Uncategorized

Runcan: o eroare de pilotaj

Ştefan Petru Runcan ocupă cvasi-legal postul de director general al RA Aeroportul Târgu Mureş * Contabilei şefe, Marioara Hang, i-a fost retuşat din condei nivelul studiilor din statul de funcţii * Consiliul Judeţean priveşte cu deferenţă toate aceste ilegalităţi.

Directorul Ştefan Petru Runcan a girat retuşarea statului de funcţii al RA Aeroportul Târgu Mureş, pentru ca Mărioara Hang, să poată ocupa funcţia de contabil şef, iar apoi de director economic, cu studii medii. Pentru a înţelege dedesubturile unor aranjamente dubioase pe care între timp le-a acoperit colbul uitării, vom face o excursie înapoi în trecut. În urmă cu şapte ani pe când RA Aeroportul Târgu Mureş se afla încă sub oblăduirea Ministerului Transporturilor şi a RA Aeroporturile Teritoriale. Un cuplu care se dovedeşte şi astăzi catastrofal, preluase frâiele regiei aeroportuare: Ştefan Petru Runcan şi madam Mărioara Hang.

Runcan penal

Ştefan Petru Runcan terminase în 1984 cursurile de trei ani ale Şcolii Militare de Aviaţie “Aurel Vlaicu” şi după aceea se culcase pe o ureche mulţumindu-se să i se spună tovarăşul locotenent. Pe nesimţite, luduşeanul ambiţios a poftit tocmai la scaunul de director al Aeroportului. Cum necum, l-a obţinut fără să mai conteze că absolventul unei Şcoli de Aviaţie nu avea nici în clin nici în mânecă cu un manager. Că studiile de trei ani, cu toată echivalarea lor, nu însemnau superioare. Toate persoanele îndrituite să observe aceste neconcordanţe legale la încadrarea pe funcţie a lui Runcan s-au împiedicat de nişte note de subsol care nu prea aveau vreo legătură cu funcţia de director. “În funcţiile de inspector de specialitate şi referent de specialitate pe grade profesionale vor fi încadraţi …, precum şi absolvenţi cu diplomă ai şcolii de aviaţie cu durata studiilor de 3-4 ani”. Inspector de specialitate reprezintă o funcţie de execuţie, directorul e în schimb una de conducere. Dar asta e dacă legea e interpretabilă. În schimb, ne-a intrigat altceva. Dacă şcoala de aviaţie i-ar fi fost suficientă lui Runcan pentru a ocupa funcţia de director, de ce s-ar fi chinuit să obţină o diplomă a unui colegiu, apelând inclusiv la falsuri.

Mărioara îi ţine Hangul

În 1 iulie 1996, la RA Aeroportul ajunge un stat de funcţii care stabilea că funcţia de contabil şef poate fi ocupată de o persoană cu studii superioare. Mărioara Hang abia absolvise 12 clase. Logic că statul de funcţii trebuia refăcut astfel încât madam Hang să rămână pe funcţia de conducere. Zis şi făcut. La două săptămâni, se reface statul de funcţii, iar pentru postul de contabil şef apar ca suficiente studiile medii. În statul de funcţii modificat mai apare o diferenţă puţin sesizabilă, a fost omisă HG 542/1996, referitoare la indexarea şi compensarea salariilor începând cu luna iulie a aceluiaşi an. Penal, de-a dreptul. Mai ales că distinsa absolventă a Liceului Agroindustrial a ocupat cu aceste studii inclusiv funcţia de director economic. Interesant este că reprezentanţii Consiliului Judeţean care a preluat ulterior regia nu au avut obiecţii la aceste state de funcţii, menţinând o ilegalitate. “Nu puteam să verific pentru fiecare angajat în parte, dacă avea studiile corespunzătoare”, ne-a declarat fostul preşedinte al Consiliului Judeţean, Ioan Togănel în legătură cu acest subiect. Dar cum anii s-au scurs orice ilegalitate nesesizată a fost acoperită. Între timp Mărioara Hang a absolvit nu doar un colegiu, dar chiar şi o facultate. Anul trecut, Hang şi-a dat licenţa la Universitatea Româno-Americană, absolvind Facultatea de Relaţii Comerciale Financiar Bancare Interne şi Internaţionale. Studiile şterg urma ilegalităţilor săvârşite în urmă cu şapte ani. Şi a indemnizaţiilor de conducere înhăţate ca recompensă pentru cunoştinţele agricole  performante în activitatea aeroportuară. 

Dezastrul

Pe când şefii îşi aranjează studiile, statele de funcţii, la Aeroportul Târgu Mureş lucrurile merg din ce în ce mai rău. Un cuplu de incompetenţi conduce regia, Consiliul de Administraţie este o biată marionetă, iar angajaţii aleg să plece. Cel mai recent caz este cel al lui Bogdan Bărbulescu, fost director tehnic, pe vremea când se purta această modă în cadrul regiei, iar apoi inginer tehnic, care a părăsit barca în urmă cu cel mult o lună de zile. Tot de mai puţin de o lună, Ministerul Transporturilor a decis că Aeroportul Târgu Mureş nu va mai pupa bani, pentru că nu mai intră în categoria obiectivelor importante. De asemenea, cursele proiectate cu Malmo, Nurenberg şi Budapesta au picat din cauza tarifelor astronomice practicate de RA Aeroportul Târgu Mureş. Poliţia investighează modul în care s-au făcut anumite achiziţii la RA Aeroportul. La toate aceste disfuncţionalităţi, ca să nu le spunem operaţiuni falimentare, singura reacţie a lui Runcan este să arunce vina pe o parte a presei care chipurile nu-şi face datoria: “această lipsă de informare de la sursă denaturează imaginea Aeroportului Târgu Mureş prin prezentarea unilaterală a unor situaţii de fapt, după interesul celuia care le prezintă…”. Dar de aceste demagogii ale lui Runcan ne vom ocupa într-un număr viitor până atunci, aşteptăm ca organele abilitate să-şi facă treaba. Bine.

Secretar general al Consiliului Judeţean Ioan Togănel: “Le-am cerut şi noi anul trecut dosarele de studii, dar sunt în regulă. Au considerat că avem ceva cu ei”. 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close