Administratie

Problema gunoiului revine în ograda CL Târgu-Mureş

cj muresConsilierii judeţeni au aprobat joi, 29 octombrie, cu ocazia unei şedinţe ordinare, răspunsul pe care Consiliul Judeţean Mureş l-a remis Consiliului Local (CL) Târgu-Mureş, pe tema solicitării de emitere a unui aviz pentru obţinerea de către autorităţile locale a unei derogări în raport cu aplicabilitatea contractului de asociere încheiat în anul 2009, prin care s-a înfiinţat Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Ecolect.

În urmă cu o săptămână, mai exact în data de 23 octombrie, CL Târgu-Mureş a adoptat o hotărâre prin care încerca să transfere problema salubrizării municipiului în competenţa Consiliului Judeţean Mureş şi a ADI Ecolect. „Noi, ca Executiv, am formulat un răspuns pe care să-l trimitem domniilor lor, la Consiliul Local”, a afirmat Ciprian Dobre, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, care şi-a menţinut astfel poziţia anunţată public într-o conferinţă de presă organizată miercuri, 28 octombrie, şi anume că potrivit Legii nr. 2015 din 2011, Legea administraţiei publice locale, autoritatea judeţeană nu are nicio calitate de a se exprima dacă deliberativul târgumureşean prelungeşte sau nu un contract.

Explicaţiile juridice, oferite de secretarul judeţului

Situaţia a fost explicată, din punct de vedere juridic, de Paul Cosma, secretarul Consiliului Judeţean Mureş. „Consiliul Local Târgu-Mureş a aprobat, în data de 23 octombrie, o hotărâre prin care se aprobă demararea procedurilor de achiziţii publice în vederea delegării serviciului public local de salubrizare, la articolul 1. La articolul 2, mandatează până la desemnarea operatorului Executivul municipiului Târgu-Mureş să decidă prelungirea contractului de salubrizare care decurge astăzi la nivelul municipalităţii. Prin articolul 3 condiţionează intrarea în vigoare a dispoziţiilor anterioare de la articolele 1 şi 2 de obţinere a unui aviz din partea Consiliului Judeţean prin hotărâre, respectiv din partea Consiliului Concurenţei, cu privire la aplicabilitatea articolului 11, alineatul 3, dintr-un contract de asociere pe care l-au încheiat toate unităţile administrativ-teritoriale din judeţul Mureş, inclusiv Judeţul Mureş, în anul 2009, referitor la derularea proiectului „Sistem de management integrat al deşeurilor”, finanţat de Programul Operaţional Sectorial Mediu. Urmare a acestei hotărâri adoptate de autoritatea deliberativă, în 27 octombrie secretarul municipiului Târgu-Mureş ne-a transmis hotărârea de Consiliu, cu solicitarea să supunem astăzi dezbaterii consilierilor judeţeni şi implicit adoptării unei hotărâri de Consiliu a acelui aviz la care face referire hotărârea de Consiliu Local. După o analiză în aparatul de specialitate şi la nivelul Executivului Consiliului Judeţean concluzia noastră a fost că un astfel de aviz nu se regăseşte printre competenţele legal atribuite autorităţii deliberative constituite la nivel de judeţ, că nu ne aflăm într-o situaţie care necesită o derogare de la dispoziţiile articolului 11, alineatul 3, din contractul de asociere, atât din persepctiva chestiunilor de fond cât şi în cea de procedură. Faptul de a da curs unei solicitări de aviz prin hotărâre ar presupune o încălcare a normelor de drept privitoare la competenţă. Pe de altă parte, judeţul Mureş este doar una din cele 103 părţi ale contractului de asociere. Chiar dacă necesar ar fi instituirea unei norme derogatorii într-un cadru contractual toate părţile trebuie să o dea. Însă aşa cum am arătat în poziţia exprimată în scris în luna septembrie şi în drafturile pe care le-am pregătit şi le-am supus atenţiei dumneavoastră, starea de fapt existentă referitor la contractul de salubrizare la nivelul municipiului Târgu-Mureş nu presupune o încălcare a articolului 11, alineatul 3, nu ne aflăm în situaţia delimitată de această clauză contractuală şi în principiu nu presupune nicio derogare”, a spus Paul Cosma.

caseta 1Scrisoarea Consiliului Judeţean Mureş către Consiliul Local Târgu-Mureş

„Către:

Municipiul Târgu-Mureş

Domnului primar

Domnului secretar

Doamnelor/domnilor consilieri locali

Referitor: solicitare aviz cu privire la o derogare temporară de la prevederile articolul 11, alineatul 3 din contractul de asociere aprobat prin HCL nr. 338/2009.

