Sanatate

Recomandările nutriționiștilor de Ziua Mondială a Alimentației

2 cristina dobrinRomânii au sărbătorit joi, 16 octombrie, Ziua Mondială a Alimentației, prilej cu care s-au organizat conferințe, seminarii, mese rotunde, toate cu scopul de a arăta cât de importantă este alimentația sănătoasă, dar și de a îmbunătăți educația sanitară. Organizația Mondială a Sănătății transmite că un alt scop al acestei zile este de a face cunoscute problemele sectorului alimentar în lume și de a spori solidaritatea în lupta împotriva foamei, malnutriției și a sărăciei, în condițiile în care principalele cauze de mortalitate în lume sunt legate de alimentația nesănătoasă: 14 milioane de decese sunt cauzate anual, la nivel global, de o alimentație incorectă și dezechilibrată. Într-o discuție deschisă despre alimentele nesănătoase, Cristina Dobrin, nutriționist-dietetician, ne oferă câteva sfaturi despre alimentație, ne spune care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le facem, dar și cum le putem remedia sau evita.

Reporter: La nivel mondial, joi s-a sărbătorit Ziua Alimentației. Ce greșeli în alimentație fac oamenii atunci când se gândesc la o hrană sănătoasă?

Cristina Dobrin: Iată câteva sfaturi privind hrana sănătoasă zilnică pentru a nu ajunge să dezvoltați diferite simptome gastrice, migrene, să leșinați pe stradă. Foarte mulți pacienți mă întreabă despre alimentația din prafuri, pastile, shake-uri din prafuri și dacă este sănătoasă sau nu. Și le răspund întotdeauna că nu poate să fie sănătos ceva sintetic, praf, în loc de hrana pe care a lăsat-o Dumnezeu. Așa cum mașina merge cu benzină și nu am vrea să-i punem motorină, că nu ar merge, nu-i așa? Nici nu am amesteca benzina cu apă sau cu diferite alte lichide ca să meargă, așa nu am putea să dăm nici corpului altceva decât hrană sănătoasă, care a crescut în pom, în pământ. Câteodată, unii pacienți vin prea târziu, după ce au încercat aceste prafuri, shake-uri, aceste pastile, și mă întreabă ce pot să mai facă. Cei mai mulți au dezvoltat diferite simptome gastrice, migrene, au leșinat chiar pe stradă, și le spun cu tristețe că metabolismul lor a încetinit, că este mult mai greu acum să facem ceva. Și asta vă sfătuiesc pe toți: de câte ori aveți întrebări, mergeți la un specialist și întrebați. Hrana sănătoasă zilnică: vreți să vă faceți un shake, cum să nu, din fructe, și din legume.

Rep.: Dacă tot vorbeați de shake-uri, aș vrea să ne oprim puțin asupra lor. În ultima vreme, ele sunt la modă și tot mai recomandate. Cum trebuie să arate un shake bun și sănătos?

Cristina Dobrin: Specialiștii în nutriție și dietetică pot să vă spună dacă mâncarea este cea care vă hrănește sau, dimpotrivă, prafurile. Voi ce credeți? Ați mânca orez din plastic, că doar chinezii au început să-l producă? Eu nu cred că ați mânca. Atunci de ce am mânca niște prafuri în loc să mâncăm mâncare? Putem, poate, pe o perioadă scurtă de timp să ne ținem de aceste prafuri și diferite shake-uri sau pastile, dar ce facem cu restul vieții noastre? Nu suntem educați să mâncăm sănătos și atunci, în momentul în care noi renunțăm la acestea, ce facem? Revenim la alimentația noastră nesănătoasă, iar pe un metabolism încetinit, pe o balanță hormonală dezechilibrată, normal că ne îngrășăm foarte mult. Asta se întâmplă. Și atunci, vă rog, vreți să vă faceți un shake, cum să nu, din fructe, din legume, se fac nenumărate shake-uri minunate, de toate culorile, dar nu putem să avem pretenția că un izolat proteic, că niște vitamine sintetice ar putea să înlocuiască hrana adevărată.

Absorbția de la orice produs sintetic este mult mai mică. De aceea, recomand întotdeauna alimente. Alimentele sunt cele care ne fac sănătoși, dar câteodată ne și îmbolnăvesc, când le mâncăm în exces, când mâncăm mâncare care nu a fost crescută natural, animalele n-au păscut iarbă, ci au primit concentrate, iar noi, atunci, mâncăm acele substanțe cu care au fost hrănite animalele. La fel și lactatele conțin acele substanțe. Cele mai multe legume și fructe sunt crescute cu pesticide și noi le înghițim, dar, totuși, tot mai rămâne un minim de vitamine, minerale naturale, care contează. Puțin cu puțin se adună decât dacă luăm ceva sintetic. Absorbția de la orice este sintetic este mult mai mică deoarece corpul nu îl recunoaște. Hrana sănătoasă zilnică trebuie să fie formată din alimente cât mai proaspete, cât mai colorate și cât mai puțin procesate.

 Rep.: Ce recomandări le faceți oamenilor?

Cristina Dobrin: Alternative nesănătoase la hrana zilnică, sănătoasă: mezelurile în loc de fructe și legume. Mă amuză pacienții care vin și îmi povestesc că ei nu mănâncă legume și fructe, mai ales în sezonul acesta, pentru că sunt cu foarte multe pesticide, cu cine știe ce alte substanțe, dar, în schimb, mănâncă foarte multe mezeluri, din acelea făcute cu concentrat de oase, cu multă slănină, cu sare în exces, cu soia modificată genetic, cu nitriți, care au multe efecte secundare, și cu puțină carne, și aceea, cine știe, tratată cu antibiotice, cu hormoni. Și atunci, ce facem? Alegem alimente cât mai proaspete posibil, cât mai puțin procesate, alimente cât mai colorate, să fie în dieta noastră de zi cu zi. Și vă mai spun un secret: cu cât mâncăm alimente care conțin mai multă apă și fibre, acestea se umflă în stomac și dau senzația de sațietate. Și atunci nu mai mâncăm porții mari de mâncare.

 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close