Social

Campanie de informare a românilor imigranți

DSC_0259Ambasada Olandei cu sprijinul Agenției Județene de Ocupare a Forțelor de Muncă Mureș, a organizat, joi, 12 martie, la sediul AJOFM de pe strada Iuliu Maniu Nr. 2 , o întâlnire a reprezentanților autorităților locale, organizații neguvernamentale, sindicate, patronate, agenții de recrutare, care au dezbătut tema ”Informează-te complet, angajează-te corect!”, înscrisă în proiectul ”Dezvoltarea capacității instituționale de furnizare a serviciilor publice de informare a cetățenilor români imigranți”, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional ” Dezvoltarea Capacității Administrative” 2007-2013, cu scopul de a facilita mobilitatea forței de muncă și reintegrării socio-profesionale a cetățenilor români imigranți aflați în străinătate, pe piața muncii din România.

”Este un proiect pilot privind mobilitatea forței de muncă către Olanda, ce are ca principală activitate evitarea pe viitor a abuzurilor din partea angajatorilor, începând de la nerespectarea salariului minim legal, până la exploatarea prin muncă. Persoanele care au probleme pe piața muncii nu sunt suficient de bine informate. Pentru cei în jur de 20.000 de români care lucrează în Olanda, cât și pentru cei care vor alege această destinație, teste important să aibă acces la informații clare, ușor de înțeles, ușor de accesat, la zi, de actualitate, ceea ce va contribui la creșterea încrederii cetățenilor români din străinătate în instituțiile publice din România” a declarat Rodica Cărăușu, Policy Officer Social Affairs, Ambasada Olandei la București.

Rețea de infokiosk-uri

Proiectul vizează dezvoltarea unei rețele de 22 de infokiosk-uri cu ecrane de tip info-touch, ce vor fi instalate în 22 de locații din principalele țări de destinație ale cetățenilor români migranți, unde sunt comunități mari sau țări în care au existat probleme privind munca fără forme legale sau migrație ilegală, respectiv Spania, Italia, Marea Britanie, Germania, Grecia, Franța, Irlanda și Cipru. Cetățenii aflați în străinătate reprezintă o categorie de persoane care întâlnesc de cele mai multe ori obstacole în accesarea drepturilor și obligațiilor ce le revin, obstacole cauzate inclusiv de lipsa suprotului informațional privind drepturile și serviciile la care pot avea acces.

Calitate și eficiență în serviciile de informare

”Scopul acestei campanii este îmbunătățirea calității și eficienției serviciilor de informare oferite cetățenilor români aflați la muncă în străinătatte, de către MMFPSPV și instituțiile abilitate prin dezoltarea unei rețele de comunicatori, realizarea unui studiu a nevoilor de informare a cetățenilor români migranți, instruirea comunicatorilor, dezvoltarea unei rețele de punct de informare de tipul infokiosk în 8 state membre și dezvoltarea unei rețele de multiplicatori de informație” a declarat Bogdan Pașca, consilier pentru afaceri europene în cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.

rodica caraușuInformarea absolvenților din licee

”Site-ul Inspectoratului Școlar Județean Mureș are în jur de 1 milion de vizitatori pe an, specificul fiind examenele și tot ce înseamnă sistemul de învățământ dar, în măsura în care vor fi postate informații de acest gen, vor putea beneficia de acestea toți cei interesați, elevi și părinți, respectiv 88.000 de elevi și 200.000 de persoane ce au în întreținere elevi la școală” a declarat Ștefan Someșan, reprezentant ISJ Mureș.

”Multe firme de IT au filon româno-olandez. Consider că agențiile de recrutare care pun la dispoziție oferte de locuri de muncă trebuie să fie cel mai corect informate de ambasadă, ele intră în contact direct cu persoanele care vor să plece. Instituția Prefectului oferă sprijin în acest demers” a declarat Iuliu Palcu, director Cancelaria Prefectului, Instituția Prefectului județul Mureș.

Olanda este printre preferate

Anul trecut, Olanda a avut oferte de 10.845 de locuri de muncă și 15.395 de persoane au aplicat pe aceste job-uri, comparativ cu Anglia care a avut 231.000 de oferte de locuri de muncă și doar 124.000 de persoane interesate. Chiar dacă mulți profesioniști foate buni își exprimă intenția de a lucra în Olanda, una din piedicile lor sunt certificatele profesionale care trebuie să fie recunoscute la nivel internațional.

EURES, primul pas

”Scopul acestei campanii este de informare a cetățenilor care lucrează în Olanda, pentru a evita orice formă de exploatare. La această întâlnire a fost etalată o serie întreagă de aspecte legate de condițiie de muncă, astfel încât mureșenii să poată avea acces la informațiile referitoare la drepturile, obligațiile, riscurile și oportunitățile pe care le au atunci când decid să lucreze în Olanda. Pentru informații suplimentare, cei interesați pot beneficia de consiliere în cadrul AJOFM, la biroul EURES, la doamna Chirilă Luminița sau la numărul de telefon 0265.266553” a declarat  Gheorghe Ștef, director executiv AJOFM Mureș.

