Social

Nu există elevi slabi, doar dascăli fără vocație

 Directoarea școlii, Antoaneta Răuca, caută în permanență metode prin care să schimbe atitudinea elevilor față de procesul de învățare. “Un pas important a fost crearea pentru aceștia a unui mediu primitor. În această clădire, anterior și-a desfășurat activitatea o școală generală, și din păcate era destul de părăginită când am venit noi aici în 2007. Împreună cu corpul profesoral, dar și cu implicarea elevilor, am reușit ca astăzi să avem unul dintre cele mai frumoase licee tehnologice din județâ€, a început directoarea Răuca. “Trebuie să menționez și sprijinul Primăriei, care a fost foarte receptivă, dacă i-am cerut ajutorul. Am considerat că nu este rușine să ceri, nimeni nu poate ști ce nevoi avem dacă nu spunemâ€, a adăugat directoarea.

“Încercăm să ne apropiem de sufletul elevilorâ€

Acest liceu este unul dintre cele mai mari din județ, în acest moment având un număr de 1119 elevi înscriși. “Aici intră desigur atât clasele de la zi cât și cele de la seral, precum și școala profesională și cea postlicealăâ€, a specificat Răuca. Să ții în frâu un număr atât de mare de adolescenți, majoritatea băieți, nu este o muncă ușoară. “Avem destul de mulți elevi proveniți din familii dezorganizate, copii cu probleme serioase. Se întâmplă să vină aici copii care în clasa a IX-a nu știu să citească și să înțeleagă un text, nu știu de multe ori tabla înmulțirii sau să adune fracții, iar noi ne gândim să își ia bacalaureatulâ€, a adăugat interlocutoarea. Poate nici nu este necesar să ia bacalaureatul chiar toți, cred eu. “Dacă trebuie în clasa a IX-a să îi înveți să scrie corect și să facă operații elementare, nu avem cum să îl creștem atât de mult. Avem în schimb alte satisfacții, copiii ajung să accepte niște reguli de comportament în colectivitate, învață să-și respecte profesorii și colegii de clasă. Devin pe parcursul anilor de școală responsabili, ajungând să se evalueze în mod corect, și să nici nu mai dorească să dea examenul de bacalaureatâ€, a informat directoarea. Este întotdeauna o parte bună, dacă elevii reușesc să-și descopere valoarea, să constate că nu pot face față acestui examen, pot în schimb să facă alte lucruri în viață. De la acest liceu oricum nu pleacă așa cum au sosit. “Elevii obțin o diplomă de calificare, care le dă posibilitatea să lucreze în domeniile alese. În plus pot obține carnet de conducere, pentru că au incluse în programă ore de conducere auto. Ceea ce eu însă am încercat ca director în cei 2 ani, a fost să impun atât elevilor cât și colegilor din corpul profesoral stabilirea unei legături care nu este cea tipică profesor-elev, încercând să ne apropiem cât de mult de sufletul acestoraâ€, a continuat Răuca.

Copiii trebuiesc tratați ca individualități

Dacă își deschid sufletele în fața profesorilor, este posibil să își deschidă și mințile, ieșind din indiferență. “Nu aș putea spune cum, nu am o rețetă…probabil prin felul în care stăm de vorbă cu ei aceștia își dau seama că aici găsesc oameni cărora le pasă. Chiar de curând am avut cazul unui elev din clasa a X-a, care era ținut mult prea din scurt de către părinți, și ajunsese să se răzbune devenind agresiv față de colegi. Am încercat să stau de vorbă cu el, și după abia două întâlniri s-a deschis și mi-a dezvăluit sursa problemelor. †Întotdeauna atitudinea părinților față de copii își pune pecetea pe comportamentul acestora, fie în mod pozitiv, fie el negativ. “Părinții trebuie să înțeleagă că copiii nu sunt obiecte, au o personalitate și acolo trebuie lucrat. †Poate cea mai mare realizare a directoarei Răuca este nu schimbarea modului de predare, termen considerat depășit de aceasta, ci de transmitere a cunoștințelor într-un alt fel, care să trezească interesul elevilor față de materiile învățate. Asta este deja o artă. “Pentru o astfel de oră eu mă pregătesc acasă poate și 3 ore. Merg mult pe impactul video, și construiesc orele pornind din alte domenii, în așa fel încât se întâmplă că se sună de ieșire și ei nu vor să iasă din clase. Asta fac eu și asta am dorit și de la colegii meiâ€, introducând schimbări și în modul de abordare a examenului de bacalaureat. “La clasele a XII-a, la disciplinele de bacalaureat trebuie să aibă 4 note din lucrări de tip examen de bacalaureat, deci pentru ai noștri simularea care va fi acum în martie este floare la urecheâ€, oferind astfel un tablou clar al evoluției elevilor. “Mă bucur nespus să văd o evoluție față de octombrie, la română și maghiară ajungându-se de la 3,5 media clasei, la aproximativ 6, la matematică de asemeni evoluția există, doar că acolo am pornit de la 1,5 până pe la 4, crescător dar nu suficient deocamdatăâ€, elevii având însă timp să evolueze până la examenele reale. Cei mari informându-i și pe cei mai mici despre desfășurarea anului terminal, s-a reușit inclusiv impulsionarea acestora.

Muncă sisifică, zi de zi, an de an

Asta presupune o muncă sisifică, profesorii având de corectat în fiecare lună câte un set de lucrări de bacalaureat. “Este doar în folosul elevilor, pentru că reușim să-i scoatem din inerție. Nu îmi place să spun așa ceva, dar câteodată mi se pare că parcă este cineva care intenționat încearcă să îndobitocească copiii, care pornesc în primii ani de școală fiind copii deștepți și deschiși față de informație. Trebuie să ne dăm seama că în mâinile noastre stă viitorul acestei țări, și zic eu, dascălii care nu sunt dispuși să dea tot ce pot, nu au ce căuta în educațieâ€, a arătat directoarea, nedorind însă să învinovățească pe nimeni. “Cu siguranță și profesorii de gimnaziu au problemele lor, dar undeva cu siguranță este o problemă. Părinții nu se implică suficient și e păcat, copiii aceștia pot să se piardăâ€, regretă Răuca. “De exemplu, tot pentru captarea interesului elevilor față de școală, dar și de a-i debarasa de pornirile de a distruge mediul înconjurător, în săptămâna dedicată Școlii Altfel, vrem să construim împreună cu elevii un spațiu verde. Acesta nu înseamnă parc, ci construirea unei mini-stații meteo unde să poată studia influența factorilor nocivi asupra mediului, o eoliană. Făcând ei înșiși cu mâna lor ceva, vor învăța să respecte muncaâ€, spune directoarea, dorind ca elevii să-și amintească cu drag de anii de liceu. Asta presupune consecvență, pasiune dusă la extrem zi de zi, an de an, fără să cedezi. “Rezultatele unei astfel de abordări nu apar într-un an, dar trebuie să perseverămâ€,a punctat Răuca. “Același lucru dorim să îl facem și cu colegii, încercând să ne formăm ca o familie, organizând ieșiri unde să nici nu vorbim despre școalăâ€, spune Răuca, nedorind ca aceste ieșiri să pară impuse. Directoarea dorește ca totul să pornească din interior, pentru că lucrurile impuse rareori funcționează. S-a mai spus, este deja un lucru comun, dar nu mai puțin adevărat: nu există copii slabi, există dascăli fără vocație. Profesoara Antoaneta Răuca cu siguranță nu face parte dintre ei.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close