Administratie

Ciprian Dobre: Un proiect pentru 20 de ani. Proiectul mureșenilor pentru Mureș

Scrisoare deschisă către mureșen

Stimați mureșeni,

Vă propun un proiect pentru următorii 20 de ani. Un proiect care să dea principalele direcții de dezvoltare ale județului Mureș, pe termen mediu și lung și care să fie rezultatul deciziei mureșenilor.

Propunerea pe care azi o supun atenției dumneavoastră va fi aprobată și modificată prin voința locuitorilor județului Mureș, adică prin referendum.

Acest referendum pentru Mureș este angajamentul meu față de mureșeni. Dumneavoastră veți decide cum va arăta județul nostru peste 10 sau 20 de ani. Proiectul pe care acum vi-l propun, va deveni astfel, adoptat și modificat prin consultarea publică, proiectul mureșenilor pentru Mureș.

Va fi pentru prima dată când cetățenii vor decide viitorul unui județ, ca un exemplu de participare directă. Ca președinte al Consiliului Județean, voi face  numai ce vor mureșenii.â€

Ciprian Dobre

Deschidem judeÈ›ul MureÈ™ către România È™i Europa!

Cinci principii strategice

1. Dezvoltarea echilibrată È™i durabilă a tuturor zonelor județului;

A dezvolta echilibrat toate zonele județului înseamnă a pregăti și aplica proiecte concrete, viabile, de dezvoltare pentru fiecare zonă în parte. Trebuie să evaluăm corect cum va arăta județul nostru peste 10, 15 și 20 de ani și să estimăm cât mai exact care vor fi nevoile reale ale fiecărei zone în parte, cum vor evolua ele și cum trebuie să acționăm pentru a menține echilibrul între dezvoltare, nevoile oamenilor și problemele de mediu pe care le ridică dezvoltarea. Ideea de bază este că localitățile din jurul centrelor urbane să formeze zone de dezvoltare durabilă, în funcție de resursele și potențialul de care dispune fiecare zonă în parte. Dezvoltarea nu trebuie să fie un proces întâmplător, ci unul orientat prin măsuri care să permită utilizarea resurselor locale cu randament optim.

 

2. Dezvoltarea specificului zonal;

Respectarea specificului zonal este obligatorie, pentru a nu provoca dezechilibre la nivel județean. Județul Mureș trebuie să devină un tot unitar care progresează echilibrat, ținând cont de tradițiile și potențialul zonelor. Proiectele zonale au menirea de a conserva tradițiile, de a utiliza potențialul local autentic românesc.

 

3. Creșterea economică susținută prin atragerea fondurilor europene, în principal a fondurilor europene nerambursabile.

Fondurile europene nerambursabile trebuie să devină unul dintre pilonii politicii de dezvoltare a județului Mureș, iar Consiliul Județean trebuie să fie motorul atragerii acestor bani. Consiliul Județean a dezvoltat astfel de proiecte, însă menirea noastră este de a le continua și extinde, pe baza unei evaluări sistematice a oportunităților de dezvoltare. Vom realiza parteneriate cu primăriile destinate atragerii fondurilor europene și vom dezvolta departamente speciale în cadrul Consiliului Județean și a instituțiilor subordonate acestuia, care să aibă drept scop principal elaborarea proiectelor de finanțare, evaluarea oportunităților pe domeniile lor de activitate și oferirea de consultanță specializată în ceea ce privește banii europeni.

 

4. Societatea civilă – consultare, implicare și parteneriat activ cu Consilliul Județean.

Timp de 20 de ani, societatea civilă a fost „uitată†de oamenii politici și de liderii admnistrațiilor locale, care nu au înțeles că nici o democrație nu poate funcționa fără spiritul civic al cetățenilor. Vreau să avem în județul nostru o societate civilă puternică și responsabilă, neînregimentată politic, care să devină parteneră activă a administrației publice locale. Voi solicita concursul organizațiilor nonguvernamentale din toate domeniile – cultura, social, sport, educație, mediu – pentru a identifica împreună cele mai bune programe È™i acÈ›iuni pentru județul nostru, care să realizeze o mai bună comunicare cu cetăÈ›enii și o mai eficientă soluționare a problemelor mureșenilor, în baza unor acorduri publice de parteneriat între Consiliul Județean și reprezentanții societății civile. Cetățenii trebuie să dezbată și să se pronunțe asupra problemelor majore ale judeÈ›ului MureÈ™.

