Uncategorized

Încleştarea giganţilor

Vasluianu, Natea şi Florea se ciomăgesc fără milă pentru acapararea influenţei economice asupra judeţului

Investiţii de milioane de dolari stagnează din cauza intereselor meschine care subjugă economia judeţului * Taberele comasate în jurul cuplurilor Florea-Natea şi PSD-UDMR încearcă fiecare să tragă spuza pe turta lor * Sediile Vămii şi Registrului Auto reprezintă poturile cele mari * Urmează autostrada * Zeci de miliarde se pierd pentru că două tabere îşi dau cap în cap pe toate drumurile * Ultimul drum duce spre licitaţia privind dezăpezirea arterelor municipiului…

În urmă cu mai puţin de o lună s-a încheiat parteneriarul între Consiliul Judeţean şi primăriile locale care participă la proiectul realizării Depozitului ecologic zonal de la Ungheni, pe de o parte, şi italienii de la Agenda 21, pe cealaltă parte. În realizarea proiectului şi adjudecarea paternitărţii s-au luptat aceleaşi tabere care domină din 2000 scena politică şi economică a judeţului: una coordonată de vicepreşedintele CJ, Ioan Vasluianu, supervizor al tuturor invetiţiilor judeţene, iar cealaltă manipulată de tandemul care şi-a descoperit niscaiva afinităţi devastatoare: prefectul Ovidiu Natea şi primarul Târgu Mureşului, Dorin Florea.

Şacalii se sfâşie între ei

Conflictul dintre Dorin Florea şi Ioan Vasluianu este de notorietate, cei doi aruncându-şi săgeţi otrăvite chiar şi prin intermediul presei. Conflictul dintre Ioan Vasluianu şi Ovidiu Natea este, din nou, de notorietate. Mult mai închis în faţa presei, dar extrem de dur şi ireconciliabil. Ca urmare, PSD Mureş s-a rupt în două mari tabere sensibil egale: una pro-Vasluianu şi una pro-Natea. Ovidiu Natea s-a apropiat mult de primarul Dorin Florea pe care-l susţine deschis. Chiar dacă pe plan politic, Ioan Vasluianu pare izolat, realitatea economică arată cu torul altceva, şi anume că până acum acesta a fost un câştigător solitar. Depozitul de deşeuri se construieşte la Ungheni, Aeroportul nu mai pupă bani de la Ministerul Transporturilor pentru că nu-i merită, Parcul Industrial se construieşte tot la Ungheni, iar proiectul de centură ocolitoare înaintat de CJ are mari şanse de finanţare – 45 milioane euro – decât cel al primarului demagog Florea. Ca să nu mai enumerăm alte proiecte nereuşite de ale lui Florea, care ajung să fie implementate de CJ Mureş. Iar pentru că eşecurile nu sunt apanajul celor doi pseudo-titani Natea şi Florea, înfruntarea cu Vasluianu a culminat cu spălarea rufelor murdare în mass-media, preaiubitoare de scandaluri. Deocamdată, la realizări, în războiul CJ Mureş – Primăria Târgu Mureş, scorul este de 3-0. Dar cum Florea şi Natea tocmai au pierdut afacerea gunoiul, atenţia lor se îndreaptă acum spre alte investiţii. O scânteie e pe cale să declanşeze deflagraţia. 

Vama veche şi şpaga nouă

Prima afacere nou ţintită de cele două cuiburi de interese se învârte în jurul Vămii Târgu Mureş. O instituţie netransparentă în ultimul an şi jumătate după sacrificarea fostei şefe a Biroului Vamal, Csata Edit, sub suspiciunea de corupţie. Iar roiul de interese se observă doar menţionând afacerea sediului. După preluarea fotoliului de prefect, Dorin Florea a decis mutarea intempestivă a sediului vămii din curtea Transmur, neîndoielnic impropriu, în cel al firmei private Georgia Grup Spedition, administrată de afaceristul Sorin Ţerbea. Deoarece prin vamă se controlează toate exporturile şi importurile judeţului, adică produse de zeci de mii de miliarde de lei anual, dar mai ales se pot aranja anumite importuri-exporturi, care nu se vămuiesc, care sunt scutite fictiv de TVA, şi alte fapte la fel de penale, interesele sunt direct proporţionale. Trebuie spus că Sorin Ţerbea – apropiat al cuplului Natea Florea, şi susţinut de ministrul Miron Mitrea – nu a făcut o afacere rea nici pentru sine (parcarea, comisionarii, etc plătesc chirii substanţiale) nici pentru Vama Târgu Mureş care ocupă gratis spaţiile în care funcţionează.

