Uncategorized

„Memoria culturală. Brandul esențial al Mureșului!”

Istoricul Cornel Sigmirean, cancelarul Universității “Petru Maior” și profesor universitar doctor în cadrul Catedrei de Istorie și Relații Internaționale, consideră că multiculturalitatea și interculturalitatea reprezintă valorile conceptuale în jurul cărora trebuie să se dezvolte brandul de Mureș.

Reporter: Care este, în opinia dvs. brandul cel mai puternic al Mureșului?

Cornel Sigmirean: „În secolul al XIX-lea, Târgu Mureșul era numit „orașul școlilor” – fiind celebru prin cele două mari colegii de rang academic, cel catolic și cel reformat. Eu consider, înainte de toate, că brandul nostru principal este memoria culturală, cuprinsă în codul de norme și valori ale comunității: arhitectura orașelor și cetăților, școlile și universitățile, diversitatea multiculturală și interculturală.

Rep.: Ce altceva poate oferi Mureșul?

C.S.: Dacă pornim chiar de la numele capitalei de județ, Târgu Mureș, putem reinventa conceptul de târg. În lumea medievală, fiecare cetate avea niște produse prin care excela. Breslele au fost un factor economic decisiv în Transilvania. Zona noastră a fost una în care târgurile au fost o tradiție. Toate produsele realizate aici ar trebui să constituie un pretext pentru organizarea de asemenea târguri și expoziții cu vânzare. De ce să nu excelăm prin asta? Mă gândesc apoi la turism. Mureșul este unic prin ambientul său, prin spațiul său arhitectural, ca interferențe de civilizație. Niciun alt județ nu reunește mai bine cele trei culturi care au marcat istoria Transilvaniei: cea românească, cea germană și cea maghiară. Ar trebui inventariate aceste seturi de valori și promovate mult mai asiduu.

Rep.: Dar cine ar trebui să facă acest lucru?

C.S.: În primul rând Consiliul Județean. În locul lor eu aș lansa un grant de cercetare: să definim brandul județului Mureș. Apoi aș alcătui o comisie din specialiști în diverse domenii care să evalueze proiectele și să aleagă unul. În cele din urmă aș constitui o echipă în cadrul CJ care să se ocupe exclusiv de promovarea acestui brand la nivel național și internațional. În funcție de aceste valori ar trebui să gândim strategiile de dezvoltare a zonei și chiar de accesare a fondurilor structurale.

Rep.: Un consorțiu universitar ar putea fi un brand al orașului?

C.S.: Evident! În 2004, după apariția legii consorțiilor, chiar au existat tatonări între universități, între „Petru Maior”, UMF și UAT dar acestea nu s-au concretizat. Ar trebui să găsim complementarități între aceste instituții și nu este un lucru ușor. Dacă am reuși un astfel de consorțiu, Târgu Mureșul ar putea fi una dintre cele mai mari cetăți universitare. Ca forță, nu ca număr de studenți. Din păcate, colegii noștri de la UMF au spus că ei doresc integrarea instituției lor în consorții de profil. Dar, vom vedea ce ne rezervă viitorul.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close