Economic

Restaurantul Leo, de 12 ani în slujba clientilor

„Maria Sa Clientul sa plece multumit de la noi, si cel mai important, sa se si întoarca la noiâ€

Orasul are o poveste. Oamenii au povestile lor, asa cum si restaurantele au istoria lor. O poveste frumoasa are si restaurantul din centrul orasului, Leo, care a împlinit în octombrie 12 ani. Povestea Leo a început în 1998, când doi asociati, Adi Dascal si Orban Iosif, ajunsi la o experienta în domeniul alimentatiei publice, au încercat sa vina cu ceva nou, atacând segmentul de restaurant. Au gasit un spatiu disponibil, fostul magazin cu produse de carne Hermes, situat în Piata Trandafirilor, zid în zid cu restaurantul Muresul, un punct de reper în ce priveste alimentatia publica din Târgu Mures, dar care, în 1998 pierduse foarte mult din viteza. Astfel cei doi  au pus bazele restaurantului Leo.
„Ideea noastra a fost sa facem un restaurant, plecând de la experienta noastra în fast food, sa ne axam pe un segment nou, un restaurant care sa aiba o gama mai mare de produse de tip autoservire. Am deschis în 25 octombrie 1998, si a fost putin socant deoarece foarte multi erau speriati de geamurile mari, de transparenta restaurantului, lucru care nu era pâna la acel moment familiar târgumuresenilor,†ne-a declarat Adi Dascal.
Vâzând ca sistemul de tip autoservire nu dadea roade, s-a trecut pe sistemul cu ospatari, precum si implementarea unor noi strategii pentru atragerea clientilor.
„Dupa doi ani am introdus un concept nou, cel de leu greu. Atunci se discuta de acea reconvertire a monedei nationale, si am lansat o promotie care a avut foarte mare succes, fiecare client la o anumita suma de consumatie primea un talon. Adunând mai multe taloane, împreuna cu bonul de casa primea o gratuitate,†a precizat Dascal.

Bucataria  traditionala
Unul din factorii esentiali aprofunati de cei de la Leo a fost pozitionarea pe bucataria traditionala, un rol important avându-l Bordi Aranka, o femeie cu un suflet deosebit care a adus retetele traditionale în oferta Leo. „Ideea noastra a fost sa facem mâncare ca la mama acasa, în care nu neaparat reteta si cântarul conteaza ci gustul final. Ca un reper important a fost satisfactia pe care o citeam în ochii clientilor. Am încercat sa mentinem un raport pret-calitate favorabil în primul rând clientilor, în acea perioada era acel galop de sanatate de inflatie, preturile se schimbau de la o luna la alta, totul era cuantificat în dolari, si ne era de multe ori greu sa tragem linie si sa vedem ca rezultatele noastre sunt negative. Am reusit sa tinem linia pozitiva, cu toate ca  profitul în primii doi ani nu a excelat,†a precizat Dascal.

Pregatirea personalului
Dupa doi ani de activitate Leo a început sa atinga pragul pozitiv al afacerii, si încet dar sigur sa câstige încrederea târgumuresenilor. La acest lucru au contribuit din plin întreg personalul restaurantului, trecut prin filtrele trainingurilor organizate în vederea unei specializari depline necesare în relatia cu clientii.
„Ospatarii  reprezinta acel departament care trebuie sa fie bine instruit, si am organizat traininguri periodice la trei luni de zile. Am reusit sa cream un fel de scoala în ceea ce priveste activitatea care ne caracterizeaza. Toti oamenii cu care lucram, începând de la cel care face livrarea de pizza, cel care ia haina la garderoba, bucatarul ospatarul sau femeia de serviciu, fiecare om care este în echipa noastra ne reprezinta,†a precizat Dascal.