Vama “şi mai nouă”

Pe cât de adevărat este faptul că Vama Târgu Mureş nu putea funcţiona în jegul numit sediu pe strada Barajului, tot atât de adevărat este şi că o instituţie publică “a statului” nu poate funcţiona în culcuşul – e drept comod – oferit de un privat. Care privat, Georgia Group, culmea este transportator internaţional şi deci pe deplin interesat de vamă. Anul trecut forul tutelar, Direcţia Generală a Vămilor, coordonată încă de controversatul Dinu Gheorghe, a inclus în planul de investiţii pe 2002, două proiecte care priveau judeţul Mureş, dar cu acelaşi obiect: construirea unor noi sedii pentru Birourile Vamale de la Târgu Mureş şi Sighişoara. Lucrarea de 71,7 miliarde de lei de la Târgu Mureş, de pe Depozitelor 24 este gestionată din septembrie anul trecut de cuplul de firme cu ascendente protecţioniste Contranscom Benţa şi Izorep.
Doar că, peste două săptămâni, pe 19 noiembrie, trebuia să se inaugureze noul sediu al Vămii Târgu Mureş. Acest lucru nu se va întâmpla. Iar dacă ţinem cont de jucători înţelegem şi de ce lucrările au fost tărăgănate. Antreprenorul general al lucrării este firma Contranscom Benţa, ai cărei administratori îi datorează demagogului Florea o serie de lucrări din bani publici realizate în Târgu Mureş. Deşi joacă pentru prima dată în cariera lor de constructori împotriva protectorului lor autohton, clanul Benţa nu poate uita mâna care i-a hrănit cu largheţe, dăruindu-le: construcţia blocului ANL de pe Pandurilor, Centrul de Transfuzie Sanguină, refacerea faţadelor clădirilor din centrul Târgu Mureşului, etc. Doar că acum fraţii Benţa se află cu fundul în două bărci. Prima este a PSD care a pierdut prima bătălie, dar nu vrea să piardă războiul, fiind sprijinit puternic şi de UDMR, care este implicat şi el în afacere, prin firma IZOREP. Evident, şi UDMR vrea o felie din afacerile Vămii, mai ales de când trimisa sa specială în fruntea instituţiei, Csata Edit a făcut-o de oaie pentru un calculator şi a fost înlăturată. A doua barcă e cea a prietenului Florea care nu poate uita afacerile cu maşini, pe care le-a derulat împreună cu Sorin Ţerbea. Nici Ţerbea nu poate uita de ajutorul lui Florea, care prefect fiind a mutat vama în curtea Georgia Group. Şi atunci, situaţia e simplă: Ţerbea-Florea-Natea trag ca vama să rămână la Georgia Grup – şi au pilele necesare (Miron Mitrea), iar Benţa – PSD (pe filiera Octav Cozmâncă) – UDMR trag să fie demarată investiţia. Acu’ ideea e şi mai simplă decât situaţia prezentată, avem nevoie – noi, judeţul Mureş – de 72 de miliarde de lei, sau nu? Pentru că unii trag să fie scoasă de pe lista de priorităţi această investiţie, iar ceilalţi, să fie inclusă şi pentru 2004.

RAR, da’ bine

A doua afacere arvunită cercurilor de interese este Registrul Auto Român, filiala Mureş. O instituţie considerată la fel de coruptă ca şi Vama. Doar că nu apare în Raportul de ţară al Comisiei Europene. Zilnic, în medie 400-450 de maşini din judeţul Mureş tranzitează prin parcul horror de pe Libertăţii al RAR. Zilnic, slujbaşii RAR îşi iau comisionul de la şoferii exasperaţi de statul la cozi. Dar dedesubturile sunt mult mai puturoase. Pe de o parte, actualul sediu RAR nu are termen de comparaţie cu ce există la Georgia Group, unde condiţiile ar fi fost infinit mai bune. Sorin Ţerbea, vrea să pună mâna şi pe RAR. După ce şi-a rezolvat strategic problema transportului internaţional prin oferta generoasă făcută vămii, Ţerbea visează frumos la soluţionarea şi la propriu şi la figurat a verificărilor tehnice. Iar ţinând cont de cele 70 de camioane deţinute, de şpaga care trebuie plătită pentru fiecare OK tehnic, intenţia este pe deplin justificată. Ce mai contează moralitatea. Că Ţerbea râvneşte la RAR e cert. Doar că preşedintele Virag Gyorgy, secretarul general Ioan Togănel şi arhitectul şef al CJ Mureş, Doru Dunca nu sunt de aceeaşi părere: în autorizaţia de construcţie emisă pe numele Georgia se precizează negru pe alb, “Exclus sediu RAR”. Că Ioan Vasluianu a fost în spatele acestei “şmecherii” este la fel de adevărat ca vorba lui Băsescu “Iarna nu-i ca vara”.

