Uncategorized

Viitorul absolvenților este incert

Contractul Colectiv de Muncă la nivel național adoptat în 1 ianuarie 2007 e rezultatul negocierilor dintre sindicate și patronate. Acest nou cod prevede un nivel de salarizare mai ridicat și negociat pe fiecare branșă în parte. De asemenea prevede un salariu minim pe economie de 440 lei. Față de contractul din 2006, s-au modificat și coeficienții de ierarhizare.

În acest moment, piața muncii se confruntă cu o situație deosebită: salariul minim de 440 lei negociat de partenerii sociali și cel de 390 lei stabilit de Guvernul României pentru indemnizații bugetare. De această dată conducerea și-a depășit responsabilitatea de a reglementa negocierile și de a confirma printr-o Hotărâre de Guvern rezultatul acestor negocieri, iar Ministerul Muncii s-a declarat în mod public indignat de grila apărută prin voința sindicatelor, lăsând deoparte faptul că ar trebui să favorizeze stabilitatea pe piața muncii.

În art.40 din Contractul Colectiv de Muncă se stabilesc următorii coeficienți minimi de ierarhizare:

-muncitori necalificați – coeficient 1 = 440 lei;

-muncitori calificați și personal administartiv cu studii liceale – coeficient 1,2 = 528 lei;

-personal administrativ cu studii postliceale – coeficient 1,25 = 550 lei;

-personal administrativ cu școala de maiștri – coeficient 1,3 = 572 lei;

-personal administrativ cu studii superioare de scurtă durată -coeficient 1,5 = 660 lei;

-personal administrativ cu studii superioare – coeficient 2 = 880 lei.

Coeficienții se aplică la salariul minim negociat pe unitate, ținând cont de standardele ocupaționale corespunzătoare iar salariul minim brut de 440 lei este stabilit pentru un program complet de 170 de ore pe lună, adică 2,59 lei/oră. Nivelul de 880 lei este stabilit doar pentru încadrarea pe posturi ce necesită studii superioare, ceea ce îi va obliga pe tineri să se gândească mai bine la alegerea facultății.

Această grilă stimulează pregătirea continuă și specializarea muncitorilor, în spiritul programului social al Uniunii Europene. O altă politică dusă de Uniunea Europeană, în particular de către Confederația Sindicală Europeană, reprezantând aproximativ 60 de milioane de angajați, este apropierea salariului minim garantat de valoarea salariului mediu pe economie. Procentul-țintă este 60% din acesta. La noi nivelul este de doar 32% și în scădere, fiind și principalul motiv al exodului forței de muncă.

Bulversarea creată de către Ministerul Muncii are un precedent în 2006, când părțile sociale, sindicatele și patronatele, au căzut de comun acord pentru salariul minim de 370 lei, iar Guvernul a stabilit un salariu de 330 lei. Portița de scăpare din scandalul ce se prefigura a fost asumarea salariului minim de 330 lei pentru personalul bugetat. Astfel de manevre nu se fac în UE și nu ar trebui să se facă nici la noi, totuși ne confruntăm cu aceeași situație și la 1 ianuarie 2007.

O mare problemă a României este rata șomajului de 25% în rândul tinerilor, mult mai mare decât în celelalte țări membre ale UE. Sigur că majoritatea ar dori să lucreze în țară, chiar dacă pe bani mai puțini. Deși ar putea să câștige destul de ușor 1000 EU/lună, în funcție de specializare, mulți ar prefera 300-500 EU câștigați aproape de casă. Din păcate ei întâmpină din partea statului și a patronatelor dificultăți în a obține un minim de 130 EU. Chiar și așa, este destul de greu pentru patronii de IMM-uri să asigure salariile prevăzute de Contractul Colectiv de Muncă fără să se îndrepte spre faliment, în condițiile în care productivitatea rămâne aceeași. Din acest motiv va fi tot mai importantă experiența practică a angajatului, iar cei care au de pierdut sunt tinerii absolvenți fără experiență, care poate ar dori să se angajeze pentru mai puțin de 880 lei, dar nu vor putea din cauza legii. Pe de altă parte, nici patronul nu va dori să riște o perioadă de productivitate scăzută din partea noului angajat, până când acesta va învăța să-și îndeplinească bine atribuțiile, plătind mai mult decât ar putea să acopere. Astfel de riscuri puțini vor fi dispuși să și le asume. De fapt, din acest contract, statul are cel mai mult de câștigat, cheltuielile pentru angajator dublându-se în unele cazuri. Pentru un salariu brut de 880 lei, angajatorul va plăti la stat 178 lei contribuții sociale și 53 lei pentru sănătate, acestea pe lângă cei 230 lei, contribuția angajatului. Totalul cheltuielilor se ridică astfel la 1150 lei pe subordonat. În aceste condiții, mulți patroni vor prefera evaziunea fiscală și plata “la negru” a 450 lei pentru orice angajat, refuzându-i acestuia calitatea de contribuabil. Un alt efect pe termen lung ar putea fi creșterea șomajului în rândul licențiaților, care își vor găsi tot mai greu un loc de muncă, deoarece școala românească îi pregătește foarte bine la nivelul teoretic. O soluție ar fi schimbarea sistemului de învățământ și axarea lui pe practică, dar nici acest lucru nu poate asigura experiența necesară pentru a minimaliza riscul din partea patronului. Singurii care au de câștigat dintre angajați sunt deocamdată cei cu studii superioare încadrați deja pe piața muncii. O surpriză care o va avea Guvernul va fi redirecționarea fondurilor obținute prin impozitele aplicate firmelor și angajaților către ajutorul social, respectiv mai multe ajutoare de șomaj care vor trebui asigurate. Bilanțul final – 0, banii care ar putea să se ducă în alte zone-problemă ale economiei, se vor întoarce la tinerii în impas, pentru care va dispare posibilitatea de calificare la locul de muncă.

Piața muncii se va împărți în specialiști plătiți bine și necalificați, ce vor trăi aproape ca și până acum. Totuși rămâne îndoiala că un specialist ce ar putea fi angajat fără probleme în România, va alege să rămână aici pentru 250EU, poate doar cei din zonele defavorizate ale țării, pentru care este bine-venită această reglementare. În această direcție sunt multe de făcut, rămâne speranța de a nu fi împiedicați chiar de către Ministerul Muncii la fiecare pas.

Bogdan Gherghel

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close