Uncategorized

Suferinta intre show si filantropie

Nu vi se pare ca televiziunile traiesc prea mult (fac audienta, faima, bani) din suferintele oamenilor? Trebuie sa recunosc aici, spasita, ca m-am lasat si eu ademenita uneori de cântecele ei de sirena. Ma refer la un anume gen de spectacole de divertisment care clameaza si o componenta umanitara puternica.

Foarte bine, si, ce-i rau in asta, veti spune? “Dansez pentru tine”, de pilda, e o emisiune superba, ca sa nu mai amintim de veterana, matusalemica “Surprize, Surprize”. Ma scuzati, dar la celebra emisiune de plâns in vazul lumii, in prime time, am lacramat si eu de câteva ori in acest deceniu, insa numai in trecere grabita printre canale, pret de câteva secunde cât s-o vad pe zâna cum e imbracata. Si asta doar inainte de a fi inceput sa planeze pericolul unei nasteri in direct pe platoul studioului. Totusi, multe din povestile de viata ale oamenilor invitati acolo erau impresionante ca forta (nu ca slabiciune siropoasa).

Cât despre mai proaspata si mult savurata emisiune “Dansez pentru tine”, aceasta pare plina de sex-appeal. Lupta, suspans, perechi de dansatori tenace, dintre care unul isi joaca cu indârjire cartea vietii, coregrafi buni, antrenamente istovitoare, prezentatori simpatici si gafele lor adorabile, muzica, eleganta, emotii, un juriu sarmant si necrutator. Un mare câstigator si un mare premiu. si, bineinteles, cauze nobile, umanitare, nu?!

Nu. Ei bine, emisiunea aceasta, in ciuda atractiei pe care o exercita, mi-a dat de la inceput fiori reci, provocându-mi un disconfort etic. Ideea, formatul acestei emisiuni transmit in eter unde de cinism si de a(i)moralitate. Poate ca le-ati simtit si dumneavoastra. De departe cel mai reusit show de televiziune la ora actuala, numita emisiune nu are, insa, nimic filantropic, oricât ne-am imbata cu apa rece. Dimpotriva. Cauzele umanitare exhibate in fata a milioane de telespectatori sunt doar un pretext, un instrument teribil de marketing. Ca atâtea alte surate, si aceasta emisiune umbla la sentiment, la compasiunea si admiratia românului, la rezervele lui strategice de lacrimi. Caci, se vede cu ochiul liber, românii plâng tot mai mult la televizor, de bucurie si de necaz, de o parte si de alta a ecranului. (in frunte cu insusi presedintele lor).

Pâna la urma, care este miza acestei competitii? Dincolo de spectacolul in sine, de efortul sustinut al concurentilor, pâna la epuizare, de performanta lor, de emotiile coplesitoare, de dorinta de a lupta (simbolic si public) pentru cineva drag de care le pasa, miza financiara pusa in joc pentru câstigator este o suma relativ onorabila, dar care nu atinge, de pilda, onorariul pentru prestatia vedetelor prezentatoare. Oricum, aceasta suma nici nu le schimba viata, nici nu amelioreaza radical situatia celor pentru care au ales sa danseze. Cât despre cei care concureaza acerb si sunt eliminati, am spune ca, dincolo de o clipa de glorie si un minuscul premiu compensator, ramân doar cu gustul infrângerii. Vae victis! De parca propria lor viata nu ar fi si asa, zilnic, o lupta inegala cu dificultati neobisnuite.

Lacrimi, lupta, dans, show, audienta si faima convertite in bani pentru oamenii de televiziune, in locul filantropiei autentice, discrete si eficiente. Adica a unui sistem care sa functioneze constant, asa cum exista in tarile civilizate, chiar si prin spectacol, o reteta veche, de altfel, a campaniilor umanitare. insa nu prin a face spectacol din (!) suferintele oamenilor, pentru faima vedetelor cu chip angelic, ci spectacol al vedetelor pentru suferintele oamenilor, a acelora mai incercati de viata si mai defavorizati de semeni. E o diferenta esentiala.

Din reteta filantropiei nu trebuie sa lipseasca oamenii bogati, a caror obligatie civica este sa daruiasca (discret, consistent si sistematic), aceasta fiind singura sansa de a se transforma din imbogatiti (cu toate conotatiile peiorative dobândite in tranzitie), in elite financiare. Iar de la toti ceilalti, dupa puteri, se asteapta doar banutul vaduvei.

Sid Nedeea

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close