 

5. O administrație prietenoasă și deschisă spre cetățean.

Vreau o administrație județeană prietenoasă față de cetățean, o administrație care să nu fie ostilă cetățenilor, ci una care să identifice problemele comunităților locale și să le rezolve în baza unor proceduri cât mai simple. În măsura în care Consiliul Județean își poate simplifica singur procedurile, vom face acest lucru. Conceptul de administrație județeană prietenoasă se traduce de fapt prin integritatea structurilor administrative. Asta înseamnă, pe de o parte, integritatea și deci, corectitudinea funcționarului public față de cetățean, dar și transparența actului de decizie, responsabilitatea față de cetățean a celui care ia și aplică decizia și bineînțeles, o comunicare corectă, imparțială și susținută cu oamenii. Voi propune un cod de conduită funcționarilor publici din administrația județeană și vom elabora un sistem care să asigure transparența actului decizional pe cele două componente majore: conținutul deciziei și bugetarea deciziei. Pentru că transparența oricărui sistem administrativ presupune, pe lângă transparența în ceea ce privește decizia și conținutul ei, trasparența bugetării acesteia. Fiecare contract trebuie făcut public, iar Consiliul Județean, ca instituție publică, nu poate avea decizii și acțiuni netrasparente.

Să dăm judeÈ›ului MureÈ™ direcÈ›ii de dezvoltare corecte

Direcțiile și programele sectoriale de dezvoltare:

1. Infrastructura determină dezvoltarea!

Concepția mea pornește de la o premisă simplă: infrastructura determină dezvoltarea! Cu alte cuvinte, ceea ce va fi comun în toate programele și proiectele pe care le voi susține este dezvoltarea unei infrastructuri rutiere, feroviară și utilitară care să favorizeze investițiile de dezvoltare pe întreg teritoriul județului Mureș. Voi susține dezvoltarea, construcția și modernizarea unei infrastructuri rutiere și feroviare la standarde europene pe direcțiile care fac legătura județului nostru cu județele învecinate, pentru ca Mureșul să devină un centru de mare putere economică și administrativă. Am în vedere, în principal, următoarele proiecte, dintre care unele vor fi realizate prin parteneriate cu județele învecinate:

Reluarea proiectului „uitat†– construcția căii ferate Târgu-Mureș – Sighișoara;

Deschiderea Zonei de Câmpie către județele Cluj și Bistrița, prin modernizarea arterei ce leagă orașele Luduș și Sărmașu, pe ruta Luduș – Tăureni – Zau de Câmpie – Miheșu de Câmpie – Sărmașu;

Deschiderea Axei Târnavelor prin modernizarea șoselei care leagă municipiul Târnăveni de stațiunea Sovata, prin comunele Gănești, Mica, Coroisânmărtin până la Bălăușeri; reabilitarea și modernizarea drumului Sighișoara – Apold spre Agnita (județul Sibiu);

Deschiderea Văii Gurghiului, prin modernizarea drumului Reghin – Gurghiu – Hodac și Reghin – Lăpușna spre județul Harghita;

Unirea Văilor Gurghiu și Beica de Jos prin transformarea drumului comunal DC 10 Gurghiu – Comori – Căcuciu și a DC 11 Beica de Jos – Căcuciu – Șerbeni – Urisiu de Sus și a DC 12 Chiheru de Jos – Urisiu de Sus în drumuri județene și asfaltarea acestora.

