Uncategorized

Fii patriot! Cumpără local!

Ce ar trebui să facă întreprinzătorii mureșeni pe o piață dominată de produse de import și de marile companii cu acționariat străin? Răspunsul este simplu. Ar trebui să “speculeze” sentimentul naționalist al consumatorilor, prezent oriunde în Europa, dar și în SUA, unde președintele Barack Obama a lansat recent conceptul “Buy local!”, și să găsească în certitudinea că, de pildă, legumele noastre sunt cele mai gustoase un colac de salvare pentru afacerea lor. Ce ar trebui să facem noi, consumatorii mureșeni? Ar trebui să participăm activ la această inițiativă și cumpărând produse locale să dăm o mână de ajutor la dezvoltarea acestor companii, mai ales în aceste vremuri de criză economică. Ziarul de Mureș lansează în această ediție campania “Fii patriot! Cumpără local!”, prezentând câțiva dintre cei mai importanți producători locali, din mai multe domenii, creatori deja de branduri unii dintre ei, cu opiniil lor despre cât de important e “să consumi românește”. Vom reveni în săptămânile viitoare și cu alți întreprinzători mureșeni.

“Fructele noastre sunt

net superioare!”

Prin companiile Pomicola și Agrohorticola, reghineanul Emil Farago este cel mai mare producător de mere din România. „Piața este invadată acum de produse din exterior, dar consumatorul cere încă fructe românești. Și atunci, importatorul care aduce produse din Olanda, de pildă, le vinde drept mere de Reghin, mere de Batoș, mere de Bistrița, le vedeți prin piață! Vine comerciantul la mine, de exemplu, cumpără o tonă de mere, îi fac o factură și în baza documentului respectiv își vinde toată marfa, inclusiv cea importată, sub brandurile noastre locale”, povestește Emil Farago despre cea mai mare problemă cu care se confruntă în piață, concurența, uneori la limita legii, a importatorilor. „Cumpărând produse fabricate în țară ne ajutăm pe noi și ajutăm economia, cu condiția însă ca produsele noastre să aibă aceleași standarde ca și cele importate. Calitatea produselor autohtone este superioară celor din exterior, iar cererea este de asemenea mai mare. Marele dezavantaj este aspectul fructelor noastre, nu sunt atât de frumoase ca și cele importate pentru că plantațiile noastre sunt deja bătrâne. Cantitățile în care se produc fructele în țară sunt mai scăzute decât cele din străinătate, iar prețul este mai mare.”, susține Farago. Despre viitor, omul de afaceri se mândrește că a câștigat un fond structural de două milioane de euro și în 2009 își va înnoi plantațiile. „Sunt optimist, pentru că în timpul crizei lumea taie din orice alte cheltuieli dar nu de la capitolul mâncare”, mai spune Farago. În opinia sa, Guvernul ar trebui să acorde producătorilor de fructe un sprijin consistent pentru schimbarea plantațiilor,

să reducă TVA pentru produsele agroalimentare și să reducă accizele pentru mașinile agricole.

„Consumând românește,

consumi sănătos!”

Activitatea de bază a SC Silvaur Impex SRL Iernut este creșterea animalelor. Compania deține o fermă de creștere și îngrășare a porcilor, o fermă de vaci cu lapte, o fermă de găini ouătoare, o carmangerie, o fermă vegetală de producere a cerealelor și o fabrică de furaje combinate. Produsele rezultate sunt comercializate în cea mai mare parte pe piața județului Mureș. Porcii merg spre abatoarele din județ, preparatele și ouăle spre magazinele proprii și alte magazine de produse alimentare, iar furajele combinate spre fermele interesate de aceste produse. “În primul rând, trebuie să consumăm românește pentru că, în general, înseamnă să consumi mai sănătos. Firmele mici din agricultură nu au posibilități financiare de a folosi tot felul de produse chimice pentru a crește productivitatea. Îngrășămintele chimice și ierbicidele nu sunt folosite nici pe departe în aceeași măsură ca în Occident”, spune Vasile Duma, administratorul SC Silvaur. “În ultima perioadă, și în special de la intrarea României în UE, concurența produselor străine este tot mai accentuată și în mod special de la deschiderea marilor magazine, gen super și hypermarket. De cele mai multe ori produsele noastre sunt net superioare acestora, din punct de vedere calitativ, marele avantaj al celor de import fiind însă modul de ambalare, prezentare, stocare. Concurența este neloială, întrucât producătorii români și cei străini nu pleacă de la aceeași linie de start”, susține Vasile Duma. O altă problemă pe care el o ridică în lupta cu marii importatori este aceea că firmele mici românești nu au resurse pentru studii de marketing ori pentru campanii de promovare foarte agresive, cum au concurenții. “Anul 2009, în mod sigur va fi unul deosebit de dificil, iar unele firme cu profil agricol vor dispărea, împovărate fiind de condițiile de creditare, prețul materiilor prime și imposibilitatea de a crește prețul de livrare al produselor. Părerea mea este că ar fi timpul ca guvernanții să-și arate disponibilitatea de a sprijini agricultura, prin diferite programe, mult mai clare și mai simple de aplicat decât cele existente”, a precizat omul de afaceri mureșean.

