Uncategorized

Elvețienii ar putea strica jocurile pretendenților

PAS Drumuri și Poduri Mureș SA, Citadin Prest, Multiprod Impex, Emivas sau Valpet SA

și-au manifestat neoficial intenția de a cumpãra societatea Consiliului Județean, Drumuri și Poduri l Singura ofertã pentru întreaga companie este cea a PAS l În schemã ar putea intra un investitor elvețian l Societatea trece prin convulsii sociale grave l Sindicaliștii, amenințați cu șomajul, acuzã sabotarea firmei chiar de cãtre unicul acționar l Drumuri și Poduri a prins în acest an doar firimituri de la prânzul îmbelșugat de lucrãri licitate de Consiliul Județean.

Anunțatã pentru anul viitor, privatizarea Drumuri și Poduri, societate deținutã integral de Consiliul Județean, suscitã deja interesul companiilor care activeazã în domeniu. Pânã acum, neoficial, și-au exprimat intenția de a-și depune ofertele, când anunțul de privatizare va fi dat publicitãții, șase investitori, interesați fie sã achiziționeze întreg pachetul de acțiuni, fie sã cumpere anumite secții ale companiei.

Pasul PAS

Singurul ofertant dispus sã participe la privatizarea integralã a societãții este Asociația Salariaților Drumuri și Poduri. Asociația nu ar fi la prima intenție de acest gen, dupã ce în legislatura trecutã, când societatea a fost pe punctul de a fi cumpãratã de nemții de la Geiger, salariații vroiau sã achiziționeze un pachet de 5% din acțiuni. Cum nemții, care se și multiplicaserã în patru societãți pentru a respecta numãrul de minim cinci acționari la o societate pe acțiuni, au renunțat la afacere și PAS a rãmas fãrã cota sa. De unde vor avea salariații bani sã achiziționeze Drumuri și Poduri rãmâne un mister, singura soluție fiind sã contracteze un credit pe care sã-l garanteze cu veniturile pe care societatea le-ar obține în viitor. Å¢inând cont cã Drumuri și Poduri, cel puțin în ultimul an, a fost Cenușãreasa licitațiilor pentru contractarea lucrãrilor de reparații drumuri, e greu de crezut cã vreo bancã și-ar asuma asemenea riscuri.

Doi pentru Târgu Mureș

Pentru secția din Târgu Mureș a Drumuri și Poduri, care deține și balastiera de la Sâncraiu de Mureș, se vor bate douã societãți, obișnuite a se duela pânã acum pentru lucrãrile de reparații de drumuri și anume Citadin Prest și Valpet SA.

Prima societate, patronatã de cãtre Costin Lãurean, a fost o firmã agreatã pentru lucrãrile licitate de Primãria Târgu Mureș pânã în 2002. Dupã un scandal între Dorin Florea și Costin Lãurean, societatea ultimului a fost perdantã (sabotatã, ar fi mai potrivit) atât a licitațiilor organizate pentru încredințarea lucrãrilor de reparații drumuri, cât și a celor de deszãpezire. În ultimii trei ani, Citadin a lucrat mai mult pe drumurile județene sau a obținut contracte în Iernut, Reghin etc., valoarea lucrãrilor câștigate de la Primãria Târgu Mureș fiind insesizabilã în cifra de afaceri de 36 de miliarde de lei (în serioasã scãdere) a firmei.

Valpet SA, pãstoritã de Petricã Sala, este o societate extrem de iubitã de cãtre aranjorii de licitații din primãrie, ca mai toate firmele supervizate de cãtre Sala (Astor Com, Pavacom etc.), deși a înregistrat în ultimii ani o cifrã de afaceri constantã, care se învârte în jurul a 60 de miliarde lei. Mai mult, Sala și-a extins afacerile și în județul Cluj unde a câștigat lucrãrile de execuție a bordurilor și de pavare a trotuarelor din Cluj Napoca. De altfel, despre el se spune cã este principalul “vinovat” de lobby-ul fãcut pentru intrarea lui Florea în PD.