Deschiderea județului către județele învecinate prin asfaltarea drumurilor județene care astăzi sunt din macadam, piatră sau chiar pământ:

D.J. 162A – 4,80 km, Cozma – limită județ Bistrița – Năsăud;

D.J. 154B – 2,00 km, Vătava –  limită județ Bistrița – Năsăud;

D.J. 153C – 27,15 km, Ibănești Pădure – Lăpușna – limită județ Harghita;

D.J. 151C – 5,00 km, Valea Largă – limită județ Cluj;

D.J. 151B – 2,62 km, Bahnea – limită județ Sibiu;

D.J. 143 – 7,51 km, Criș(Daneș) – limită județ Sibiu;

D.J. 142A – 4,50 km, Băgaciu – limită județ Sibiu;

D.J. 136 – 12,10 km, Sângeorgiu de Pădure – limită județ Harghita;

D.J. 136A – 3,80 km, Bezid – limită județ Harghita;

D.J. 134 – 8,60 km, Vețca – limită județ Harghita;

D.J. 133 – 11,84 km, Mureni – Archita – limită județ Harghita;

D.J. 107G – 1,43 km, Botez (Ațintiș) – limită județ Alba;

Asfaltarea drumurilor județene care leagă centrele de comună sau subzonele județului între ele și care astăzi sunt din macadam, piatră sau chiar pământ. Câteva exemple de asemenea drumuri sunt suficiente, pentru a înțelege stadiul la care se află infrastructura de drum județean:

D.J. 135A – 3,00 km, Hodoșa – D.J. 153 (drum care leagă comuna Beica de Jos, în zona satului Nadășa de comuna Hodoșa);

D.J. 107G – 4,00 km, Bichiș – Ozd (drum care se afla în infrastructura administrată de Consiliul Județean);

D.J. 153G – 7,40 km, Papiu Ilarian – Ursoaia – Iclănzel (drum care leagă subzona de Câmpie Sânger-Tăureni de subzona Band-Iclanzel);

D.J. 153C – 5,30 km, Jabenița – Gurghiu (drum care leagă două centre de comună Solovăstru prin Jabenița și Adrian spre Gurghiu, Cașva și Glăjărie);

Pentru drumurile naționale care nu se află în administrarea Consiliului Județean, voi depune solicitări exprese la Guvernul României, pentru ca acestea să devină priorități ale Guvernului Uniunii Social Liberale, incluse în strategia națională de dezvoltare a infrastructurii.

Se risipesc mulți bani pentru a reabilita drumuri în zonele în care surpările de teren sunt frecvente, precum Dealul Cerghidului, de pe ruta Ungheni – Târnaveni. Această risipă trebuie oprită și de aceea, vom consolida mai întâi terenul și apoi vom reabilita drumurile!

Municipiul Târgu-Mureș va deveni cel mai mare nod de autostrăzi din județul Mureș și cel mai important din Ardeal. Capitala județului va fi înconjurată de un sistem de centuri exterioare legate la aceste autostrăzi!

În ceea ce priveÈ™te infrastructura rutieră, obiectivul meu principal este demararea proiectelor de construcÈ›ie a centurilor exterioare pentru toate centrele urbane importante ale judeÈ›ului.

 

2. Aeroportul de la Vidrasău va deveni Poarta Ardealului!

Aeroportul va fi inclus în programele de dezvoltare și modernizare elaborate și susținute de Consiliul Județean pentru a fi transformat într-un aeroport modern și funcționabil. Aeroportul va fi scos de sub presiunea jocurilor politice, iar asta va însemna oprirea subfinanțării cronice a acestui obiectiv vital pentru viitorul județului nostru.

De asemenea, se impune aplicarea unui audit extern, aplicat de o companie externă neutră, specializată pe evaluări și resurse umane, pentru a identifica și aplica soluțiile viabile de dezvoltare a Aeroportului. Aeroportul “Transilvania†va deveni unul dintre punctele cheie de dezvoltare a județului Mureș pe termen mediu și lung.

