Uncategorized

Cine vinde Aeroportul ungurilor?

Dihonie româno-maghiară în Consiliul Judeţean

Privatizarea Aeroportului Târgu Mureş agită spiritele în Consiliul Judeţean * O parte a consilierilor îl acuză pe Virag Gyorgy de partizanatul cu firma budapestană European Project  Development  Holdings* Virag neagă însă * Şedinţa din 29 ianuarie se anunţă un deliciu mediatic

Consiliul Judeţean Mureş este iarăşi zguduit de un scandal latent. Ultimul proiect – privatizarea pentru eficientizarea Aeroportului Târgu Mureş al preşedintelui CJ, Virag Gyorgy, dă frisoane pe şirea spinării unor consilieri. Sămânţa de scandal a fost sădită în urma semnării de către preşedintele CJ a unui protocol cu grupul de firme European Project Development Holdings în 23 decembrie 2003. Prin acesta Consiliul se angajează “să facă toate diligenţele necesare realizării privatizării”, adică toate demersurile pentru întocmirea studiului de fezabilitate, transformarea regiei autonome în societate comercială până în aprilie etc. O parte a consilierilor a intrat pe fir, printre ei numărându-se grupul liberal, prin portavocea sa Teodor Giurgea. În câteva fraze, bubele găsite de consilieri ar fi următoarele: în primul rând nu au fost consultaţi. A angajat Consiliul, fără a avea acceptul plenului, chiar dacă la o primă vedere nu financiar. În al doilea rând au fost dezinformaţi, Virag anunţându-i pe reprezentanţii din Ungaria a unor firme multinaţionale drept investitori din Africa de Sud. Apoi Virag mai semnase un acord şi cu americanii de la Advatels Corporation în vederea asocierii pentru obţinerea printre altele a unor linii de credit, de care potrivit surselor noastre, preşedintele ar fi uitat. De asemenea, consilierii nu pot uita se pare tristul precedent de la Caransebeş, când afaceristul veros al PSD, Iosif Armaş a cumpărat Aeroportul pe doi lei (3,5 miliarde de lei).

Replica

În contrapartidă, Virag nu recunoaşte acuzele voalate care i se aduc. El se apără că nu s-a consultat cu aleşii judeţului deoarece nu avea cu cine, întrunirea având loc chiar în ziua bairamului CJ de sfârşit de an. De asemenea, în privinţa pactului partizan pe care l-ar fi făcut cu Thomas Osterreicher, preşedintele grupului de investitori ai European Project Development Holdings, Virag ne-a declarat că nu a promis nimănui afacerea. Doar a încercat să atragă un investitor pentru a degreva bugetul CJ de o parte din cheltuieli. Semnând cum s-ar zice cu ochii închişi, ca primarul, doarece nu prea ştim exact, spre exemplu, ce înseamnă să facă toate diligenţele. Iar acest lucru s-ar putea să ne coste ceva. Nu ştim exact care sunt interesele subterane care au transformat CJ iarăşi într-o scenă de luptă. Cert este că până la întrunirea în prima şedinţă din acest an, în 29 ianuarie, consilierii vor avea timp să-şi pregătească acuzarea, iar Virag apărarea. Poate ne vor lămuri şi pe noi şi ne vor răspunde la fireştile întrebări de mai jos. Probabil retorice. 

Unde-i afacerea?

E drept că utopia lui Virag ne convine şi nouă. Nu ne-ar lipsi un investitor care să preia toate cheltuielile de investiţii, iar CJ să rămână doar cu cele de personal. Poate vom scăpa de drumurile de pământ, noroioase, de la sate. Doar că potrivit rapoartelor Curţii de Conturi, salariile reprezintă cea mai însemnată pondere în costurile totale ale Aeroportului. Chiar mai mult de 60 la sută. Şi atunci unde-i afacerea. Mai ales că investiţii prea mari nu prea mai sunt justificate de indicatorii economici, dacă suntem blânzi am spune doar catastofali. Şi după cele mai optimiste evaluări s-au cheltuit peste 30 de miliarde de lei. Actualizate, probabil că Aeroportul ar bate ca valoare suta. De asemenea, nu-i înţelegem nici pe consilierii care deunăzi se plângeau de costurile ridicate ale susţinerii regiei aeroportuare, iar acum dau înapoi. Sau vroiau doar capul lui Runcan?

Preşedintele CJ, Virag Gyorgy: “Este deplasată acuzaţia că aş fi vândut Aeroportul ungurilor. Este fenomenul Sovata. Pentru că firma Danubius avea sediul la Budapesta, toată lumea a spus că a fost vândută ungurilor. Doar că nimeni nu s-a interesat că avea doar 2 la sută capital ungar. În privinţa acordului, am informat comisia de buget-finanţe ca să nu afle de la alţii. În plus este un proiect care va fi supus consilierilor şi va trebui adoptat de două-treimi din aceştia. De asemenea, sunt necesare avizele Ministerului Transporturilor, MapN şi al Primăriei Târgu Mureş. Autorităţile române vor deţine pe mai departe controlul asupra Aeroportului “.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close