Uncategorized

Mureșul își reinventează brandurile!

Ziarul de Mureș a declanșat în urmă cu trei luni campania „Fii patriot! Cumpărați local!”, iar semnalele primite din piață au fost extrem de pozitive. Revenim acum cu o discuție mai amplă, pe tema brandurilor de Mureș și produselor fabricate local. Cât de lung este drumul de la vechiul oraș-târg la futurista metropolă? Ce luăm cu noi pe acest drum și ce lăsăm în urmă?

Nodul de autostrăzi

Târgu Mureș va deveni un nod important de autostrăzi. Iată o sintagmă care a devenit brand cu mult înainte de a exista ceva în realitate. Astăzi vorbim cu mândrie de faptul că autostrada „Transilvania” se va intersecta la Târgu Mureș cu cea care va merge la Iași. Când? nu știm. Important este că ambele proiecte sunt necesare și guvernanții recunosc acest lucru. Atât de contestata autostradă „Transilvania” va traversa, mai repede sau mai târziu, Mureșul iar cea orientată spre Moldova are proiectul finalizat și lucrările vor începe, după spusele ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, prin 2013. Probabil că brandul „nod de autostrăzi” nu va fi transpus în realitate mai degrabă de 5-6 ani, dar, dacă privim lucrurile pe termen lung, Mureșul va beneficia enorm de pe urma acestor proiecte.

Consorțiul universitar

Universitatea „Petru Maior”, Universitatea de Medicină și Farmacie și Universitatea de Artă Teatrală sunt fără îndoială trei branduri așezate. Târgu Mureșul este recunoscut ca un centru universitar puternic din punct de vedere profesional, iar investițiile în infrastructură au transformat cele două instituții în adevărate puncte de atracție pentru studenți din întreaga lume. Ideea vehiculată tot mai des, de coagulare a tuturor instituțiilor de învățământ superior din Mureș într-un consorțiu, dacă ar fi pusă în aplicare, ar muta practic la un alt nivel calitatea actului universitar mureșean. Un consorțiu de universități ar putea atrage fonduri pentru dezvoltare mult mai consistente decât niște instituții separate.

Explozia SMURD

Un brand care practic „a explodat” în ultimii ani este SMURD-ul lui Raed Arafat, acum subsecretar de stat în Ministerul Sănătății. În septembrie 1990, sub egida Clinicii de Anestezie Terapie Intensivă, a început experimentarea unui sistem de urgență ce funcționează și în alte țări europene. Acesta avea la baza transferul unui echipaj medical spitalicesc cu dotarea necesară la locul unde se afla pacientul aflat în stare critică, în vederea acordarii unui asistente medicale de urgenta calificate. Așa s-a născut SMURD. Astăzi dotările lui sunt incomparabil mai bune. Ambulanțe și elicoptere ajung la locul accidentului în timpi record. Oficialii SMURD încearcă extinderea acestor unități și în alte județe, prin transfer de know-how și formarea personalului.

Mureșul agricol

Mureșul este recunoscut ca o zonă agricolă extrem de importantă. Această recunoaștere capătă noi valori în contextul în care specialiștii susțin că agricultura este singurul domeniu care poate scoate România din criză. Livezi întinse și culturi de cereale și legume, ferme de animale, fabrici de produse lactate, toate contribuie la nașterea unui brand major la nivel de județ: Mureșul agricol. Companii mari, precum Pomicola Batoș (cel mai mare producător de mere din România), Ceragrim Ungheni, Silvaur Iernut – redutabili în domeniul creșterii porcilor și vitelor, Oprea Avicom – o forță în sectorul avicol, Therezia Prod și Sanlacta – lideri în domeniul lactatelor, au devenit, datorită calității produselor lor, adevărate branduri locale, care contează decisiv la evaluarea imaginii județului Mureș. Să nu uităm companiile Azomureș și Dafcochim, în domeniul îngrășămintelor chimice.

Orașul-târg

Ideea de târg. Aflată chiar în denumirea capitalei de județ: Târgu Mureș. Un brand adevărat, uitat în ceața vremurilor. Ceea ce lipsește cu adevărat Mureșului astăzi sunt exact locurile prin care era celebru odinioară. Târgurile. Spațiile expoziționale. Majoritatea acestora au dispărut odată cu apariția supermarketurilor și mallurilor. De ce nu și-a folosit Mureșul acest atuu istoric? Ideea realizării unui complex expozițional unic în Târgu Mureș a fost lansată în piață de edili. Rămâne să vedem în cel fel va fi ea administrată.

Șansa turismului

Turism. Mulți spun că viitorul Mureșului poate sta în turism. Cadrul natural deosebit de pitoresc ca și numeroasele obiective culturale și istorice creează condiții pentru o activitate turistică amplă. Peste 20 de hoteluri, sute de pensiuni, zeci de hanuri și vile turistice asigură infrastructura pentru această activitate. Cetatea veche a Târgu Mureșului este o atracție continuă. Cele 26 de castele medievale ar putea fi renovate și introduse într-un circuit turistic. La fel bisericuțele de lemn. Valea Mureșului și Valea Gurghiului sunt cadre naturale care pot năuci orice turist străin. Festivalurile care au loc anual în aceste două locații atrag zeci de mii de turiști, devenind, ele însele, mici branduri ale județului. Stațiunea Sovata reprezintă un adevărat loc de recreere și binefacere. Sighișoara este unica cetate medievală încă locuită din Europa. Festivalul medieval care are loc la Sighișoara în fiecare sfârșit de iulie are deja recunoaștere internațională. Turismul vânătoresc nu este exploatat la forța pe care o are, având în vedere potențialul cinegetic al Mureșului.

Sportul poate renaște din cenușa ASA

„ASA” este poate cel mai iubit brand al județului, deși, oficial, nici măcar nu mai există. Legenda unei echipe de fotbal magice, purtată pe brațe prin tot orașul în urma promovării incredibile în Divizia A, e vie și astăzi. Unii ar schimba mâine denumirea principalei echipe de fotbal a județului, FC Municipal, în „ASA”! În jurul acestui adevărat brand, sau hrănindu-ne din gloria momentului „ASA”, există șansa de revitalizare a sportului mureșean. Nu trebuie să uităm însă că Mureșul a excelat odată și în alte sporturi, în afară de fotbal. Popicele, tenisul, polo-ul, dansul sportiv – ne-au umplut de mândrie de foarte multe ori în trecut. Care este viitorul Mureșului în sport? Când și la ce vom fi campioni?

Alin BOLBOS

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close