Justitie fara securisti si “colaboratori”?
De aproape o luna, Consiliul Superior al Magistraturii a facut primul mare pas în directia adevaratei “curatenii” din propriul sistem. Directia legislatie, documentare si contencios a finalizat “propunerile CSM de modificare a pachetului de legi privind statutul judecatorilor si procurorilor (Legea nr. 303/2004), organizarea judiciara (Legea nr. 304/2004) si Consiliul Superior al Magistraturii (Legea nr. 317/2004).” Acestea au fost postate pe site-ul institutiei la data de 16 iulie. Plenul CSM a hotarât ca, pâna la data de 20.09.2007, instantele si parchetele de pe lânga acestea sa formuleze observatii si propuneri de modificare a pachetului de legi, în vederea centralizarii acestora si sesizarii ministrului justitiei.
Dintre modificarile preconizate, cea mai spectaculoasa pare sa fie cea referitoare la relatiile magistratilor cu Securitatea. Se propune ca alineatul (1) al articolului 6 din Legea privind statutul judecatorilor si procurorilor sa aiba urmatorul cuprins: “(1) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat magistratilor si personalul auxiliar de specialitate sunt obligati sa dea o declaratie autentica, potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu au facut parte din serviciile de informatii înainte de 1990 si nici nu au colaborat cu acestea”.
Noutatea, fata de forma actuala a aceluiasi text, se refera la doua aspecte. În primul rând, nu se mai admit ambiguitati în declaratii. Cei care le vor da, în fata notarului si avertizati expres de consecintele penale ale acestora, nu se mai pot ascunde dupa propriile interpretari – inerent subiective – a activitatii lor colaborationiste. Din declaratii trebuie “sa rezulte” clar daca au facut sau nu parte din vechile servicii de informatii si daca au colaborat sau nu cu acestea. Punct. În al doilea rând, se propune eliminarea sintagmei “ca politie politica”, care era – si mai este, pâna la adoptarea legislativa a “propunerilor” – alaturata “organelor de securitate”.
Ce înseamna aceasta? Declarantul nu mai poate pretinde ca activitatea sa “de colaborare” ar fi stat sub semnul “patriotismului” si dorintei nobile de a-si “servi tara”. Nu se mai poate obraznici arogându-si merite de îngeras pazitor, care – din umbra si total dezinteresat – ar fi scris informarile despre cei apropiati animat numai de dorinta pura de a-l feri pe cel turnat sa persevereze în pacat.
Nu se stie cu cât entuziasm au fost lansate aceste “propuneri”. Nu se stie cum vor fi primite ele de magistrati si ce “obiectii” le vor aduce. E si mai incerta forma finala pe care o vor da “propunerii” parlamentarii. Un lucru e clar. Eliminarea sintagmei “politie politica”, este obligatorie chiar si numai pentru a corela aceasta lege, 303/2004, cu prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 16/2006 de modificare a Legii privind accesul la propriul dosar si deconspirare a Securitatii ca politie politica, nr. 187/1999. Prin aceasta modificare cu referire generala s-a stabilit ca “sunt asimilati colaboratorilor” acele persoane care, prin actele lor, “au dus la încalcarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului”. Astfel ca, fie si numai pentru respectarea principiului constitutional al egalitatii în fata legii, magistratii nu se vor mai putea ascunde sub dispozitiile unui act normativ special, mai putin restrictiv.
Daca se va pastra forma actuala a “propunerii”, justitia româna are posibilitatea sa porneasca, în sfârsit, împotriva acelor “cârtite” care au parazitat-o si au prabusit-o în perceptia opiniei publice. Le poate elimina. Numai asa – prin plantarea, întretinerea si promovarea jigodiilor – s-au putut obtine sutele de hotarâri comandate de “sistemul ticalosit”. Pâna la urma, este o problema de sanitate sociala.
 
					


