Uncategorized

Loviturã de trotuar

Primarul Florea aruncã din nou praf în ochii târgumureșenilor. Gospodarul șef al orașului confirmã cã prioritãțile primãriei se stabilesc în funcție de impactul, obligatoriu pozitiv, pe care-l au asupra imaginii lui.

În ultimele douã luni, locuitorii din Târgu Mureș asistã la un adevãrat tur de forțã în campania de imagine pe care primarul Florea o duce de câțiva ani. Trotuarele din centrul orașului sunt reparate și au acum un alt aspect. Dalele vechi, care oricum erau bune, sunt înlocuite cu unele noi. Cele vechi sunt transportate în Aleea Carpați, unde sunt folosite pentru pavarea trotuarelor. Mai nou și pe malurile Pocloșului, în Tudor, în zona strãzii Armoniei. Lãudabil, am putea spune dacã am scãpa din vedere faptul cã aceleași trotuare au fost reparate anul trecut. Prețul manoperei pentru înlocuirea dalelor vechi cu cele noi depãșește 200 de milioane de lei vechi, iar valoarea totalã a lucrãrilor se ridicã la peste un miliard de lei.

În Aleea Carpați s-au efectuat, în primãvarã, lucrãri de înlocuire a conductelor de gaz aparținând Distrigaz Nord. În urma lucrãrilor s-a impus repararea trotuarelor, lucrarea fiind contractatã de SC Valpet SA. Reprezentanții Primãriei Târgu Mureș susțin cã s-a organizat o licitație, la care au participat mai multe firme, iar cea mai bunã ofertã s-a dovedit a fi cea a firmei Valpet. Dacã la licitație tot a câștigat cine trebuie, lucrãrile nu se opresc doar la refacerea trotuarului din Aleea Carpați. Primãria a decis ca, în paralel, sã se înlocuiascã dalele din centrul orașului cu altele noi. Explicația datã de Marius Pașcan, director executiv al Primãriei Târgu Mureș, este cã lucrãrile se fac pentru a “armoniza cele douã pãrți ale centrului orașului”. Practic, dalele vechi sunt ridicate din centru, transportate în Aleea Carpați, iar în locul lor se pun altele noi. La o primã vedere nimic în neregulã, dar costurile acestei operațiuni sunt extrem de mari. Trotuarul vizat este cel de pe partea dreaptã a centrului, unde este cinematograful Arta. Cheltuielile cu materialele nu sunt mai mari decât dacã s-ar repara doar trotuarul din Aleea Carpați, însã nota de platã a primãriei crește datoritã manoperei pentru cele trei operațiuni fãcute în plus: se scot dalele vechi, se transportã în Aleea Carpați și se pun dalele noi. Dacã se ia în considerare cã operațiunile se efectueazã în cea mai mare parte pe timpul nopții, pentru a nu stânjeni circulația, iar legislația muncii prevede obligativitatea acordãrii de sporuri pentru munca pe timp de noapte se ajunge la concluzia cã e o sumã prea mare, cheltuitã inutil pentru un trotuar reabilitat abia anul trecut. “Centrul a fost pavat anul trecut. Nu s-a adus la cunoștința Consiliului Local de ce se schimbã iar. Nu știu dacã e bine sau nu. Pânã nu cunosc exact cauza nu mã pot pronunța”, a declarat consilierul local Florin Vlas.

Reprezentanții primãriei s-au eschivat sã informeze populația, adicã sã punã la dispoziția presei, costurile lucrãrilor din centru în cifre exacte. Dupã o primã convorbire telefonicã, atât Marius Pașcan, cât și Dan Gliga, directorul Serviciului Public pentru Administrarea Patrimoniului Public și Privat, au fost de negãsit, fiind ocupați cu fel de fel de ședințe și deplasãri în teren. Ei s-au eschivat de la a spune clar pe ce anume se cheltuiesc banii contribuabililor.

Calculele noastre pe sumele lor

Cifrele aproximative pot fi obținute în urma unui calcul simplu: un metru pãtrat de pavaj costã 350.000 ROL, bordurile costã 100.000 ROL bucata, iar manopera pentru montarea unui metru pãtrat de pavaj costã 200.000 ROL. Suprafața pavatã din centru este de aproximativ 1.000 mp. Întrucât costul materialelor folosite în centrul orașului nu îl depãșește pe cel pe care îl necesitau lucrãrile din Aleea Carpați, vom arunca o privire peste cheltuielile cu manopera. În urma calculului rezultã suma de 200 milioane ROL, numai pentru montarea acestora, fãrã a lua în calcul și cheltuielile de scoatere a dalelor vechi și transportul acestora. Prețurile prezentate sunt cele practicate de executantul lucrãrii și sunt prețurile celor mai ieftine materiale (ex: un metru pãtrat de pavaj de culoare galbenã costã 426 600 plus TVA). Primãria pare a avea un excedent la buget atunci când este vorba de mãsuri menite sã impresioneze cetãțeanul. Consilierul local Benedek Istvan crede cã nu este normal ca acești bani sã fie cheltuiți aiurea pe lucrãri care nu sunt o prioritate. “Noi, ca și Consiliu Local, votãm alocarea banilor pentru infrastructurã, iar de aici încolo Executivul face ce vrea. În comisia de licitație nu figurãm tocmai pentru cã aici sunt nereguli. Nu se întâmplã pentru prima oarã aceste lucruri și, din pãcate, opinia publicã nu le percepe în mod corect”, a încheiat Benedek.

Robert DARABONT

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close