vopsitorie. “Anul acesta vom sta în repaos din acest punct de vedere, dar anul viitor avem în plan înființarea unei stații ITP”, a precizat directorul Auto Verona. Legat de Programul Rabla, Luca spune că acesta stimulează vânzările, dar nu afectează activitatea service-urilor. “Lipsa de consecvență a guvernului determină în schimb confuzie pe piață prin diverse zvonuri care privesc cuantumul sumei oferite pentru o mașină veche la achiziționarea uneia noi și datorită taxei de mediu asupra căreia se revine mereu cu noi hotărâri, generând o situație dificilă”, susține directorul Auto Verona. În privința service-urilor neautorizate, Luca spune că acestea au o influență minoră asupra industriei, deoarece pot să se ocupe doar de mașini vechi. “Tendința generală este aceea de a avea grijă de autoturisme și prin urmare fiecare proprietar își duce mașina la unul din cele mai bune service-uri, în timp ce mașinile noi ajung la service-uri specializate, care dispun de tehnologie specifică”, a încheiat Luca.

“Vrem să fim cei mai buni!”

Alexandru Galpal, directorul general al Victoria Total, dealer autorizat al mărcilor Opel și Chevrolet, admite că în conjunctura actuală a pieței auto ponderea activității service-ului și întreținerii auto este în creștere accentuată. “Acest lucru s-a prevăzut de mai mult timp, trendul acestei activități fiind în creștere, datorită numărului de autovehicule noi aflate pe piața din România.”, susține Alexandru Galpal. “Criza actuală în ceea ce privește vânzările de autoturisme noi nu face decât să accelereze acest lucru. Firma noastră a fost și este pregătită din acest punct de vedere de mai mult timp. Avem dotări cu utilaje și dispozitive de ultimă generație, necesare întreținerii și reparației autoturismelor, în preponderența Opel și Chevrolet, dar nu numai”, ne-a declarat Galpal. Acesta susține că dotarea service-ului este susținută de un stoc mare de piese originale, la prețuri atractive, de un personal școlarizat de către fabricant (producător), de testere speciale de diagnoză. Ponderea activității de post vânzare în cadrul Victoria Total va ajunge în 2009 la 65% din total activitate, spune Alexandru Galpal. În ceea ce privește valoarea manoperei practicate, Galpal susține că aceasta este influențată major de cerințele societății noastre. “Se știe că în alte țări occidentale ponderea serviciilor este mare față de nivelul veniturilor populației. În România suntem la început de drum, dar direcția este aceeași.”, ne-a declarat Galpal. El a precizat că prețurile practicate în service-urile Victoria Total se situează la media prețurilor practicate în service-urile auto autorizate din municipiul Târgu-Mureș. “Noi nu vrem să fim neapărat cei mai ieftini, dar cu siguranță vrem să fim cei mai buni în ceea ce facem. Piața service-urilor din județul Mureș este foarte echilibrată”, spune Galpal. În legătură cu service-urile mici, neautorizate, directorul Victoria Total susține că acestea fac mai mult rău decât bine clienților, “pentru că neavând utilajele necesare sunt sortiți să facă o treabă de mântuială și mai repede sau mai târziu clientul tot ajunge la noi și constată că a investit prea mult în ceea ce la început părea puțin”. “Un service bun trebuie să facă un lucru de calitate, să fie receptiv și prompt la cerințele clientului și la nevoie să poată să pună la dispoziția lui și un autovehicul de schimb pentru perioada în care se efectuează reparația”, a încheiat Galpop.

„Menținem prețurile,

funcție de cursul valutar!”

Petru Szilagyi, director general al companiei Lion Victoria, dealer Dacia și Renault, susține că serviciile post-vânzare au fost întotdeauna importante, dar, într-adevăr, ponderea lor este acum în creștere. Continuare în pagina 14.

“Acest domeniu reprezintă acum cam 75% din serviciile solicitate de piață”. Referitor la tarife, Szilagyi susține că acestea sunt bazate pe tehnicitate, existând categoriile T1, T2 și T3 de servicii. “Cele mai utilizate servicii prestate sunt cele de întreținere, dar într-un service care oferă peste 200 de tipuri de servicii, ierarhizarea lor în funcție de frecvență este dificilă. Costurile serviciilor sunt la jumătate față de Ungaria și la o treime față de cele din Belgia și Franța” susține Szilagyi. “Chiar și în aceste condiții nu vor crește prețurile. Asta cu condiția ca raportul leu-euro să rămână constant, cel din prezent, deoarece pare să se fi stabilizat la valoarea de 4,3lei/euro. În cazul în care cursul va crește, vom fi nevoiți să facem modificări.”, a adăugat Szilagyi. El a precizat că Programul “Rabla influențează unitățile de service, în sensul că există o legătură direct proporțională între numărul de autovehicule noi vândute și solicitările de service. “Un număr mare de mașini vândute înseamnă un număr mare de mașini care vor veni să solicite servicii în service-uri. În ce privește taxa de poluare, aceasta nu influențează major activitatea noastră.”, a spus directorul Lion Victoria. Legat de războiul cu service-urile neautorizate, Szilagyi se plânge de ineficiența autorităților competente care ar trebui să controleze aceste firme. “Service-urile neautorizate ne afectează activitatea din cauza lipsei legislației în acest sens. Această situație le permite să preia un număr important din clienții celor autorizate. Service-urile neautorizate nu figurează în evidențele RAR și nu sunt controlate în nici un fel. Acestea nu pot fi sancționate decât prin depunerea unei plângeri împotriva lor și generează o importantă sursă de concurență neloială” a încheiat Szilagyi.

