Uncategorized

Mitrea, codoșul libanezilor

Scandalul de la Mesageria stă să reizbucnească, după ce, în decembrie anul trecut, angajații au intrat în grevă, pentru că nu și-au mai primit salariile din august.

Acuzațiile ating însă și modul de privatizare a companiei, acțiune girată de către

fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea.

Angajații firmei Mesageria SA au intrat în grevă înainte de Crăciun. Greva a început la Târgu Mureș, după care s-a extins la toate cele opt regionale din țară. Regionala Brașov, de care aparține și Târgu Mureș, a anunțat, în cursul zilei de 10 decembrie, intrarea în grevă la Luduș, Războieni, Brașov și Sibiu. Aceeași situație se regăssea și la regionalele Timișoara și la București. Peste 800 de angajați din toată țara cereau achitarea salariilor, acordarea tichetelor de masă și a autorizațiilor de călătorie.

Iordan Pop este în concediu parental, iar banii pe care îi oferă statul pentru creșterea copilului au fost virați în contul firmei și acolo au și rămas. “Mi s-a comunicat că banii mi-au fost virați în contul firmei, dar când m-am dus să-i scot, nu-i aveam pe card”, spune Iordan Pop.

Liviu Timar, angajat al CFR timp de 21 de ani, ne-a confirmat și el că situația este dramatică: “Toți avem familii. Mulți locuim la câțiva kilometri de Târgu Mureș. Mulți am muncit pentru CFR mai bine de douăzeci de ani și am ajuns să ne plătim biletele de tren, pentru că nu ne mai dau nici măcar acea autorizație de circulație. Eu am trei copii. Pentru fată, care e la facultate, plătesc pensie alimentară. M-am făcut de rușine la vecini, pentru că am împrumutat bani și nu pot să-i dau înapoi”.

Ne luptăm,

dar nu știm cu cine!

La Târgu Mureș, angajații CFR Mesageria au suspendat greva din două motive. După două săptămâni de grevă, nu s-au ales decât cu câteva kilograme în minus și minciuni din partea conducerii. Au primit o invitație la Brașov, unde, pe data de 28 decembrie, s-a încercat o reconciliere între părți. Până atunci, cei care au mai rezistat lipsei de hrană și-au lăsat cămara și s-au întors acasă.

Angajații CFR Mesageia Cluj au trimis un memoriu primarului Emil Boc, în vederea soluționării problemelor cu care se confruntă.. Cei trei semnatari ai memoriului, Zorica Zare, Nicoleta Sabău și Balint Ștefan, spun că au fost de mai multe ori la Sediul Central al firmei, la București, solicitând prezența patronului în vederea încheierii unui protocol, dar fără succes.

“Noi vrem să muncim. Nu am cerut măriri de salariu, vrem doar drepturile care ne-au fost încălcate de acest Hassan, care nu respectă cele mai elementare drepturi ale angajaților săi. Nu numai că nu ne-am primit salariile de trei luni, dar se pare că nici CAS, garanții materiale și cotizațiile sindicale care au fost reținute din salarii nu au fost virate în conturi, de mai multe luni. În data de 9 septembrie 2005, Hotărârea nr. 20, care prevede reducerea salariilor și a sporurilor aferente, a fost abrogată prin Hotărârea nr. 22, în care se arată că se renunță la restructurarea de personal, dar nu se specifică nimic despre drepturile salariale și alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă”, au precizat cei trei angajați ai CFR Mesageria Cluj.

Monopol și tranzacții în noapte

SC Mesageria SA a aparținut până în 2004 Stației CFR Călători și se ocupa cu transportul corespondenței și al publicațiilor. Angajații spun că, “prin metode obscure”, o firmă concurentă a cumpărat SC Mesageria SA. În contractul încheiat între noul patron și firmă, se specifică faptul că toate drepturile angajaților vor rămâne aceeleași, dar după două luni de la privatizare, lucrurile s-au schimbat. “Ni s-a sistat acordarea autorizațiilor de călătorie, nu am mai primit tichete de masă, permise de tren pentru membrii familiei și am fost amenințați că nu mai primim prime sau bani pentru concedii medicale”, ne-a povestit Liviu Timar.

Asta în ciuda faptului că SC Mesageria SA desfășura o activitate profitabilă. “Este un monopol. Noul patron intenționează să falimenteze firma, așa că, de când a cumpărat-o, a început să desființeze puncte de colectare, nu s-a mai preluat marfa, au scăzut prețurile la transportul de marfă, chiar dacă practicam cele mai scăzute tarife”, a declarat Liviu Timar.

Angajații afirmă că vânzarea firmei a avut loc noaptea, la ora 23.00, într-un hotel din București, iar patronul, de origine arabă, nu mai are drept de ședere în țară din 2002.

