În radio se face dumping FM
Cu toate că piaţa pare suprasaturată din cauza tarifelor publicitare scăzute, CNA mai scoate la vânzare o frecvenţă radio pentru Târgu Mureş
Cele şase posturi de radio care emit parţial sau în totalitate din Târgu Mureş se bat pentru o piaţă de aproximativ 200.000 de potenţiali ascultători. Concurenţa acerbă face ca unele posturi de radio să fie acuzate că practică preţuri de dumping. Directorii de staţii se feresc însă să dea nume. Şi mai neplăcut este faptul că nu există nici un sondaj specializat care să arate în mod real care este audienţa fiecăruia dintre posturi. În această situaţie fiecare, sau aproape fiecare director de staţie sau reprezentant de vânzări îşi poate permite să spună că radioul pe care îl reprezintă el este cel mai ascultat. Până una alta, chiar dacă există destule posturi
de radio, piaţa mai are nevoie de multe îmbunătăţiri. Şi aici este vorba îndeosebi de conţinutul şi calitatea progamelor. De pildă, lipsesc talk-show-urile antrenante în care să se dezbată probleme de interes local. Şi nu vorbim aici de emisiunile encomiastice în care nu e voie să te legi de nimeni. Şi emisiunile de animaţie se leagănă în jurul unor previzibile sintagme şi banalităţi lingvistice şi intelectuale. Cât priveşte cifra de afaceri nici un post privat de radio nu a fost dispus să ne dea informaţii. Or fi sumele prea mari.
O chestiune oarecum îngrijorătoare observată în timpul documentării pentru realizarea acestui material este scăderea drastică a orelor de emisie locală pentru staţiile ce aparţin unor reţele naţionale (ex. Radio Contact şi Radio Star)
” Se face reclamă la nivel de cunoştinţe şi prieteni “
Radio Uniplus, actualul Radio Star a început să emită în Târgu Mureş în decembrie 1994. Avea la acea vreme aproximativ 20 de angajaţi şi emisie locală 24 din 24 de ore. Acum are doar 4 angajaţi, o oră de emisie locală în fiecare zi, (exceptând sâmbăta şi duminica) şi 5 ore de emisie sâmbătă seara când se transmite o emisiune de dedicaţii (party live). E drept, are şi alt nume pentru că reţeaua Uniplus a fost cumpărată anul trecut de omul de afaceri Cristian Burci şi a fost rebrandată sub denumirea de Radio Star. Potrivit directorului de staţie din Târgu Mureş, Marius Pop, această mişcare a prins bine staţiei, cifra de afaceri crescând semnificativ în acest an. Cu toate acestea Pop e departe de a fi mulţumit. ” Radioul e o afacere în Târgu Mureş dacă se respectă regulile jocului. Multe posturi de radio mergu cu preţuri de dumping. De aceea pe noi nu ne interesează nici nu ne băgăm în viaţa celorlalte posturi. Asta cu toate că în Târgu Mureş se face reclamă la nivel de cunoştinţe şi prieteni. ” Marius Pop crede că un post local sută la sută ar trebui să aibă puterea de a acapara piaţa.
Gaga. Şi atât
Directorul postului Radio Gaga nu a dorit să stea de vorbă cu noi. Ne-a precizat doar că: ” Nu dorim să colaborăm cu organul d-voastră de presă. ” Noi ne facem însă datoria de a vă informa şi despre activitatea acestui post astfel că vă punem la dispoziţie datele oficiale pe care le-am găsit pe internet şi unele date neoficiale. Radio Gaga a început să emită în limbile maghiară şi română în toamna anului 1999. Acţionarii principali sunt o firmă din Ungaria şi senatorul UDMR Gyorgy Frunda. Echipa este alcătuită din 25 de oameni. Emisiunile staţiei, care emite non-sop din Târgu Mureş, sunt dedicate preponderent populaţiei de etnie maghiară din oraş şi împrejurimi. De altfel, emisiunile din prime-time sunt ocupate de animaţie realizată în limba maghiară. Pe acest segment Gaga concurează în pricipal cu Mix FM şi Radio Târgu Mureş, posturi care au şi ele consistente emisiuni în maghiară.
Pro FM sub tutela Pro TV
Pro FM este cel mai tânăr post de radio care emite în Târgu Mureş. Iniţial a emis sub denumirea de Radio Uno, însă din iunie 2002 trustul condus de Adrian Sârbu şi-a intrat în drepturi şi astfel a început prima transimisiune Pro FM. Potrivit directorului de vânzări al Pro Tv – Pro FM Târgu Mureş, Adrian Florea, pentru radio lucrează teoretic trei oameni, însă buletinele de ştiri sunt acoperite de colegii de trust de la Pro TV. Emisia locală este cu mult mai mare decât a celorlalte posturi de radio ce fac parte din reţele naţionale: între orele 10-13 de luni până vineri şi între 12-16 sâmbătă şi duminică. Florea spune că e mulţumit de numărul orele de emisie locală cu atât mai mult cu cât inserţiile publicitare se pot face în programul naţional la orice oră.
