Sanatate

Medicii mureșeni nu se înghesuie să plece afară

1-mariana negoitaÎngrijirile medicale de calitate depind de managementul unui spital și capacitatea celui care ține frâiele de a face față provocărilor viitoare și de a-l menține rentabil și sustenabil din punct de vedere economic. La nivel național, tot mai mulți medici pleacă din țară cât văd cu ambii ochi în speranța unui câștig salarial mai bun, iar pacienții se plâng de sărăcie lucie și lipsă de respect. Despre situația la nivelul județului nostru și proiecția în viitor a Spitalului Clinic județean Târgu – Mureș ne vorbește Mariana Negoiță, purtătorul de cuvânt al instituției.

Rep: Alături de comunicare, disponibilitatea unui purtător de cuvânt în cadrul unei instituții este o trăsătură fără de care rolul său nu se poate îndeplini. Este greu să fiți mereu ”la zi” cu evenimentele din domeniul dvs. de activitate și să sincronizați cu atenție momentul emiterii unor informații?

Mariana Negoiță: Indiferent că este o instituţie publică sau o companie privată, comunicarea are un rol strategic, iar purtătorul de cuvânt este „vocea” acelei organizaţii, de aceea trebuie să se asigure că mesajele pe care le transmite sunt direcţionate şi receptate corect. Disponibilitatea 24 de ore din 24­ ­pentru a ­menţine ­deschis dialogul cu ­presa şi pentru a aduce la cunoştinţă publicului larg problemele de moment reprezintă, din punctul meu de vedere, elementul esential în activitatea unui purtător de cuvânt. De asemenea, relaţionarea pozitivă cu mass-media este foarte importantă, având în vedere rolul unui purtător de cuvânt, şi anume acela de a asigura o percepţie reală asupra activităţii instituţiei, în cazul meu Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, şi de a transmite mesajele către publicul ţintă.

Rep: Cum vă organizați ”temele pentru acasă”?

Mariana Negoiță: În ceea ce priveşte necesitatea de a fi „la zi” cu evenimentele din domeniul de activitate şi de a sincroniza momentul emiterii unor informaţii, purtătorul de cuvânt este, sau ar trebui să fie, una dintre cele mai bine informate persoane din organizaţia pe care o reprezintă. Ziua mea de lucru începe întotdeauna cu elaborarea revistei presei, atât presa locală, cât şi presa naţională şi agenţii de presă, pentru a vedea, pe de o parte, cum sunt reflectate mesajele transmise din interiorul spitalului, iar pe de altă parte, care sunt evenimentele din domeniu care sunt dezbătute în ziua sau săptămâna respectivă. Această activitate mă ajută să anticipez anumite evenimente care ar putea interesa şi spitalul sau de care mass-media ar putea fi interesată. Urmează consultarea site-ului Ministerului Sănătăţii, pentru a vedea care sunt informaţiile transmise prin comunicate de presă, dar şi rubrica transparenţă decizională pentru ultimele proiecte legislative în dezbatere.

O bună comunicare în interiorul spitalului atât cu echipa managerială, cât şi cu personalul medical, şefi de secţii, medici, asistente, este, din punctul meu de vedere, obligatorie pentru a îndeplini cu succes rolul de purtător de cuvânt şi de a putea reacţiona cu promptitudine în orice situaţie.

Binenţeles, asigur furnizarea răspunsurilor prompte la solicitările jurnaliştilor şi apreciez ce este important pentru public, în condiţiile în care nu tot ce e important pentru spital este şi pentru mass-media. Pe lângă disponibilitate și abilităţi de bun comunicator, un purtător de cuvânt trebuie să aibă răbdare, dar şi să fie capabil să acţioneze eficient în situaţii de criză.

Rep: Cum este structurat în momentul de față Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu Mureșși care e situația dotărilor?

Mariana Negoiță: Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Tîrgu – Mureş  este cea mai mare unitate sanitară publică din Transilvania, de interes local, judeţean şi regional care asigură servicii medicale, având 1089 paturi de spitalizare continuă, din care 939 adulti si 150 copii, precum si un număr de 123 paturi de spitalizare de zi. Juridic, financiar şi din punct de vedere al structurii şi organizării, SCJU Târgu Mureş este subordonat Ministerului Sănătăţii.

Serviciile medicale acordate de spital sunt preventive, curative, de recuperare şi paleative, de îngrijire în caz de graviditate şi maternitate, precum şi a nou-născutului. În spital se desfăşoară şi activităţi de învăţământ medico-farmaceutic, postliceal, universitar şi postuniversitar, de educaţie medicală continuă, precum şi de cercetare ştiinţifică medicală.

Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Tg. Mureş este renumit datorită prestaţiilor medicale de înalt nivel, asigurând urgenţele medico-chirurgicale de pe teritoriul judeţului Mureş şi a judeţelor arondate. Populaţia deservită de acest spital, considerat de referinţă din punct de vedere al unor specialităţi, include pacienţii judeţelor Mureş, Sibiu. Harghita, Covasna, Braşov, Neamţ, Suceava.

