Uncategorized

Service-urile auto câștigă teren

Pentru vânzările de autoturisme noi, anul 2009 a început cu stângul. În cel mai fericit caz, vânzările au stagnat, dar se anunță și scăderi cu până la 50%, față de aceeași perioadă a anului trecut. În aceste condiții, dealerii își îndreaptă atenția spre serviciile post-vânzare.

În ciuda faptului că taxa de poluare pentru autoturismele second- hand a fost uriașă, până la modificarea adusă de Guvern acum câteva zile, vânzările autoturismelor noi tot nu au crescut. Dimpotrivă, dealerii mureșeni ai mărcilor Dacia- Renault anunță un regres 40, chiar 50 de procente față de lunile ianuarie și februarie ale anului 2008. “De vină e criza. Nu cea reală, ci criza zugrăvită în culori sumbre de către presă”, e de părere directorul de vânzări, Zsolt Gălățean. “Oamenii intră în panică tot auzind de criză și nu mai investesc nici un ban în nimic. Toată lumea stă și așteaptă. Aceasta e cauza vânzărilor slabe pe care le înregistrăm.” Aceeași scădere dramatică de vânzări se regăsește și la mărcile Opel și Chevrolet : 35- 40 de procente. De departe, cea mai fericită situație este la „Auto Verona”, partener Fiat și Alfa Romeo. Stagnarea vânzărilor, care altă dată le-ar fi dat bătăi de cap reprezentanților firmei, e privită acum ca o adevărată mană cerească. Un ajutor însemnat în acest sens, l-a constituit, triplarea taxei de poluare pentru autoturismele vechi. Nu prea fericiți de această triplare sunt cei de la BMW: „Pe noi, mărirea taxei de poluare mai mult ne-a încurcat. Majoritatea mașinilor pe care le comercializăm au motoare peste 2000 de centimetri cubi, așa că nu beneficiem de scutirea taxei pentru mașinile noi”, se plânge directorul reprezentanței, Valerian Felcherean.

Serviciile post-vânzare

sunt soluția

În anul 2007, vânzările de autoturisme noi cunoșteau un boom extraordinar. Practic, mașinile se vindeau ca pâinea caldă, iar profiturile erau considerabile. Astăzi însă, dealerii trebuie să-și regândească serios strategiile, în cazul în care nu vor să-și pună lacătul pe prăvălii.

În vreme de criză, serviciile post-vânzare pot acoperi până la 50 la sută din încasările unui dealer auto. Iată de ce aceștia își îndreaptă acum atenția mai mult ca niciodată spre acest gen de servicii. „Încet, dar sigur, începem să copiem modelul occidental. Bineînțeles că ne vom axa pe o fidelizare a clienților pe care îi avem și chiar luăm în calcul o regândire a prețurilor manoperei la service pentru a ne putea atrage și alți clienți”, ne-a declarat directorul de marketing al „Victoria Total”, Dan Rotar.

Analizele de piață indică faptul că, pe lângă vânzarea de autoturisme, o adevărată afacere o reprezintă comercializarea pieselor de schimb și service-ul. Calculul e simplu: orice proprietar de autoturism are de făcut în fiecare an câteva drumuri la service. De schimbul de ulei și de revizia periodică, nimeni nu scapă. Iar prețul acestor minime servicii se situează cam între 50 și 200 de euro. Cât despre lucrări mai ample de mecanică sau tinichigerie, gluma se îngroașă serios. Dacă la vânzarea propriu-zisă a unui autoturism prețurile practicate sunt bine ajustate, având în vedere concurența acerbă, nu același lucru se întâmplă și cu prețurile serviciilor de după vânzare, aceste prețuri fiind destul de piperate. Totuși, intr-o piață auto aflată în stagnare, bătălia pare să se mute pe acest segment de servicii. Dealerii mureșeni susțin că sunt hotărâți să umble la prețuri, astfel încât mai mulți clienți să poată apela la serviceurilor lor.

30 de euro, ora de

manoperă în România

În prezent, în România costul mediu al orei de manoperă este mai mic decât în multe țări europene (Germania- 70 de euro, Franța- 45 de euro). În contradicție cu ce susțin dealerii mureșeni, la nivel național serviceurile au anunțat majorări ale tarifelor pentru manoperă cuprinse între 30% și 100%. Firmele de asigurări protestează și susțin că în acest caz asigurările auto vor deveni și mai neprofitabile, mai ales că, în opinia lor, 25% din prețul unei reparații e pus artificial.

Service-urile auto

„no name”, se chinuie

să supraviețuiască

Într-o piață auto în care marea bătălie începe să se dea pe serviciile post-vânzare, service-urile independente tind să rămână pe dinafară.

„Mașinile noi au perioada de garanție din ce în ce mai mare, tocmai pentru că din intervențiile minime cum ar fi schimbul de ulei sau reviziile periodice, se mănâncă o pâine destul de bună. Plus de asta, oamenii cu mașini cât de cât noi, preferă să meargă la service-uri specializate, așa că noi ne chinuim să supraviețuim. Încercăm mai mult să ne axăm pe contracte de întreținere a parcurilor auto cu diferite instituții sau societăți comerciale, pentru că pe clienți particulari nu prea ne mai putem baza ”, ne-a mărturisit Ioan Cristea, directorul unui important service din oraș.

Fără nicio strategie de viitor și fără prea mari speranțe de mai bine sunt însă proprietarii, atelierelor de reparații „de garaj”. Aceștia spun că sunt tot mai puțini clienți care le trec pragul. Singurii aliați care-i feresc de faliment sunt, după spusele lor, gropile din asfalt care încă le asigură un număr frumușel de mușterii fideli.

Allain CUCU

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close