Consiliul JudeÈ›ean MureÈ™ va găsi soluÈ›ii pentru ca orice investitor străin care creează minim 1000 de noi locuri de muncă să beneficieze de un număr de curse lunare aeriene directe de pe aeroportul Transilvania către orașul de origine al investitorului. Voi susține programul de modernizare și extindere a Aeroportului “Transilvaniaâ€. Trebuie să înțelegem că, în fiecare avion ce va zbura pe această linie, vor fi persoane de pe urma cărora, comunitatea judeÈ›ului Mureș beneficiază într-un fel sau altul, economic, educaÈ›ional, cultural, etc. Investitorii sunt oamenii care știu ce trebuie făcut pentru a ne integra într-o piață competitivă globală, ei sunt cei care vor avea susÈ›inerea mea pentru a sprijini astfel județul Mureș.

Vom organiza licitații pentru operatorii care așteaptă să-și ofere serviciile și orice ofertă pe care o fac investitorilor o voi promova public și o voi face cunoscută la marile evenimente organizate pe domeniile în care activează mari angajatori privați.

Vom conecta zonele turistice ale județului cu Aeroportul “Transilvaniaâ€, prin curse directe, pentru ca turiștii care vin în județul Mureș să poată atinge orice punct de interes turistic doresc în cel mai scurt timp, atât individual, cât și prin circuite organizate pentru grupuri.

 

3. Zonele sunt pilonul dezvoltării durabile a județului Mureș

Parcuri industriale pentru fiecare oraș;

Alimentare cu apă și canalizare pentru tot județul;

Ca președinte al Consiliului Județean, voi susține crearea unor zone de dezvoltare durabilă, în jurul centrelor urbane ale județului nostru. Voi continua și dezvolta programele inițiate până acum de Consiliul Județean în direcția infrastructurii utilitare, înțelegând prin aceasta că extinderea rețelelor de apă, canalizare, internet, televiziune prin cablu, va fi dirijată dinspre centrele urbane spre comunele din fiecare zonă, potrivit planurilor integrate de dezvoltare.

Fiecare centru urban va avea propriul parc industrial și propriul sistem de centuri exterioare, devenind astfel un nod de infrastructură zonală și totodată, centrul dezvoltării zonei respective.

 

4. Parteneriate active cu primăriile, indiferent de culoarea politică a primarilor

Primarii sunt coloana vertebrală a administrației publice locale. Consider că niciun proiect viabil nu poate fi elaborat și aplicat fără implicarea decisivă a primăriilor. Vreau ca primarii să devină parteneri egali în relația cu Consiliul Județean. Vreau ca primarii, indiferent de culoarea lor politică, să fie sprijiniți în toate acțiunilor lor de dezvoltare a localităților pe care le administrează. Vreau ca primarii să participe activ la luarea deciziilor legate de aplicarea proiectelor zonale de dezvoltare. Vreau ca din relația cu primarii să dispară pentru totdeauna elementele de apartenență politică. Vom face administrație, nu politică!

 

5. Investiții private si fonduri europene = locuri de muncă bine plătite!

Consiliul Județean va duce o politică permanentă de atragere a investițiilor străine pe două mari componente: fonduri europene neramburasabile și investiții private, inclusiv prin parteneriate de dezvoltare public – private. Am convingerea că susținerea investițiilor va avea ca efect dezvoltarea unei piețe a muncii în care oferta de locuri de muncă va fi suficientă pentru a garanta mureșenilor un trai decent și posibilitatea alegerii unui loc de muncă pe măsura capacităților și dorințelor fiecăruia.

Practic, îi ajutăm pe investitori să investească și aducem bani în județul nostru, pentru ca fiecare mureșean să poată avea un loc de muncă demn și cât mai bine plătit!

Vom susține investițiile private în județul nostru, prin oferirea de facilități, în cadrul parcurilor industriale și prin parteneriate public-private, capabile să genereze locuri de muncă. Orice branșament de mari dimensiuni la rețelele de utilităÈ›i trebuie să fie oferit gratuit și prioritar de Consiliul Judetean. Nu există mare consumator de utilităÈ›i care să nu genereze un avantaj pentru comunitate. Consumul mare de energie este proba sigură a unei mari investiÈ›ii. Nu există motive pentru care să nu ne dorim un mare consumator de utilități, oriunde va fi necesar.

