Uncategorized

Brandul Sighișoara

În contextul actual al aderării României la Uniunea Europeană, motto-ul după care Sighișoara se ghidează este : să gândim european, dar să menținem identitatea națională și să nu ne uităm rădăcinile.

Reporter: În contextul strategiei necesare implementării brandingului de națiune, care presupune un efort conștient și planificat de identificare și comunicare eficientă a esenței pozitive a națiunii, care ar fi acele elemente cheie care ar constitui brandul Sighisoara?

Dorin Dăneșan: Elementul cheie, care constituie brand-ul Sighișoara este Cetatea Medievală, inclusă din anul 1999 în patrimoniul mondial UNESCO, fiind considerată cel mai bun exemplu din Transilvania și din Europa Centrală, pentru un fost oraș de meșteșugari și agricultori, lucru documentat prin formele arhitectonice ale caselor vechi, cu porți carosabile și curți interioare.

Sighișoara are o imagine aparte și datorită faptului că de secole, în acest burg medieval au conviețuit în bună înțelegere români, maghiari, sași și alte naționalități, care s-au ajutat reciproc, dând naștere unei comunități multiculturale.

Sighișoara este un oraș al României și un oraș european, care nu numai a recunoscut valorile, pe baza cărora este construită Europa, ci și trăiește ghidată după aceste valori.

Rep.: Într-un studiu realizat anul trecut, Sighișoara se situa pe primele locuri între orașele din România, ca notorietate. Prin ce mijloace, metode, evenimente, oameni a reușit Sighișoara acest lucru?

D.D.: Multiculturalitatea Sighișoarei, pe care o menționam anterior, adaptată la ideile fundamentale ale Consiliului Europei a dat naștere unei deschiderii inedite spre cooperarea cu alte state europene. Domeniul relațiilor internaționale pe care am pus accentul a jucat un rol important în promovarea Sighișoarei, Sighișoara fiind unul dintre puținele municipii din România, care au recunoscut importanța deschiderii către Europa, prin intermediul înfrățirilor urbane, care constituie un proiect pilot fundamental de integrare europeană. Împreună cu orașele înfrățite am derulat diverse manifestări culturale, care ne-au creat o imagine pozitivă.

Activitățile cu orașele înfrățite sunt completate anual de manifestări de anvergură, care au devenit tradiționale în România, dar și în plan internațional. Mă refer aici la Festivalul ” Sighișoara Medievală”, care începând cu anul 1992 a primit o amploare tot mai mare cu trecerea anilor, farmecul cetății fiind principalul factor care a contribuit la acest lucru. Sighișoara a ajuns să fie cunoscută în multe locuri din țară și străinătate de aceea, este foarte important ca nivelul calitativ al manifestării să fie ridicat astfel încât turiștii care vin aici pe perioada festivalului să participe, cu adevărat, la un act cultural de referință. Acest festival este fără îndoială important nu doar pentru că promovează orașul ca destinație turistică, ci și pentru că beneficiarii direcți, sau indirecți, ai Festivalului sunt cetățenii Sighișoarei.

După încheierea Festivalului “Sighișoara Medievală”, în fiecare an, la începutul lunii august sub patronajul Primăriei municipiului Sighișoara se desfășoară Festivalul de Muzică Academică și Cursurile Muzicale de Vară, evenimente așteptate de iubitorii de muzică clasică din țară și străinătate. De asemenea Festivalul “Pro Etnica – Zilele Comunităților Etnice din România” și Festivalului Fanfarelor din luna septembrie sunt evenimente care atrag vizitatori de pretutindeni, oameni care iubesc arhitectura orașului nostru și sunt consumatori de cultură.