Ţerbea: 1+2=7. Miliarde

O licitaţie organizată de Primăria Târgu Mureş. Obiectul: întreţinerea drumurilor pe timp de iarnă (dezăpeziri, tratamente anti-polei, etc). Suma pusă la bătaie: 7 miliarde de lei. Intriga: Sorin Ţerbea ne-a arătat o parte din documentele sale. Din discuţiile purtate cu acesta a rezultat că a contractat 300 de tone de sare a câte un milion de lei (total 300 milioane de lei) şi 3.000 tone nisip a câte 300.000 lei (total 90 milioane de lei). Sistemul său de lucru cuprinde 3 ture a câte 7-10 lucrători. Se mai adaugă combustibilul, comisioanele, etc. Toate fac, să zicem 1 miliard. Hai, fie 2 miliarde. Dar restul până la 7 miliarde?
Care sunt implicaţiile acestui caz, şi de ce l-am amintit în acest context? Pentru simplul fapt că, după ce Costin Lăurean – patronul SC Citadin Prest SA – a fost îndepărtat de primarul Florea de la licitaţiile pentru reparaţiile de drumuri (care, fie vorba între noi sunt de o calitate cât de cât rezonabilă), acesta a încercat să câştige alte licitaţii organizate de Primăria Târgu Mureş. Printre care şi cea mai sus menţionată, pe care a pierdut-o în faţa lui Sorin Ţerbea, un novice în materie, dar “cu utilaje net superioare”, după cum declara consilierul Amza Constantin membru în comisia de licitaţii. Şi aici s-a observat aceeaşi încleştare între titani: Ţerbea apropiatul lui Florea şi Costin Lăurean. Ceea ce Ovidiu Natea nu pune la socoteală este faptul că, deocamdată în PSD, Octav Cozmâncă are un cuvânt greu de spus. Iar Octav Cozmâncă stă cu pistolul la tâmpla agricultorului şef de judeţ.  

Sorin Ţerbea, administrator Georgia Grup Spedition: “Vama este în tranzit. Dar mai durează 2-3 ani până să se mute. E afacerea lui Vasluianu. Ştiu că el vrea să se mute mai repede. Cum arăta vama înainte? Călcai în căcaţi, nu aveau parcare şi era ţigănie. RAR este tot afacerea lui Vasluianu”

Pentru a vă face o imagine a afacerilor derulate prin Vama Târgu Mureş, vă oferim datele statistice furnizate de Direcţia Generală a Vămilor la sfârşitul anului 2002. Astfel, exporturile au totalizat 319.949 mii dolari SUA, în creştere cu 16,0% faţă de anul 2001. Importurile au totalizat, în anul 2002, suma de 328.005 mii dolari SUA, cu 16,2% mai mult faţă de anul 2001. În anul 2002 valoarea exporturilor a fost cu 2,5 % mai mică decât valoarea importurilor, înregistrându-se un deficit al balanţei comerciale de 8.056 mii dolari SUA.

“Nici vama nici RAR nu sunt instituţii coordonate de către Consiliul Judeţean. Acum sunt la volan şi nu aud foarte bine. De ce nu aţi luat legătura cu mine, când încă eram acasă?”, ne-a trântit telefonul în nas Ioan Vasluianu.

“Azi sunt şi eu liber. Am arătat în acte, unui coleg al d-voastră, care este realitatea la vama Mureş. Omul vostru a denaturat însă, în articolul pe care la redactat, lucrurile. Din acest motiv îmi rezerv acum acest drept de a nu mai declara nimic”, a afirmat Remus Benţa.

“Nu vreau să declar nimic pentru că nu cunosc acestă chestiune. Întrebaţii pe cei care se ocupă de vamă”, a replicat scurt şi deloc cuprinzător prefectu Natea.

“Nu intră în atribuţiile prefectului problematica sediului vămii. Prefectura verifică doar funcţionarea acesteia. Dar toate cele trei puncte ale vămii, din Reghin, Sighişoara şi Târnăveni sunt în perfectă stare de funcţionare”, a declarat Mihaela Szamcek, purtător de cuvânt al Prefecturii.

Primarul Dorin Florea nu se afla în aria de acoperire şi prin urmare nu a putut fi contactat.

Ligia VORO
Cristian TEODORESCU

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close