Uncategorized

Bechtel – hotie totala

Potrivit agentiei nationale de presa Rompres, “potrivit documentului, costurile autostrazii se vor majora deoarece CNADNR nu a solicitat antreprenorului, compania americana Bechtel International Inc, oprirea lucrarilor executate necorespunzator la sectiunile 2B (Gilau – Câmpia Turzii) si 3C (Suplacu de Barcau – Bors), singurele aflate deocamdata în executie. De asemenea, CNADNR nu a convocat întrunirea unei comisii mixte (Inspectoratul de Stat în Constructii – CNADNR – Bechtel International Inc în calitatea dubla de proiectant si de antreprenor) pentru a clarifica si elimina problemele pe care firma de consultanta însarcinata sa supravegheze constructorul, J.V. Scetauroute – BCEOM, le-a constatat si le-a consemnat în rapoartele lunare ale evolutiei lucrarilor acestor 2 sectiuni aflate în lucru”.

Controul de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale S.A. a scos la iveala o serie de nereguli, majoritatea foarte grave. Documentul dat publicitatii saptamâna trecuta ar putea actiona ca o adevarata bomba pentru CNADNR, în cazul în care se vor lua masurile ce se impun.

Cu aceasta ocazie au fost descoperite plati facute fara motivatie, angajati multi si superficiali, neinteresati de soarta autostrazii, o companie de consultanta, platita scump de statul roman, dar a carot avertizari nu sunt luate în seama de cei care dau banii, un antreprenor care cere bani pentru orice si, mai ales, niste oameni gata sa dea oricât din bugetul statului pentru a ramâne în gratia americanilor. Ceea ce e mai grav e ca, pâna acum, pe nimeni nu a interesat calitatea lucrarilor ceea c ear putea conduce la un dezastru, iar garantia oferita de catre Bechtel International este ridicola…doi ani.

De asemenea, românii au mai aflat ceva: datele de pe site-ul oficial al Ministerului Transporturilor, oferite de catre CNADNR si Bechtel, nu corespundeau realitatii, deci, ca au fost pacaliti pe fata…

Lucrari scumpe si de proasta calitate

Desi senatorul Radu Berceanu, si nu numai, a atras atentia opiniei publice si Guvernului României asupra modului defectuos în care compania americana Bechtel îsi îndeplineste obligatiile fata de Stat, potrivit studiului Scetaroute, pâna în acest moment nimeni nu a parut a lua în seama avertizarile lui.

Mai mult, modificarea prevederilor contractuale a fost facuta fara acordul consultantului si a avut consecinte negative asupra termenului de executie si a costurilor celor doua sectiuni. Potrivit Rompres, în ceea ce priveste termenul de dare în folosinta, raportul estimeaza ca sectiunea 2 B1 (Gilau – Turda), cu o lungime de 45 de kilometri, nu se va finaliza pâna la 31 decembrie 2008 asa cum era planificat. Pentru întreg sectorul 28, la data raportului, în luna mai, lucrarile erau realizate în proportie de numai 25,7 la suta, potrivit raportului. În ceea ce priveste costurile de constructie pentru sectiunile 2B si 3C, aprobate de CNANDR din luna mai 2007, acestea au crescut substantial fata se sumele estimate initial, de la 343 milioane euro la 434 milioane euro (2 B), respectiv de la 215 milioane euro la 445 milioane euro (3 C).În urma estimarilor, costurile de constructie pentru sectiunile 1C (Sighisoara – Târgu Mures) si 3B (Mihaesti – Suplacu de Barcau) prezentate în reactualizarea studiilor de fezabillitate aprobate de CTE – CNADNR din luna mai 2007 sunt substantial mai mari decât sumele initiale, de la 331 la 564 milioane euro la primul tronson si de la 470 la 891 milioane de euro la cel de-al doilea tronson.

Corpul de Control a acuzat CNADNR si compania ca nu au respectat prevederile legale nici în ceea ce priveste efectuarea platilor catre Antreprenorul General al Autostrazii. De fapt, potrivit acestuia, contractul, în sine, este ilegal si nu respecta legislatia româneasca a anului 2003, când contractul a fost încheiat, dar nici pe cea ulterioara.