Totodată, voi susÈ›ine înființarea de centre de pregătire și reconversie profesională, precum și școli de meserii pentru tineri. Vreau ca mureșenii noștri să rămână acasă, să nu mai își lase copiii singuri ca să plece la muncă în străinătate. Vreau ca tinerii noștri să rămână în Mureș și să muncească alături de părinții și familiile lor!

 

6. Salvarea satului românesc înseamnă unirea producătorilor locali!

Unirea asociațiilor de producători, de fermieri și crescători de animale reprezintă primul pas spre o agricultură performantă dar mai ales, salvarea satului românesc. Voi susține crearea de asociații zonale și locale, pentru ca fermierii și producătorii să poate accesa fonduri europene nerambursabile și alte tipuri de finanțări guvernamentale și ne-guvernamentale în proiecte de dezvoltare a agriculturii, a microfermelor și fermelor de producție, creșterii animalelor și procesare a laptelui, cărnii și a altor produse.

Adevăratul nostru obiectiv este să dezvoltăm satul românesc, fără a-l distruge și fără ca acesta să își piardă tradițiile și identitatea. Voi iniÈ›ia È™i susÈ›ine programe de conservare a patrimoniului cultural local, care să includă bisericile din lemn È™i fortificate, monumentele È™i muzeele săteÈ™ti. Voi demara proiecte specifice satului românesc, pentru ca acesta să își continue vocația istorică de păstrător al tradițiilor, cu precădere prin susținerea asociațiilor culturale locale, care au ca obiectiv conservarea și dezvoltarea patrominiului folcloric zonal.

Vreau de asemenea, să demarăm proiectul județean de construire a Caselor Satului – acest proiect înseamnă ca, în fiecare sat, să construim câte o casă destinată în primul rând profesorilor, medicilor, specialiștilor de care satele au atâta nevoie pentru a se dezvolta. Aceste case vor fi proprietatea publică a comunelor și vor fi închiriate pe sume mici specialiștilor care astfel, vor rămâne la dispoziția comunităților locale.

De asemenea, vom sprijini dezvoltarea potenÈ›ialului piscicol, precum È™i înființarea de microfabrici locale pentru procesarea laptelui, lucru care va duce la crearea de noi locuri de muncă.

Un alt obiectiv este creșterea performanțelor Camerei Agricole, care este subordonată direct Consiliului Județean. Camera Agricolă va deveni un instrument real de dezvoltare a agricultorilor, de sprijinire a micilor producători și de absorbție a fondurilor europene, prin restructurarea organigramei proprii și prin creerea unui departament agricol de consultanță în domeniul finanțărilor nerambursabile.

7. Copiii sunt garanția unui viitor stabil și prosper!

Un sistem de educație și învățământ modern constituie garanția unui viitor prosper și stabil. Vreau să investim în copiii noștri, să le oferim posibilitatea de a reuși în viață, pentru că ei sunt cei care vor judeca faptele noastre. Școlile È™i toate  unitățile de învățământ trebuie sa aibă echipamente moderne, la standarde europene. Vreau ca toate unitățile de învățământ din județul nostru să funcționeze cu autorizații.

Vom identifica nevoile de educaÈ›ie specifice fiecărei zone, vom sprijini crearea unor È™coli pentru meserii specifice È™i vom oferi tinerilor consultanÈ›ă în alegerea unor astfel de profesii.

 

8. Acces la servicii medicale de calitate!

Prioritară pentru viitorul județului nostru este dezvoltarea unui sistem sanitar și de sănătate care să garanteze accesul tuturor mureșenilor la servicii medicale de calitate. Asta înseamnă că toate zonele de dezvoltare ale județului să aibă spitale È™i puncte SMURD.