Alături de aceste festivaluri, un alt mijloc eficient de promovare sunt târgurile naționale și internaționale de turism la care Sighișoara a fost prezentă prin reprezentații Primăriei și ai Muzeului de Istorie, agenții de turism, cât și de asociații de turism. Toți acești factori, susținuți și de mass-media națională și internațională, au contribuit la crearea unei imagini pozitive a orașului-cetate și în același timp contribuie la menținerea imaginii. În acest proces de imagine continuitatea joacă rolul cel mai important, fapt pentru care Sighișoara va investi pe mai departe în imaginea de oraș al patrimoniului UNESCO și capitală medievală a României.

Rep.: Considerați ca o imagine publică pozitivă a orașului, în țară și nu numai, ar fi aducătoare de profit? Nu ne referim aici doar la chestiuni de ordin material.

D.D.: O promovare eficientă în plan național și internațional a imaginii publice a orașului poate aduce profit, dar după cum foarte bine ați sesizat și dumneavoastră, nu putem vorbi neapărat de un câștig, care poate fi cuantificat din punct de vedere material. Există un beneficiu, care se răsfrânge asupra vieții socio-culturale, creând o imagine pozitivă asupra orașului.

Datorită imaginii pozitive create, datorită manifestărilor culturale și a activităților întreprinse în spiritul propagării și susținerii ideilor europene, dar și datorită oamenilor, Sighișoara a fost pentru prima dată laureată a Premiilor Europei în anul 1998, când i-a fost acordată Diploma Europei, pentru ca în anul 1999 să i se înmâneze Drapelul de onoare al acestui înalt for European. Prin acordarea unui alt premiu în anul 2003, și anume “Placheta de onoare a Consiliului Europei”, Sighișoara se află la un pas de obținerea celei mai înalte distincții europene, și anume Premiul Europei care este decernat anual unui singur oraș din Europa.

Distincțiile obținute nu reprezintă un câștig material imediat, ele sunt un semn de recunoaștere internațională, pe care nu orice oraș o poate câștiga. Această recunoaștere, prin promovare națională și internațională aduce câștiguri materiale, dar în acest caz vorbim de o investiție pe termen lung.

Dezvoltarea domeniului relațiilor internaționale este un obiectiv al strategiei de promovare a municipiului la nivel internațional, fără de care Sighișoara nu ar fi câștigătoarea celor trei distincții europene, nu ar beneficia de aprecierile organizațiilor europene și nu ar găzdui în fiecare sezon un număr atât de mare de turiști.

Rep.: Care sunt valorile principale ale orașului? Ce ați făcut pentru promovarea imaginii orașului și ce nu ați avut timp să faceți, dar considerați că ar fi necesar?

D.D.: Principala valoare a orașului sunt cetățenii, care contribuie într-o mare măsură la promovarea imaginii orașului, a cărui valoare este Cetatea Medievală. La fel ca și alți Primari ai unor capitale europene doresc, ca urbea pe care o conduc să fie recunoscută și apreciată de toți cei care o vizitează. Manifestările culturale, alături de scopul socio-educativ, îndeplinesc și rolul de instrument pentru atragerea turiștilor, care contribuie la bunăstarea concitadinilor mei. Îmi doresc, ca Cetatea Sighișoarei să fie recunoscută din fotografii de oricine și cei care au vizitat-o

să-și amintească cu plăcere de ceea ce au văzut, iar sighișorenii să fie mândri că locuiesc aici.

Rep.: Cu ce gânduri întâmpină Sighișoara

și Primăria Sighișoara ziua de 1 Decembrie?

D.D.: Ziua de 1 Decembrie este ziua în care românii de pretutindeni sărbătoresc triumful unui vis – al celui mai frumos vis din întreaga lor istorie – Marea Unire. Pentru împlinirea acestui vis de unitate națională au luptat și și-au dat viața multe generații. Este de datoria noastră, ca în memoria celor care s-au jertfit pentru patrie, să păstrăm unit și liber poporul român. În contextul actual al aderării României la Uniunea Europeană, motto-ul după care Sighișoara se ghidează este: să gândim european, dar să menținem identitatea națională și să nu ne uităm rădăcinile.

A consemnat Diana SÄ‚CÄ‚REA

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close