Uncategorized

MET a lucrat autostrada prin BBC

La solicitarea prințului Charles al Marii Britanii, Fundația Mihai Eminescu a întocmit în 2004 un raport asupra Autostrăzii Transilvania, destinat BBC l În documentul întocmit de Luke Douglas-Home se vorbește despre comisioanele încasate de premierul Adrian Năstase pentru acest contract l Raportul, clasificat drept confidențial, trebuia să ajungă la biograful oficial al lui Charles, jurnalistul Jonathan Dimbleby l În raportul MET este prezentat programul detaliat prin care fundația intenționa să contracareze construcția autostrăzii l Una dintre soluțiile propuse era implicarea lui Ion Iliescu

ZIARUL de Mureș a ajuns în posesia unui document care prezintă, detaliat, strategia de lobby a Fundației Mihai Eminescu (MET), patronată de prințul Charles împotriva proiectului Autostrăzii Transilvania. Documentul a fost redactat de Luke Douglas-Home la cererea lui Charles, și a fost trimis jurnalistului Jonathan Dimbleby, unul dintre cei mai importanți realizatori ai postului BBC și biograful personal al moștenitorului Coroanei britanice.

Datat 17 mai 2004 și clasificat drept confidențial, documentul prezintă o serie de argumente pentru care este inoportună construcția Autostrăzii Bechtel, ridicând, în același timp, și o serie de acuzații de corupție la adresa premierului Adrian Năstase, despre care se spune că ar fi primit, pentru parafarea contractului cu firma Bechtel comisioane în valoare de mai multe milioane de dolari.

Pricipalele argumente expuse în raportul trimis jurnalistului britanic sunt faptul că nu este nevoie de o asemenea autostradă, în condițiile în care Coridorul IV Paneuropean era deja trasat și urma să beneficieze de finanțare europeană, dar și impactul “dezastruos” asupra mediului. Argumentul forte ridicat de MET este acela că prețul acestei lucrări este egal cu bugetul total estimat necesar pentru refacerea întregii rețele de drumuri a României. Pe lângă aceste considerente, Luke Douglas-Home face o serie de aprecieri mai degrabă puerile, precizând că proiectul este susținut este “oameni care consideră că, automat, autostrada = modernitate = bani” și de “anumite companii agricole care consideră că autostrada va scădea costurile de transport, ignorând faptul că se va percepe o taxă pentru utilizarea ei”.

Iliescu, pionul MET

Potrivit documentului, președintele Ion Iliescu urma să fie implicat în susținerea proiectelor MET, inclusiv în cel de stopare a construcției Autostrăzii Transilvania. În acest sens, Iliescu urma să participe în noiembrie 2004, împreună cu prințul Charles, la o întâlnire a Consiliului de Administrație al MET, desfășurată la Sighișoara.

Cu toate acestea, deși s-au întâlnit în alte ocazii, iar președintele s-a arătat dispus să sprijine activitatea fundației, la întâlnirea de la Sighișoara nu au mai participat nici el, nici Charles.

Pentru a pune bețe-n roate proiectului, MET urma să solicite, cu sprijinul sau prin intermediul Ministerului Culturii, consiliilor locale din zona Sighișoara să accepte ca localitățile să facă parte dintr-o arie protejată, urmând ca, ulterior, să se primească acordul și din partea Consiliilor județene din Mureș, Sibiu și Brașov. Acest lucru, însă, nu s-a mai întâmplat, cel puțin în cazul CJ Mureș.

Am încercat să-l contactăm pe Luke Douglas-Home la numărul de telefon care apare în document, însă fără succes.

Relu TÄ‚TAR

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close