“Nu știm cine este acest consiliu de administrație, dar se aude că Dana Năstase ar fi patroana, iar arabul e pus la înaintare. Cei din Cluj au trimis o hârtie la PNA, dar răspunsul a venit din partea consilierului lui Năstase. Dacă PSD ar fi câștigat alegerile, Mesageria ar fi mers bine-mersi”, spun angajații.

Libanezul, adoptat de PSD

În vârstă de 27 de ani, născut în Liban, dar cu reședință ba în Connecticut, ba în New Jersey, Hassan Awdi este finanțator al campaniei electorale PSD și proprietar al mai multor firme, una din ele cu ramificații în toată țara. Magnar Systems Co. SRL – firmă anchetată în 2000 în afacerile Miami și Magnar System Com SRL, diferă doar cu o literă. În 2000, grupul Miami, al cărui acționar era Hassan Awdi, a fost anchetat pentru “evaziune fiscală de proporții”, cum titra presa de atunci. În prezent, Mehdi A. Awdi are o serie de participații în firme care au crescut în grupul Miami: de la Greenland Farm la Dracula Glass & Art Inc, Miami Industries, Miami Vendtech.

Vinovații se spală pe mâini

Fie că este vorba despre Hassan Awdi, despre Ion Molea sau despre singurul reprezentant al CFR rămas în viață, care a asistat la semnarea contractului de vânzare-cumpărare, situația este aceeași. Nimeni nu își asumă nici o vină, fiecare formulează acuze la adresa celuilalt.

După ce Hassan Awdi ne-a declarat că nu mai are de-a face cu Mesageria, Ion Molea a infirmat acest lucru, iar Sergiu Matei, actualul director al Mesageriei, a preferat să nu declare nimic referitor la componența Consiliului de Administrație sau cine ar fi în continuare patronul.

“De patru luni nu mai am nici o legătură cu societatea. Eu am cumpărat-o printr-o licitație, dar dosarul de la prezentare nu a coincis cu realitatea, și am predat-o. Nu știu nimic altceva, nu știu ce e legal, știu că muncitorii au făcut o grevă ilegală. Sunați-l pe directorul de la Mesageria. El știe ce să vă spună”, a declarat Hassan Awdi.

Ion Molea, președintele Federației Sindicale Mișcare și Comercial, a fost mai ferm decât Awdi, dar angajații spun că acesta minte, deoarece vrea să cumpere el Mesageria. “Mergeți la ministru. Eu i-am zis să nu vândă atunci, dar el, al dracului ministru, a vândut Mesageria. Eu i-am zis că ne ridicăm oamenii în cap. Au rămas 600 de oameni fără salarii. În februarie anul trecut, eu m-am întâlnit cu Dobre și am căzut de acord să primim Mesageria înapoi, dar arabul cere 21 de miliarde în loc de 7,200 cât a plătit pe ea. În țara asta toate care s-au vândut, le-a făcut numai ca să câștige. Din păcate, a murit acel Dorobanțu care l-a adus pe arab să cumpere firma. Asta după ce, în 2000, Băsescu a facilitat privatizarea CFR.

Mesageria transporta presa cu 1 leu / kg. Așa că Dorobanțu i-a zis lui Awdi – «Dacă cumperi și Mesageria, vei face o afacere. Are vagoane și poți desfășura activitate de transport de valori (salariile de la centralele băncilor)»”, a declarat Ion Molea. Întrebat ce știe despe noul director al Mesageria, Sergiu Matei, Molea a precizat că este doar un pion, împreună cu ceilalți. “Sergiu Matei nu are nici o putere să semneze ca oamenii. Aici e vorba de cei din subordinea ministrului. Noi suntem în horă toți. Awdi a cumpărat toate spațiile comerciale din sectorul 4 și numai terenurile lor valorează de o mie de ori mai mult decât a plătit el”, a încheiat Molea.

Sergiu Matei, însă, aruncă vina pe CFR Călători, care se spală pe mâini și refuză plata serviciilor Mesageriei.

Cum se va rezolva această situație, nimeni nu știe. Cert este doar faptul că angajații se pregătesc din nou de grevă.

“Mortul e de vină”

“Dacă se va cerceta, precis mortul va fi vinovat pentru tot. Ceilalți semnatari implicați sunt conducerea societății, cu acordul ministrului Miron Mitrea, că actualul ministru Dobre nu a fost numit atunci în funcție, Guvernul nefiind încă format. Eu consider că și actuala conducere a Ministerului este implicată, pentru că nu a făcut nimic ca să îndrepte starea de lucruri existentă. Tacit, au acceptat toate murdăriile lui Hassan Awdi, căruia, avem convingerea că îi sunt îndatorați oameni din întreg spectrul politic”, a declarat Alexandru Lorincz, prim vicepreședintele Uniunii Sindicatelor Libere Marfă-Călători Infrastructură Brașov.

Sorina SZAKACS

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close