Dacã se va marșa pe vânzarea pe bucãți a Drumuri și Poduri, este greu de anticipat cine se va desprinde în câștigãtor al secției din Târgu Mureș, atâta vreme cât Sala pare a se înțelege bine cu democrații, iar Lãurean este un obișnuit al casei la PNL.

Multiprod vrea Gorneștiul

Multiprod Impex, firma controlatã din umbrã de consilierul județean Balogh Jozsef, care și-a cedat pãrțile sociale în 2003, dupã intrarea în vigoare a Legii 161, intenționeazã sã punã mâna pe secția de la Gornești a DP, unde societatea CJ deține și o balastierã. Multiprod Impex, favorita licitațiilor din acest an organizate de CJ (a câștigat mai bine de jumãtate din cele 200 miliarde lei destinate reparațiilor de drumuri) pare sã nu aibã adversar în zonã, în condițiile în care doar Geiger este prezentã în acest sector.

La Reghin (care a preluat și secția de la Periș), disputa se va da între aceeași Valpet, deținãtoare a unei balastiere la Ideciu, și Emivas, unde iarãși este dificil de previzionat cine va câștiga.

Singurul investitor care le-ar putea dejuca planurile reprezentanților companiilor anterior menționate este o firmã elvețianã activã în sectorul de execuție de drumuri din România, care, potrivit surselor noastre, s-a arãtat interesatã de DP.

Devalizare intenționatã?

Așa cum susțin și sindicaliștii de la DP, societatea nu a avut nici cel mai mic avantaj din faptul cã este deținutã de cãtre Consiliul Județean. A primit lucrãri cu țârâita, nu a fost susținutã financiar de CJ pentru a-și moderniza utilajele și echipamentele. Așa se explicã de ce la licitațiile publice, cu un parc învechit, deși mai dotat decât al multor firme câștigãtoare care au împrumutat apoi utilaje de la DP, Multiprod Impex fiind doar un exemplu, Drumuri și Poduri nu a obținut lucrãri. Dacã am fi cârcotași, am spune cã existã o intenție evidentã de decapitalizare a societãții, așa cum s-a întâmplat în cazul multor companii privatizate din România, pentru a fi vândutã la un preț subevaluat. Vom aștepta însã lansarea ofertei de vânzare pentru a lansa alte ipoteze.

Ligia VORO

Sindicatul se revoltã

Astãzi sindicaliștii de la Drumuri și Poduri vor protesta împotriva intenției CJ de a disponibiliza 80 de salariați, din totalul de 211, pânã la sfârșitul anului, potrivit hotãrârii de restructurare a societãții, adoptatã în ședința CJ din 29 septembrie. De asemenea, ei acuzã subminarea politicã prin care se urmãrește scoaterea de pe piațã și intrarea unor SRL-uri, precum și sabotarea societãții în competiția pentru obținerea de lucrãri, acuzații negate de cãtre vicepreședintele CJ, Alexandru petru Frãtean, responsabilul cu investițiile din executivul județean.

Drumuri și Poduri a înregistrat pe primele șase luni ale anului o pierdere în valoare de 6.641.053 mii lei (ROL), fațã de 2.215.000 mii lei (ROL) cât era prevãzut prin bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pentru anul 2005, rezultând așadar o pierdere mai mare cu 4.426.053 mii lei (ROL). De asemenea, valoarea lucrãrilor contractate în aceeași perioadã a anului trecut este net superioarã fațã de valoarea contractelor încheiate în primele 6 luni ale anului 2005. Astfel, dacã la jumãtatea anului 2004, SC Drumuri și Poduri Mureș SA avea contractate lucrãri în valoare de 73.316.069 mii lei (ROL), la începutul lunii iunie 2005 aceastã valoare se cifra doar în jurul sumei de 38.896.803 mii lei (ROL).

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close