9. Să deschidem valorile mureșene spre Europa – turism È™i cultură!

Dezvoltarea zonelor și a specificului zonal înseamnă folosirea tradițiilor și a culturii pentru a ne promova județul. Ca președinte al Consiliului Județean, voi susține acele proiecte care vor garanta păstrarea și dezvoltarea tradițiilor mureșene, prin care județul nostru să devină un perimetru de mare interes turistic, cultural și economic pentru Europa. Prin aplicarea unor proiecte integrate de dezvoltare zonală, prin spijinirea prioritară a investițiilor directe în obiective culturale și turistice și prin deschiderea văilor pentru turismul cultural, agroturism și turismul de agrement și de masă, cu toate facilitățile și utilitățile necesare, vom realiza o dezvoltare generală a acestui sector deosebit de important pentru județul nostru.

 

10. O strategie pe termen mediu și lung de protejare a mediului înconjurător

Ecologizarea județului și programele de protecție a mediului sunt condiția deschiderii spre Europa și a dezvoltării echilibrate. Ca președinte al Consiliului Județean voi sprijini instituționalizarea sistemului de ecologizare a județului. Asta înseamnă să construim și să dezvoltăm proiecte integrate de ecologizare care să funcționeze permanent și care să asigure nu numai eliminarea deșeurilor și curățenia generală a județului, dar și menținerea mediului la standardele Uniunii Europene.

Voi susÈ›ine programe de administrare selectivă a deșeurilor, depozitare și reciclare a acestora în unități moderne, ecologizare a văilor și mai ales a obiectivelor turistice.

Vreau să elaborăm, împreună cu exponenții societății civile, cu Ministerul Mediului și cu specialiști în domeniu, o strategie de conservare și protejare a mediului în județul Mureș. O asemenea strategie trebuie să țină cont de Master planul de gestionare a deșeurilor solide (Sistemul Integrat de Management al Deșeurilor Solide) și de specificul județului.

Printre prioritățile mele se numără:

Deblocarea construcției instalației de tratare mecano-biologică (TNB) de la Vălureni și începerea derulării acestei investiții vitale pentru mediul înconjurător din județul Mureș;

Inițierea de proiecte de mediu în parteneriat cu ONG-urile, destinate mai ales, administrării corecte și dezvoltării ariilor protejate și ecologizărilor în zonele puternic poluate cu deșeuri casnice;

Construcția de centrale pentru producerea de energie electrică pe bază de deșeuri solide; aceste centrale reprezintă o soluție viabilă atât pentru eliminarea deșeurilor, cât și o sursă de energie electrică suplimentară și ieftină;

Lansarea unui program de instalare a perdelelor forestiere de protecție contra poluării, prafului atmosferic și viscolelor în zona de câmpie și în jurul centrelor urbane. Vreau să demarăm un program pe 5, 10 și 20 de ani, de creere a unei centuri verzi în jurul Zonei Metropolitane Târgu-Mureș;

În mandatul meu, vom transforma Consiliul Județean în mediatorul principal dintre administrațiile locale și rerezentanții instituțiilor de mediu, custozii de arii protejate, administratorii de parcuri și areale protejate sau aflate în conservare, astfel încât proiectele de dezvoltare locală să se încadreze și în cerințele de mediu.

Voi promova o strategie unitară de refacere a terenurilor degradate și împăduriri, care să cuprindă un program de reluare și continuare susținută a împăduiririlor terenurilor și pășunilor degradate, în special în zona de câmpie unde procentul de pădure este sub 5%; la nivelul județului Mureș, terenurile afectate de eroziune însumează 57810 hecatare, iar zonele afectate de alunecări de teren 30 de hectare; de aceea se impune ca această strategie unitară să își propună ca obiectiv principal pentru următorii 10, 15, 20 de ani, reconstrucția ecologică forestieră a terenurilor degradate din județ.

Totodată, am în vedere demararea de proiecte prin finanțare europeană pe obiectivele specifice definite în Planul Operațional Sectorial Mediu, proiecte care completeze Strategia de Mediu pentru județul Mureș.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close