Realitatea dura a relatiei CNADNR-Bechtel

În proiectul actului de control întocmit în urma controlului efectuat la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România SA, manadat al echipei nr. 798/25.02.2008 al conducerii Ministerului Transporturilor au fost descoperite mai multe nereguli, unele dintre acestea foarte grave. În cuprinsul actului de control întocmit în urma controlului efectuat la Compania Nationala de Autostrazi se arata ca au fost verificate evolutia capitalului social al CNADNR , conturile bancare, situatia veniturilor si a cheltuielilor si a veniturilor companiei.

Corpul de Control a analizat modul de derulare al contractelor de executie si consultanta la obiectivul “Autostrada Brasov-Cluj-Bors” si avizele date în parteneriat de catre Ministerul Transporturilor si CNADNR. De asemenea, s-au constatat nereguli în ceea ce priveste contrsctul dintre companie si Bechtel International Inc.

În buna parte pentru neregularitatile descoperite, premize ale întocmirii defavorabile României, în care a fost încheiat si negociat contractul din 2003 si, respective, renegociat doi ani mai târziu este, potrvit inspectorilor biroul de avocatura al Simonai Neagu, avocata care a luat cadou de la Stat sume fabuloase, desi atât în cadtul ministerului, cât si al companiei sunt angajate numeroase personae calificate în domeniul juridic.

Si Scetaroute a calcat pe bec?

Corpul de Control a pus sub semnul întrebarii si legalitatea si legitimitatea contractului încheiat contractului încheiat de CNADNR cu J.V. Scetaroute-BCEOM. În urma acestuia s-a iscat un adevarat scandal din cauza legaturilor pe care firma franceza le avea cu Antreprenorul general, adica exact cu societatea pe care, theoretic, trebuia sa o verifice si supravegheze. Poate tocmai de aceea, avertizarile Scetaroute nu au fost luate în seama de catre oficialii români o buna perioada de timp.

În ciuda dezmintirilor linistitoare venite din biroul fostului director Mihai Grecu, nimeni nu a crezut în obiectivitatea analizelor si nici în profesionalismul contractelor încheiate. Cert este ca, minsteriat dupa ministeriat, directorat dupa directorat, Bechetl a fost mereu avantajata sau, asa cum spunea la un moment dat Radu Berceanu ” daca cei de la compania americana cereau ceva, orice, CNADNR fugea sa le ofere pe tava totul”.

CNADNR-amatorism

la superlativ, superficialitatea generalizata

Ceea ce era evident pentru întreaga Românie a devenit o certitudine si pentru corpul de control; la CNADNR domneste un haos fara cusur. Astfel, aici nu au putut fi identificate de catre echipa de control responsabilitatile si atributiile de serviciu ale personalului , iar reprezentantii institutiei nu detin o evidenta a documentelor legale din care sa rezulte ca 51% din cheltuielile de la autostrada s-au realizat pe componenta locala, româna, potrivit art 4.6.2. din Contractul încheiat la data de 19.12.2003 cu Bechtel International Inc.

Desi s-a cerut de mai mult timp o lista a subantreprenorilor si furnizorilor cu care are Bechtel încheiate contracte, raspunsul companiei, semnat de catre Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare, de obicei a venit mereu la fel: “acestia ofera produse si servicii de cea mai buna calitate. Lista cu numele acestora ramâne, în schimb, secreta”. Nici CNADNR nu a fost mai deschis când a fost vorba de banii românilor…pâna când, inspectorii guvernamentali nu au descoperit, la pachet cu celelate neregularitati, ca multi dintre acestia nu sunt aprobati prin contract.

Când vine vorba de colaborarea CNADNR-Bechtel-Scetaroute, primii doi dintre participanti l-au ignorat total pe al treilea, astfel Compania condusa de Grecu, mai întâi, Debucean, ulterior nici macar nu a cerut americanilor sa opreasca lucrarile executate necorespunzator la sectiunile 2B si 3C si nici nu s-au cerut documente care sa ateste ca s-ar fi corectat deficientele si neconformitatile consem,nate în rapoaretele lunare ale Scetaroute si de mai multe ori a acceptat fara cordul firmei de consultanta o serie de prevederi care au influentat negative contractul si acordul de modificare în baza carora se realizeaza autostrada.

Ligia Popa

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close