EURES este o organizație europeană ce vă poate ajuta în informarea asupra ofertelor de locuri de muncă, posturile vacante, plasarea unui CV, condițiile de viață și de muncă. Dacă lucrați în Olanda printr-un birou de plasare temporară a brațelor de muncă, biroul de plasare trebuie să fie certificată de către Fundația de Standardizare a Muncii, Stichting Normering Arbeid și trebuie să fie înscris la Camera de Comerț, lucru ce se ce poate verifica.

Cod numeric personal

În cazul în care vă hotărâți să plecați în Olanda pentru a lucra, trebuie să aveți un cod numeric personal BSN, număr de care aveți nevoie chiar dacă cumpărați sau închiriați o casă, dacă înscrieți copiii la școală sau dacă mergeți la doctor sau la spital. Acest număr îl primiți dacă vă înscrieți la primărie la Administrația de bază în registrul de date personale, înscriere gratuită. Dacă locuiți sau lucrați în Olanda sunteți obligat prin lege să încheiați o asigurare de sănătate, ce vă asigură o parte din costurile pentru medic, medicamente și spital. Copiii până la 18 ani sunt asigurați gratis, pe baza asigurării dvs.

Salar brut și net

Dacă sunteți în slujba unei firme olandeze, primiți salariul de la un angajator care vă plătește și impozitul și primele. Acestea sunt reținute de angajator din salariul brut, motiv pentru care cel net va fi mai mic. Cele mai multe firme folosesc contractul colectiv de muncă ce cuprinde acorduri referitoare la condițiile de muncă între angajatori și sindicate, valabile pentru toți angajatorii și angajații dintr-o branșă.

Obligațiile angajatorului

Pentru angajații sub 23 de ani salariul minim este mai mic decât cel pentru angajații în vârstă de peste 23 de ani. În cazul în care primiți salariu mai mic decât salariul minim pe economie, luați legătura cu Inspecția Muncii și Asigurărilor Sociale. Programul de muncă este stabilit în Contractul de Muncă Colectiv și Legea privind timpul de lucru. În CAO este notificat câte ore are o săptămână întreagă de muncă, de obicei 36, 38 sau 40 de ore. Dacă lucrați mai multe ore, asta înseamnă că lucrați ore suplimentare, ceea ce înseamnă o altă retribuție. Angajatorul nu are voie să vă lase să munciți mediu mai mult de 48 de ore pe săptămână, doar din când în când este permis să lucrați peste program. Aveți voie să lucrați maxim 12 ore pe zi pe tură și maxim 60 de ore pe săptămână, niciodată mai mult, cu una sau mai multe pauze scurte pe zi. Angajatorul trebuie să vă asigure protecție la locul de muncă, un mediu sănătos de lucru și mijloace de protecție, respectiv îmbrăcăminte specială, ochelari sau cască.

Atenție la neatenție!

Există muncitori transfrontalieri exploatați în Olanda de către angajatori, motiv pentru care este foarte important să fiți atenți la ce semnați. Se poate vorbi despre exploatare în situația în care nu sunteți plătit suficient, lucrați în condiții grele și periculoase, sunteți indus în eroare, intimidat, vi se îngrădește libertatea de mișcare și sunteți dependent de angajator.

Ajutor de șomaj

În situația în care lucrați ca și salariat prin biroul de repartizare temporară a forței de muncă și deveniți șomer înafara voinței și totuși, rămâneți în Olanda, este posibil să aveți drept de ajutor de șomaj. Condiția este să fi lucrat în ultimele 36 de săptămâni minim 26 de săptămâni. Cel care primește ajutor de șomaj este obligat să-și caute loc de muncă.

Dovada identității

În Olanda trebuie să puteți dovedi cine sunteți, motiv pentru care orice persoană în vârstă de 14 ani sau mai mult este obligată să poarte cu ea o dovadă de identitate valabilă, pașaport sau carte de identitate. Niciodată să nu înstrăinați actele angajatorului sau biroului de forțe de muncă în păstrare.

”Prima linie” de îngrijire

Dacă cineva are nevoie de îngrijire medicală sau socială se poate apela la așa numita ” prima linie” de îngrijire, din care fac parte toate îngrijirile la care pacientul are acces direct, adică medicii de familie, dentiștii și fizioterapeuții. Această asistență nu este gratis, dar câteodată, parțial este decontată de asigurarea de sănătate. Orice alte informații se pot obține dacă accesați romania.nlembassy.org.

Amalia VASILESCU

 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close