Puţină istorie
Postul public teritorial de radio a început să emită în 1958. La începutul lui 1985 din ordinul direct al cuplului dictatorial emisia înceta. A fost însă reluată imediat după revoluţie iar de atunci Radio Târgu Mureş încearcă, potrivit statutului său de post public, să acopere toată aria de emisiuni, de la cele pentru bătrâni până la cele pentru copii. În prezent finanţarea este asigurată din trei surse: bugetul de stat, abonamentul radio şi încasări din publicitate. Probabil că odată cu legiferarea taxei radio, se va renunţa la alocaţia bugetară iar încasările din publicitate vor fi limitate. Acum Radio Târgu Mureş, a cărui emisie acoperă judeţele Mureş, Harghita, Covasna şi Braşov are aproximativ 90 de angajaţi la care se adaugă şi 40 de colaboratori. Responsabil pentru Relaţii Pubice al RTM, Sergiu Zereş, ne-a declarat că numărul angajaţilor e mare comparativ cu radiourile private însă mic comparativ cu radiourile de stat din alte ţări (de ex. BBC sau RFI).
Delfinaşul belgian
Radio Contact Târgu Mureş va împlini în această toamnă 8 ani de emisie. La acea vreme în sediul de pe strada Ciucaş lucrau aproximativ 20 de oameni însă odată cu restrângerea orelor de emisie locală şi numărul acestora a scăzut. Acum Radio Contact Târgu Mureş are patru angajaţi şi nici o oră de emisie locală. Singurele intervenţii de la Târgu Mureş sunt, în afară de inserturile publicitare, buletinele de ştiri de la orele 13:30 şi 16:30, informaţiile din trafic, cele despre starea vremii şi agendele culturale. Directorul staţiei, Florin Romanţa, a ţinut să precizeze că singurele sondaje de audienţă disponibile sunt cele realizate la nivel naţional.
” Preţurile pentru publicitate sunt prea mici “
Mix FM Târgu Mureş face parte din reţeaua naţională Mix, patronată de omul de afaceri braşovean Aristotel Căncescu. Emite în oraş din iulie 1998 când o parte din echipa care a înfiinţat în 1994 Radio Uniplus a decis să plece la Mix. Printre cei ce au ales această cale se afla şi actualul director al staţiei, Viorel Bercea. Echipa număra la acea vreme 25 de persoane. Acum mai sunt 15 angajaţi. Viorel Bercea crede că actualele tarife publicitare practicate de posturile de radio din Târgu Mureş sunt prea mici în comparaţie cu cele ale radiourilor din străinătate. Un exemplu este Ungaria unde, potivit lui Bercea, un spot radio poate costa între 20 şi 40 de dolari. Directorul Mix FM are o opinie proprie şi despre practicarea preţurilor de dumping. El consideră că de o parte din vina pentru scăderea preţurilor o poartă şi clienţii care “forţează” mâna responsabililor de vânări pentru a obţine cât mai multe spoturi, între ore cât mai bune şi la preţuri cât mai mici.
Mix FM se mândreşte cu o anumită independeţă faţă de reţeaua naţională cu sediul central la Braşov.
Casetă jos
Lăsând la o parte cele spuse de reprezentanţii posturilor de radio un lucru este cert. În Târgu Mureş s-au vândut spoturi şi cu 50 de cenţi dar şi cu 6-7 dolari bucata. Nici unul dintre posturile comerciale nu se mândreşte că a evoluat vizibil. Piaţa e atât de fărâmiţată încât e imposibil de spus cu certitudine cine are cea mai mare audienţă. Aşa că nu mai rămâne decât lupta pentru calitatea programelor. Este singura modalitate de a creşte audienţa şi, implicit încasările. De asemenea, nici una dintre staţiile care emit din Târgu Mureş nu se poate mândri că şi-a mărit numărul de angajaţi în afară de Radio Târgu Mureş, care însă fiind post public, funcţionează după alte principii. Toate celelalte posturi şi-au redus, unele chiar drastic, numărul de angajaţi, iar cele care fac parte din reţele naţionale şi orele de emisie locală. În aceste condiţii pare greu de crezut că există cercuri de interese care se bat pentru cumpărarea unei noi licenţe de emisie pe frecvenţa 105,6 FM. CNA va scoate la licitaţie această frecvenţă în luna septembrie. Am dorit să stăm de vorbă pe această temă cu reprezentantul CNA pentru judeţul Mureş, Claudiu Rusu, însă acesta se afla în concediu.



