EconomicReportaj

Blajul pe harta lumii

1. Fabrica Rexroth BlajAm fost sâmbătă 6 iunie 2015 la Bosch Innovation Day la Blaj, eveniment organizat de cunoscuta firmă Bosch Rexroth. Am văzut la fața locului cum investiția făcută de Bosch în localitate transformă un oraș întreg și m-am întrebat cum Dumnezeu a reușit primarul Blajului să-i aducă pe cei de la Bosch acolo? De bună seamă, ne-am putea gandi, că o fi apelat la capii Bisericii greco-catolice (la Blaj fiind sediul principal al acesteia) să se roage la bunul Dumnezeu să lumineze mintea germanilor de la Bosch să vină să investească pe Câmpia Libertății. Sau prelații or fi mijlocit pe lângă papa de la Roma să-i amenințe pe nemți că de nu vin la Blaj vor fi afurisiți!. Nu exclud posibila intervenție divină, dar mai degrabă cred că autoritățile locale, primarul Valentin Rotar, au avut un rol decisiv. La Blaj nu este aeroport, nu trece nici o autostradă din cele multe care brăzdează țara!, nici universității tehnologice, nici alte facilități speciale (în afară de un peisaj superb și o istorie remarcabilă) și totuși iată că nemții au construit în Blaj.

Potrivit datelor prezentate de oficialii Bosch România, cifra de afaceri pe 2014 se ridica la suma de 933 milioane de lei (210 milioane de euro), iar la fabrica de la Blaj sunt vreo 1500 angajați. La care putem adăuga alte câteva mii de beneficiari indirecți. Oare cât încasează bugetul local de la Bosch? Cred că destul de mult! Oare ce sume se duc în conturile statului de pe urma bunăstării, crescânde, a blăjenilor? Trebuie să fie vorba de sume importante!

Am sesizat la evenimentul de la Blaj, la care au participat foarte mulți oameni din oraș, că începe să se articuleze un sentiment de mândrie al blăjenilor că Bosch e acolo, un fel de sentiment de proprietate al lor asupra celebrului brand. Asta poate conduce la crearea unei noi solidarități locale, cu efecte benefice. Vor trebui să le arate celor de la Bosch că au făcut alegerea corectă construind fabrica de la Blaj, că vor avea de câștigat rămânând aici. Și cred că locuitorii Micii Rome vor știi să-i convingă pe nemți.

Fabrica Bosch de la Blaj este impecabilă. Uriașele hale arată atât de bine, încât ai crede că sunt de fapt niște machete din plastic puse pe pământ. Organizarea internă a acivității este nemțească sută-n sută. Am avut senzația că sunt în Germania…!

Nu fac o pledoarie pro Bosch, nu cred că au nevoie de asta, nici nu m-au rugat frumos (deși la plecare, așa cum e obiceiul, am primit un mic cadou, un telemetru cu laser), dar am ținut să scot în evidență cum un mic orășel din Transilvania, cu o populație de douăzeci de mii de locuitori, poate fi manageriat eficient, cum Blajul este trecut pe harta globală a concernului Bosch.

Poate că a venit vremea micilor orașe, avem deja câteva exemple în zonă (Sebeș, Blaj, Sighișoara și, de ce nu, Sovata pe zona de turism). Dacă Tîrgu Mureșul nu a dovedit până acum că este atractiv, avem și alte orașe mici: Reghin, Luduș, Iernut sau altele și mai mici, precum Sărmașși Sângeorgiu de Pădure. Să ne închipuim ce ar însemna o fabrică de 2000 de angajați la Iernut de exemplu! Sau la Sărmaș! Dar pentru asta primarii ar trebui să fie manageri mai mult și nu doar politicieni al căror principal obiectiv este doar conservarea poziției. Este nevoie de preocupare, de politici locale atractive, de marketing până la urmă!

Personal cred că județul Mureș este în recul din acest punct de vedere, rămâne în urmă comparativ cu județele din jur. Am văzut asta chiar și la Bookfest Tîrgu Mureș!

 

 

 

 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close