Spitalul are o dotare corespunzătoare pentru a-şi desfăşura activitatea, beneficiind de aparatură medicală de înaltă performanță.

Rep: Care sunt metodele prin care se reușește impunerea unui management de calitate într-un sistem sanitar bolnav? 

Mariana Negoiță: Aici vorbim în primul rând despre aptitudinile pe care trebuie să le aibă managerul. În principal, are nevoie de aptitudini conceptuale şi umane şi apoi de aptitudini tehnice. Aptitudinile umane ale managerului sunt importante la toate nivelurile. Echipa managerială şi obiectivele propuse sunt foarte importante, precum şi promovarea unui act medical de calitate. Pentru un act medical de calitate este nevoie de pregătirea profesională a personalului, de dotare tehnică, de condiţii hoteliere şi de calitate umană. În cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş se face medicină de performanţă, se fac lucruri extraordinare şi datorită unui management performant.

Rep: Care au fost problemele cu care s-a confruntat Spitalul în cursul anului trecut?

Mariana Negoiță: Făcând o radiografie a anului 2014, aş vrea să subliniez, mai degrabă, lucrurile importante pe care actuala echipă managerială a reuşit să le facă. Vorbim despre creșterea valorii contractului cu CJAS pentru anul 2014, accesarea de programe de sănătate noi și aici vă pot da exemple ca cele de radiologie intervenţională, IMA și reconstrucţie mamară. S-a realizat, totodată, creşterea sumelor pentru unele programele de sănătate, de exemplu Programul Naţional de Ortopedie și Programul de screening pentru cancerul de col uterin. Lucrările de reabilitare și modernizare a Clinicii de OG au fost finalizate, în acest moment fiind cea mai modernă unitate de acest tip din judeţ, cu o investiție de 15 milioane de lei de la MS prin Banca Mondială, totodată, s-au achiziționat echipamente noi, moderne. Desigur, fiind un spital de urgenţă, am avut şi unele probleme cu care ne-am confruntat, dar care, datorită unui management performant, am reuşit, nu numai să le rezolvăm cu success, ci să le transformăm în oportunităţi.

Rep: Câte angajări s-au făcut în perioada anului trecut?

Mariana Negoiță: În urma unor concursuri s-au făcut angajări pe 119 posturi, pe perioadă nedeterminată, de asistenți medicali, infirmieri, brancardieri, îngrijitoare de curățenie.

Rep: La nivel național, tot mai multe cadre medicale și medici își exprimă intenția de a pleca să profeseze în străinătate, pentru venituri mai mari. Câți medici au plecat din Spitalul Clinic Județean de Urgenţă Târgu Mureșși cum motivați personalul medical pentru a nu lua drumul străinătăţii? 

Mariana Negoiță: În luna august 2014, conducerea Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş a primit aprobarea Ministerului Sănătăţii pentru scoaterea la concurs a 119 posturi vacante la nivelul Spitalului, atât în structura SMURD, cât şi în statul de funcţii al SCJU. Toate aceste posturi, care au vizat categoriile de personal, respectiv asistente, infirmiere, îngrijitoare de curăţenie, brancardieri, au fost ocupate prin concurs până la sfârşitul anului 2014. În ceea ce priveşte migraţia medicilor spre UE, din fericire din cadrul SCJU Târgu Mureş au plecat foarte puţini medici specialişti sau primari. Numărul acestora este undeva la 4-5 medici. Plecările masive se înregistrează în rândul rezidenţilor, care aleg alte ţări pentru diverse stagii.

Rep:  Ce proiecte sunt pentru anul 2015 în vederea modernizării spitalului și creșterii gradului de confort al pacienților care trec pragul acestuia?

Mariana Negoiță: Împreună cu actuala echipa managerială ne propunem să fim mai buni pentru o viaţă mai bună. În planul de management pe care l-a dezvoltat şi l-a susţinut în faţa comisiei de concurs, dr. Claudiu Puiac, managerul SCJU Târgu Mureş, a considerat că misiunea noastră este prestarea unui act medical de calitate, într-un mediu sigur și confortabil, astfel încât pacienții să beneficieze de cele mai bune îngrijiri. Acest lucru va fi realizat prin îmbunătățirea indicatorilor de performanță a spitalului prin creșterea calității actului medical, eficientizarea circuitului bolnavilor în cadrul spitalului, precum și creșterea calității serviciilor hoteliere. Ca obiective în vederea creşterii gradului de confort al pacienţilor, echipa managerială şi-a propus reabilitatea spitalului şi creşterea numărului sălilor de operaţii, renovarea şi reabilitarea clinicii ATI, modernizarea saloanelor, pregătirea profesională a personalului, realizarea unui management performant care să ne permită angajarea de personal. În termeni generali, cam asta este cea ce se doreşte să se realizeze în următorii 3 ani.

Amalia VASILESCU

 

 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close