Luând act de adresa transmisă nouă de către secretarul Municipiului Târgu-Mureş sub nr. 58989/27 octombrie 2015, act însoţit de Hotărârea Consiliului Local Târgu-Mureş nr. 265/23 octombrie 2015 privind reglementarea serviciului de salubrizare în municipiul Târgu-Mureş,

Constatând că, în esenţă, ni se solicită a emite un aviz, aprobat printr-o hotărâre a deliberativului, cu privire la aplicarea articolului 11, alineatul 3, din contractul de asociere la care am făcut mai sus referire, precizăm următoarele:

Din analiza actului administrativ transmis nouă, nu rezultă că acesta ar conţine prevederi contrare situaţiei reglementate prin clauza contractuală în discuţie sau, că prin efectele sale, ar putea conduce la apariţia unor astfel de stări de fapt sau de drept.

Situaţia reglementată la articolul 11, alineatul 3, din act, se raportează la momentul delegării serviciilor publice de salubrizare în condiţiile alineatului 2 din acelaşi document (în cadrul proiectului SMIDS Mureş). Or, la acest moment de referinţă, nu ne regăsim în atare situaţie.

În aceeaşi ordine de idei opinăm că în situaţia în care contractul de delegare a serviciilor publice de salubrizare încheiat între Municipiul Târgu-Mureş şi SC Salubriserv SA urmează să ajungă la termen, anterior delegării gestiunii serviciului public de salubrizare – componenta colectare şi transport deşeuri municipale – prin ADI Ecolect, ar urma să aplicaţi acele soluţii concrete, cu caracter tranzitoriu, în condiţii de legalitate, care să reglementeze situaţia până la momentul delegării serviciului de colectare şi transport deşeuri în cadrul proiectului SMIDS Mureş.

Am constatat, în egală măsură, că, potrivit Hotărârii Consiliului Local, se condiţionează intrarea în vigoare a propriei hotărâri, de obţinerea unui aviz din partea unei alte autorităţi publice, respectiv din partea unui organism cu competenţe special atribuite prin lege – Consiliul Concurenţei (a se vedea articolul 3 din Hotărârea Consiliului Local).

Spre deosebire de competenţa generală a consiliilor locale care pot decide în orice problemă de interes local care nu a fost dată prin lege în competenţa altei autorităţi publice, consiliile judeţene nu pot exercita decât acele competenţe atribuite prin lege.

Considerăm, însă, că în lipsa unei prevederi legale exprese care să confere Consiliului Judeţean Mureş, respectiv Consiliului Concurenţei competenţa expresă de a aviza un demers aprobat de o altă autoritate publică şi, mai mult decât atât, în condiţiile în care gestionarea serviciului public în cauză este încredinţată de legiuitor, în speţă, Consiliului Local Târgu-Mureş (a se vedea dispoziţiile articolului 36, alineatul 1, litera a, punctul14 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele ale articolului 9 şi 15 din Legea nr. 101/2006, republicată privind serviciul de salubrizare a localităţilor), faptul de a da curs solicitării dumneavoastră, ar presupune încălcarea normelor de drept substanţial referitoare la competenţă.

De altfel, Judeţul Mureş, este doar una din cele 103 părţi ale contractului de asociere. Chiar dacă municipalitatea s-ar regăsi într-o situaţie care impune o normă derogatorie (or, nu este cazul), clauzele contractului de asociere nu permit ca derogarea să fie dată doar de una din părţi.

 

Semnează:

Ciprian Dobre, preşedinte

Paul Cosma, secretar”

 

 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close