În opinia lui Vasile Duma, producția de produse zootehnice, pomicole, legumicole și nu în ultimul rând cele ecologice, printr-un program bine gândit, ar putea rezolva multe din dificultățile în care ne aflăm. „În această situație cred că un ajutor important l-am primi din partea consumatorilor, dacă aceștia ar da o atenție mai mare produselor românești (chiar dacă ele nu sunt super ambalate, ambalaje care nu în ultimul rând costă și ele)”, a mai spus Vasile Duma.

“Problema creditării

e cea mai gravă!”

Compania Distileriile Regun a fost înființată în anul 2000 și are ca activitate producția băuturilor spirtoase, principalele produse fiind vișinata, afinata și caisata. Din fericire, aceste produse nu au concurență din afara țării, ele adresându-se unui public țintă. Conform administratorului Distileriilor, Victor Mera, băuturile alcoolice importate nu reprezintă o amenințare atât de mare pentru că și producătorii din țară sunt obligați să respecte aceleași standarde de calitate. Pentru că este un domeniu de consum larg, anul 2009 se anunță a fi unul mediu din cauza crizei financiare pe care o traversează țara noastră. „Pentru a ne ajuta guvernanții trebuie în primul rând să rezolve problema acordării creditelor pentru firmele mici și mijlocii, pentru a ne putea debloca și desfășura activitatea. Pe urmă, ar trebui să evite mărirea taxelor pentru a evita evaziunea fiscală”, a declarat administratorul Distileriilor Regun.

„Le convine să fim o țară

de consumatori!”

Lactex Reghin produce și comercializează produse lactate, pe primul loc între acestea situându-se brânza de burduf, cașcavalul, sau brânza topită. Pentru că în afara țării procesarea alimentelor este puternic subvenționată, produsele importate reprezintă o concurență serioasă. „Noi avem același TVA ca și produsele de lux, țigările și alcoolul, acest lucru este un dezavantaj foarte mare pentru noi. Statul trebuie să reconceapă tot modul de a subvenționa în primul rând produsele alimentare. În alte țări TVA-ul diferă în funcție de produse. Pe de altă parte, banii de la UE ar trebui să se întoarcă sub formă de fonduri structurale, de care însă nu te poți atinge dacă nu ai cofinanțare. Celelalte țări nu sunt interesate să ne ajute pe noi să devenim producători viabili, le convine mai mult să fim doar o țară de consumatori” susține administratorul Lactex Reghin, Ioan Ciorba. El este de părere că ar trebui să cumpărăm produse românești în primul rând pentru că astfel susținem economia noastră, atât de problematică în momentul de față.

„Taxele cresc întruna!”

Micuța fabrică de bere de pe Valea Gurghiului se străduiește să mențină în viață brandurile Lăpușna și Reinberg. „E un lucru clar. Toată berea din România e cancerigenă. Aditivii pentru stabilitate dăunează foarte mult organismului, acesta este infectat foarte tare. Companiile mari produc berea în cantități uriașe, la preț scăzut. În alte țări produsele tradiționale, naturale sunt foarte căutate, iar acestea se produc în fabricile mici”, povestește Dumitru Matei, proprietarul afacerii cu bere de pe Valea Gurghiului. Matei spune că a fost contactat recent de o firmă din străinătate în vederea unei colaborări. „În afara țării, produsele tradiționale, produse în fabrici mici sunt la mare căutare și mult mai apreciate decât cele produse în cantități mari sau în serie. Sper să fie mai bine anul acesta, chiar dacă se anunță un an greu. Dar din păcate taxele cresc întruna și accizele sunt de asemenea foarte mari față de ceea ce se găsește în afara țării.”, ni s-a plâns omul de afaceri.

„Resimțim puternic concurența!”

