Uncategorized

Stimați politicieni, mai citiți și Constituția!

Prefectul județului Mureș a solicitat anularea hotărârii Consiliului Local Ghindari privind organizarea unui referendum local în vederea consultării cetățenilor din comună pentru modificarea limitelor teritoriale ale județului Mureș conform inițiativei legislative „Statutul de autonomie al Å¢inutului Secuiesc” susținută de consilierii PCM. Obiectul referendumului aprobat de Consiliul Local îl reprezintă exprimarea acordului cetățenilor cu privire la înființarea unității administrativ-teritoriale autonome „Å¢inutul Secuiesc” și apartenența localității Ghindari la acesta. Primul termen de judecată va fi în 29 mai (Dosar 727/102/2009).

Consiliul local format la paritate din UDMR – PCM este singurul din județul Mureș care a adoptat o astfel de hotărâre, datorită abținerii unor consilieri UDMR. În consiliile locale din județ dominate de reprezentanții UDMR, aceste hotărâri au fost respinse de consilierii formațiunii, la ordinul conducerii județene și la sfatul juriștilor UDMR care nu au dat girul legal unui astfel de proiect. Același proiect a eșuat în Parlament acum 4 ani, când Consiliul Legislativ i-a dat aviz negativ, considerându-l neconstituțional. Nu că UDMR nu ar dori autonomia Å¢inutului Secuiesc, dar o face, elegant, prin pârghiile de la Bruxelles unde senatorul Frunda se bucură de considerație și susținere. A dovedit la conferința din 18-19 mai organizată la inițiativa sa, la Tg. Mureș, că este pregătit să joace la alt nivel. Luptător pentru o cauză pierdută a rămas avocatul Kincses Elod, cel care va „face” probabil apărarea Consiliului Local din Ghindari contra juriștilor prefecturii. Până acum, Kincses a încercat fără succes să convingă instanțele de judecată din Harghita și Covasna de legalitatea unui astfel de referendum, însă a pierdut toate procesele pe această temă. Nu cred că la Mureș situația va fi alta…Kincses a „picat” în fața instanțelor judecătorești atât examenul la cunoașterea Constituției României cât și a Legii administrației publice locale, susținând proiectul de Å¢inut Secuiesc refuzat de juriștii UDMR. Îi recomandăm lecturarea următoarelor acte normative:

Art. 3, alin. 3 din Constituția României prevede că „teritoriul țării este organizat sub aspect administrativ în comune, orașe și județe” ori prin hotărârea ce formează obiectul litigiului se intenționează crearea unei forme de organizare administrativ-teritorială formată din părți din județele Mureș, Harghita și Covasna, în afara cadrului trasat de Constituția României. Legea referendumului nr. 3/2000 prevede la art. 11, lit. B că „sunt de interes național problemele privind organizarea administrației publice locale și a teritoriului”. Deci un consiliu local, comunal, nu poate stabili un referendum local care să privească modificarea limitelor județului Mureș, pentru că și-ar depăși competențele, exclusiv locale. Carta Europeană a Autonomiilor Locale prevede la art. 4: „competențele de bază ale autorităților administrației publice locale sunt cele prevăzute în constituție sau lege”. În condițiile evoluției politice ulterioare aderării României la Uniunea Europeană, una din prioritățile reflecției constituționale va fi identificarea unor modalități care să permită organizarea administrativă mult mai flexibilă, în care autonomia locală, atât cea administrativă cât și financiară, să joace un rol principal, iar decidenții locali să ia hotărârile mai aproape de interesele cetățenilor. Din păcate, societatea civilă și politicienii din România nu au prezentat încă proiecte viabile. Poate după criză.

Sanda VIÅ¢ELAR

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close