Auto Top nu majorează tarifele

În opinia Ralucăi Togănel, Asistent Marketing la Auto Top Co, dealerul grupului german VW-Audi în județul Mureș, “serviciile post-vânzare pot și trebuie să cultive și să întrețină încrederea în mărcile comercializate, produsul și serviciile post-vânzare sunt un tot unitar privind din punctul de vedere al clientului pe parcursul duratei de utilizare”. În privința tarifelor, Raluca Togănel susține că service-ul Auto Top nu preconizează creșteri, iar în raport cu tarifele din alte țări, ele sunt la nivelul de 30-45%. „Tarifele în cadrul Auto Top nu sunt pe operațiuni, ci pe tarif orar, în funcție de categoria autovehiculului, 59 Ron+TVA pentru toate autovehiculele mai vechi, 80Ron+TVA pentru autoturisme VW din clasa mică (Polo, Golf), 85Ron+TVA pentru autoturisme VW din clasa medie (Jetta, Passat, Tiguan) si utilitare, 90 Ron+TVA pentru autoturisme VW de teren și de lux și Audi.”, ne-a spus Togănel. „Tarifele nu s-au modificat în cursul anului trecut, deși cursul valutar a avut fluctuațiile cunoscute, mai mult s-a introdus tarif preferențial pentru autovehiculele mai vechi ieșite din garanție, astfel încât și aceste autovehicule să se poată bucura de asistență și întreținere la standarde înalte de calitate, pentru a le putea garanta o durată de utilizare mai mare.”, susține reprezentanta Auto Top. Ea spune că piața service din județ este competitivă în măsura în care nu există în cultura clientului faptul că la o intrare într-un service autorizat de producător standardele de firmă sunt respectate, se utilizează piese de origine care au calitate garantată, asistența tehnică este on-line cu uzina, personalul implicat în operațiile de service este instruit de către importator și are la îndemână informații actualizate cu privire la operațiile de efectuat la autovehicul.

În opinia Ralucăi Togănel, service-urile mici vor supraviețui atâta timp cât au clienții lor tradiționali, „la care se adaugă clienți care văd procesele de întreținere ale vehiculelor doar prin prisma economicului pe termen scurt”.

În privința firmelor neautorizate, Raluca Togănel spune că atunci când nivelul tehnologic al service-ului neautorizat este depășit, oricum reparația va trebui efectuată la service-ul autorizat. „Primul lucru pe care trebuie să-l facem atunci este să readucem autovehiculul la standarde prin anularea improvizațiilor efectuate și abia apoi putem începe constatarea defecțiunilor și reparația propriu-zisă. „În opinia mea, principalele trei calități ale unui service bun trebuie să fie încrederea oferită clienților, să aibă dotare tehnologică adecvată și personal instruit.“

„Ne afectează

service-urile de garaj!”

Directorul de Vânzări al Toyota, Sergiu Halmaghi, este de acord că serviciile post-vânzare au căpătat o importanță sporită, ele ajungând în prezent să depășească destul de bine jumătatea cifrei de afaceri a companiei. Despre tarifele practicate de service-ul Toyota, Halmaghi spune că acestea au crescut în ultima perioadă din cauza evoluției cursului euro, dar și din cauza investiției de la finele anului trecut, când compania a deschis în Corunca un showroom și un service în valoare de peste 2 milioane de euro. „Toate acestea, coroborate, au condus spre creșterea tarifelor serviciilor prestate”, susține Halmaghi. „La Corunca desfășurăm deja o gamă largă de servicii, unde avem un service mecanic, tinichigerie, vopsitorie, spălătorie și în curând vom desfășura și inspecții tehnice periodice”, a menționat Halmaghi. Legat de Programul Rabla, directorul de Vânzări de la Toyota susține că acesta stimulează, teoretic, vânzările, ceea ce înseamnă creșterea numărului de autoturisme care vor avea nevoie în viitor de servicii de service. Și Toyota este afectată de concurența neloială a service-urilor neautorizate. „Există multe firme de garaj, din informațiile pe care le deținem. Totuși, părerea mea este că acestea sunt căutate cu precădere de mașinile vechi, în timp ce mașinile noi au nevoie pentru reparații de aparatură și oameni cu pregătire de specialitate” a încheiat Halmaghi.

Silviu MUREȘAN

Alin BOLBOS

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close