Compania Coniflor Gurghiu a fost înființată în 1994 și are ca obiect de muncă procesarea produselor din carne de pasăre, porc, vită și oaie. Produce mezeluri, salamuri, șunci, cârnați, cremvurști și alte specialități. Nicolae Costea, directorul societății, este de părere că produsele românești sunt mai naturale, iar acesta ar trebui să fie primul motiv pentru a alege produsele autohtone. „Concurența o resimțim destul de puternic. Produsele străine sunt mai ieftine datorită subvențiilor pe care le primesc producătorii”, a adăugat Nicolae Costea. Pentru că majoritatea materiei prime este importată, iar valoarea monedei unice a crescut simțitor, anul 2009 se anunță a fi unul greu pentru Coniflor. De asemenea, datorită unui proiect SAPARD cofinanțat de bancă, dobânda în creștere de pe piața bancară a afectat compania. „Statul ar trebui să se încline mai mult spre agricultură pentru a ne ajuta. Ar trebui să facă mai multe ferme, pentru că altfel industria alimentară se va duce pe râpă”, a sugerat directorul Coniflor.

„Cumpărând autohton,

asigurăm locuri de muncă!”

Compania Alpina Shoe Production produce toate tipurile de încălțăminte pentru bărbați, femei și copii, mai puțin modele de lux. 90% din producția intreprinderii este destinată exportului. Directorul economic al Alpina Shoe, Aron Iclozan, susține că prin cumpărarea produselor autohtone „asigurăm locuri de muncă pentru populație”. În ceea ce privește concurența, aceasta era mai mare atunci când piața era invadată de produsele fabricate în Turcia, de o calitate mult inferioară celor care se aflau pe piață la momentul acela, dar mult mai ieftine. „Consumatorii au realizat între timp că este mai rentabilă achiziționarea produselor mai bune, astfel încât Alpina nu este acum afectată de concurența produselor din import. Pentru anul 2009, compania s-a limitat la comenzile ferme, acestea începând cu sezonul de vară, din mai. Nu vor exista disponibilizări pentru că, datorită comenzilor pe care deja le avem Alpina va fi una dintre cele mai ocupate fabrici de încălțăminte din țară, dovedind că încălțămintea produsă aici este una de calitate superioară”, a încheiat Iclozan.

„Concurăm cu unele

companii multinaționale!”

Bewami Pan Expert este unul dintre jucătorii importanți pe piața produselor de morărit și panificație din Mureș. Makkai Silvia, administratorul companiei, susține că inițiativa de a consuma autohton este foarte importantă pentru dezvoltarea producției naționale, cu implicații majore pozitive pe toate planurile, social, economic etc. “Activitatea noastră de bază este producția de pâine și patiseria proaspătă. Concurența nu se resimte încă foarte acut, pâinea a rămas încă produsul care se consumă din producția autohtonă. Singura influență o constituie lanțurile multinaționale, și nu toate, doar cele care au producție proprie în acest domeniu.”, susține Makkai Silvia. Ea crede că anul 2009 este unul al speranțelor, unul pentru așezarea lucrurilor pe făgașuri normale.

„Statul să ofere condiții

mai bune fermierilor!”

Ceragrim SRL Ungheni a fost înființată în 1994 și este una dintre companiile importante din domeniile cultura cerealelor și creșterea bovinelor și a porcinelor. „Este bine să consumăm produse autohtone pentru că, din diferite motive, terenurile din țară nu sunt atât de pline de îngrășăminte chimice, pesticide și insecticide ca și în celelalte țări occidentale”, susține Ioan Pop, administratorul Ceragrim SRL. „În ciuda acestui avantaj, fermierii români resimt o presiune puternică din cauza concurenței produselor din străinătate. Fermierii din Occident au un sprijin mult mai mare din partea statului, beneficiază de mai multe subvenții, de exemplu cea pentru motorină, deci avem din start un handicap de 30-40% față de ei”, spune Ioan Pop. În opinia sa, evoluția companiei pe care o conduce este în strânsă legătură cu cea a României. „În funcție de cum evoluează lucrurile, așa evoluăm și noi. Cred că totuși anul 2009 va fi unul mai greu decât 2008. Pentru a ne susține, statul ar trebui să ne ofere aceleași condiții de care beneficiază fermierii occidentali, abia atunci vom putea face față la orice concurență”, a precizat administratorul Ceragrim.

Material realizat de

Laura VIMAN

Alin BOLBOS

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close