Uncategorized

Aspiratoare pentru banii șoferilor

După ce recent v-am prezentat starea jalnică a drumurilor naționale DN 15 Târgu Mureș-Toplița și DN 16 Reghin-Crăiești, acum a venit rândul altor două drumuri care arată ca după război: DN 13A Bălăușeri-Sovata și DN14A Iernut-Târnăveni.

De la bun început trebuie spus că ultimele lucrări de modernizare a drumurilor naționale în județul Mureș, cu excepția lucrărilor la drumul european E60, terminate în urmă cu doi ani, s-au făcut între anii 1963-1968. De atunci și până în prezent nu s-a făcut nici o lucrare majoră de reabilitare, prin reabilitare înțelegând consolidarea drumului, refacerea părții carosabile, a acostamentului și a marcajelor rutiere. Din această cauză, toate drumurile din județ și-au depășit termenul de folosire de câte 5-6 ori. La ora actuală, putem vorbi de o stare de calamitate a drumurilor naționale care străbat județul. Cu toate acestea, an de an, lucrările care se execută sunt doar lucrări de întreținere, ce au ca termen de garanție o perioadă de șase luni și sunt executate pentru a oferi siguranță rutieră participanților la trafic. Pentru că un kilometru de drum reabilitat costă aproximativ 0,6-1 milion de dolari, bani de care statul român nu dispune, s-a apelat la fondurile europene. Totuși, instituțiile europene de finanțare asigură doar 50-60% din cheltuieli, restul fiind contribuția statului român. Iar dacă ne uităm la bugetele alocate anual, statul român nu va putea suporta un program serios de reabilitări de drumuri în următorii cinci ani.

DN 14A o poveste fără sfârșit

Dintre drumurile naționale care străbat județul, cel mai fericit caz ar trebui să fie cel al drumului DN 14A, care leagă orașele Iernut și Târnăveni. În 2000 s-au obținut fonduri europene pentru reabilitare, de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), fonduri care acopereau jumătate din cheltuielile lucrărilor. Licitația organizată a fost câștigată de firma “Temeliodomi”, care până nu a primit bani, nu a început lucrările. Totuși s-au demarat lucrările de consolidare. În urma alunecărilor de teren care au avut loc în acea perioadă, s-au turnat piloni de beton, s-a stabilizat drumul, dar lucrările au fost oprite, pentru că statul nu a alocat acea jumătate din contribuția promisă. Prin urmare, drumul a rămas în șantier, pe alocuri fără parte carosabilă, dar cât de cât stabilizat. O altă veste bună a fost includerea drumului în programul național de reabilitare demarat în 2000. Vestea proastă e că programul este făcut pe etape, iar rândul lui DN 14A va veni cel mai devreme în 2009, acesta fiind inclus abia în etapa a IX-a. Cum programul nu s-a respectat nici în alte locuri, cel mai probabil, dacă nu se schimbă nimic, lucrările de reabilitare nu vor fi demarate nici măcar în 2009.

Bălăușeri-Sovata, de la rău în jos

Drumul național DN 13A Bălăușeri-Sovata este unul dintre cele mai nefericite cazuri. Acest drum nu a fost inclus în programul național de reabilitare din 2000, deși ar avea mare nevoie. Gropile s-au înmulțit, lucrările de reparație nu au reușit să țină pasul cu degradarea, iar rezultatul a fost cât se poate de previzibil: pe anumite porțiuni, drumul a cedat de tot. În 2003, în urma raportului anual de evaluare întocmit de Secția de Drumuri Naționale Târgu Mureș din cadrul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov, a fost întocmit un plan de reabilitare parțială, doar a părții carosabile, fără lucrările adiacente și s-a organizat o licitație care a fost câștigată de UMB, o firmă din județul Bacău. Dar, în contractul semnat cu UMB, a apărut o clauză care prevedea ca lucrările să fie executate în limita fondurilor primite de la buget. Anul trecut, în urma recificării din toamnă, fondurile destinate drumurilor au fost reduse, iar lucrările nici măcar nu au fost demarate, Asta, în condițiile în care firma își pregătise în prealabil utilajele, așteptând doar unda verde, reprezentată de primii bani primiți de la buget.

Cătălin HEGHEȘ

catalin@ziaruldemures.ro

“Statul a avut întârzieri de plată până și la drumul european E60, ceea ce a dus la situația în care firmele ce au executat lucrările să fie nevoite să suporte pe moment anumite cheltuieli din banii lor”, Gheorghe Ispas, director Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov – Secția de Drumuri Naționale Târgu Mureș

Drumurile noastre toate…

În 1990 drumurile naționale din județ se prezentau astfel: 0% în stare foarte bună, 30% în stare bună, 45% în stare rea, 25% în stare foarte rea. În prezent, cu excepția drumului european E60, aflat în stare bună, drumurile din județ se află fie în stare foarte rea, fie în stare de calamitate.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close