Editorial

Despre învățământ… cu dragoste, tristețe și regret

Foto Balint - EDITORIALTrăim într-o societate dinamică, mult prea dinamică, în care se pare că nu mai avem timp de noi. Să ne așezăm, să discutăm, să gândim, să vedem ce a fost bine, ce a fost rău și, desigur, să mergem înainte. Fără resentimente, doar cu regretul că n-am reușit și, în mod necesar, cu ambiția, optimismul și speranța ”alergătorului de cursă lungă” că vom reuși mâine. Pentru binele nostru, al tuturor, și al fiecăruia în parte.Mi-am pus și îmi pun întrebarea… care este oare direcția bună a învățământului românesc? Am ales bine? M-am gândit și mă gândesc mereu – ca parte din sistem – dacă aceasta este direcția bună.

Mai zilele trecute am aflat că unul dintre elevii cunoscuți mie și căruia i-am predat timp de patru ani istoria, elev care promovase gimnaziul cu o medie generală situată undeva sub nota 5,00, a reușit în cele din urmă (la ”mai tragi odată”) să intre la liceu. Dacă va ajunge absolvent de liceu, rămâne de văzut. Este, desigur, posibil… Însă absolvent cu examen de Bacalaureat, cu siguranță că nu va fi. Îi cunosc potențialul intelectual și capacitatea de efort. E doar un caz din miile de absolvenți de gimnaziu. Și nu unul singular… Situația materială și familială a copilului m-a impresionat și, recunosc, ca bun creștin ce mă pretind a fi, am făcut la fel cum fac atâția alți colegi de breaslă din mult prea (dar pe nedrept) hulitul învățământ românesc. L-am trecut clasa… Așa am devenit, ar putea spune cineva mai mucalit, una din ”verigile slabe” ale sistemului. Atunci pun și eu o întrebare. Dacă elevul a trecut la matematică și română – discipline care sunt probe de evaluare națională, dar care oricum, potrivit criteriilor actuale de admitere în liceu, nu mai contează – atunci să-l las tocmai la istorie?

Problema e alta… De ce oare un asemenea elev mediocru ajunge să se înscrie la liceu cu o medie sub nota 5,00? Sunt oare relevante actualele criterii de admitere în liceu? Ce va face un astfel de elev la sfârșitul celor patru ani de învățământ liceal, când nu va putea absolvi examenul de Bacalaureat, dar nici meserie nu va avea? Va fi un ”analfabet funcțional” al zilelor noastre, fără meserie, și care, poate cu puțin noroc, se va putea califica ”din mers”. Un tânăr care cu siguranță va ști să opereze la un nivel satisfăcător pe calculator, dar va întâmpina mereu dificultăți în calculul matematic elementar, va avea dificultăți și în exprimarea corectă, coerentă și logică, atât în scris, cât și în vorbit. Mai fiecare ministru al Educației a dorit să ”reformeze” învățământul românesc, dar niciunul n-a pus punctul pe ”i”.

Reforma învățământului – indiferent de nivel – se face plecând de la niște deziderate clare, viabile, de durată și care nu se schimbă o dată la patru ani. Reforma trebuie să se facă plecând de la nevoia racordării învățământului românesc la nevoile pieței muncii. Am ajuns în situația paradoxală de a avea o mulțime de absolvenți de liceu – cu sau fără Bacalaureat – dar foarte puțini calificați într-o meserie cerută de piața muncii. Direcția în care mergem nu este bună, iar mai devreme sau mai târziu ne vom da seama. Să nu fie însă prea târziu….

 

 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close