Clientul nostru, musafirul nostru

Dorindu-se o afacere de succes, tinta principala a fost clientul, serviciile oferite acestora, precum si calitatea acestora, clientului Leo fiindu-i oferit nu doar o masa, ci respect si corectitudine.
„Am pornit de la ideea ca noi nu vindem în primul rând neaparat mâncare, noi vindem atmosfera. Clientul care paseste în cercul nostru, în intimitatea noastra trebuie sa gaseasca mult mai mult decât o mâncare buna si la un pret mic. El doreste sa se linisteasca, sa fie tratat cu zâmbet. Noi dorim sa oferim o atmosfera calda, si aceasta caldura emana în primul rând din noi, ca oameni, sa oferim o atmosfera pozitiva, relaxanta.
Noi trebuie sa fim o echipa, ca o familie, sa ne întelegem bine, sa existe prietenie, si acel zâmbet sa-l oferim si clientilor, si atunci clientii ne vor raspunde cu acelasi zâmbet. Scopul nostru, dincolo de cifre si statistici este ca Maria Sa Clientul sa plece multumit de la noi, si cel mai important, sa se si întoarca la noi,†a spus Dascal.

Istoria brasovenelor Leo
Leo nu a adus pe piata târgumureseana doar o servire si un meniu  ireprosabil. A venit si cu noutati, printre care servirea rapida si transportul mâncarii la domiciliul clientului, lucruri exotice pentru târgumureseni la sfârsitul anilor ’90. De asemenea produsele culinare oferite de Leo, printre care celebrele brasovene, care fac în continuare deliciul clientilor.
„Aceste brasovene le-am si înregistrat la OSIM si sunt proprietatea noastra ca si reteta. În perioada studentiei mele la Bucuresti, la ASE, specializarea comert, alimentatie publica si turism promotia 1986, era un local unde se serveau niste clatite cu carne si cu un sos destul de insipid care se numeau brasovene, denumire datorata faptului ca  patronul localului era din Brasov. Pentru noi ca studenti era un avantaj ca erau ieftine si reprezentau o masa destul de satioasa. La un moment dat eram în bucatarie, erau clatite pregatite pentru desert, aveam carnea de pui si am început sa ma joc. Am ajuns la concluzia ca trebuie sa adaug ceva  fata de clatitele care erau la Bucuresti. Dupa diferite probe si încercari am ajuns la acel gust pe care mi-l doream, si asa am ajuns la produsul brasovene, care în continuare au  un succes deosebit datorita faptului ca am pastrat reteta,†a precizat Dascal.

Meniul zilei în 4 variante

A urmat perioada crizei, care nu a ocolit restaurantul Leo, acesta pierzând teren în fata concurentei. Hop-ul a fost trecut tot print-o politica calculata si eficienta care sa vina în întâmpinarea cerintelor clientilor. Dovada succesului Leo, cimentat în ultimii 12 ani, este si pasul catre exterior  unul firesc, tinta celor de la Leo fiind Budapesta, unde se doreste dezvoltarea acestui tip de afacere pe segmentul de organizare de evenimente. „Am venit cu un concept interesant si inedit prin faptul ca am avut un maestru  bucatar timp de trei luni din Ungaria care ne-a dat suficienta încredere sa încercam meniul zilei sub forma de 4 variante. Am introdus o linie de autoservire, meniul zilei fiind servit în intervalul 12-17, cu 4 variante, 4 ciorbe, 4 garnituri si salate si clientul are posibilitatea sa-si aleaga orice varianta de meniu doreste. Daca înainte aveam ciorba de fasole si lasagna cu tiramisu la desert, poate clientul dorea altceva, si prin acest sistem, clientul are posibilitatea sa aleaga din mai multe feluri de mâncare,†a precizat Dascal.

„Am reusit sa promovam un adevarat spirit de echipaâ€

Leo a reprezentat si reprezinta în continuare pentru Târgu Mures datorita permanentei relatii cu clientul, cu nevoile si cerintele acestuia, totul datorita unei echipe care formeaza familia Leo
„Multumiri firmei colaboratoare Rosenberg, de la care este închiriat spatiul si care în cei 12 ani a dat dovada de foarte multa întelegere si corectitudine exemplara în ce priveste relatia cu noi si care a permis dezvoltarea afacerii. Faptul ca avem o echipa deosebit de valoroasa si cred ca acest lucru este cel mai mare câstig al nostru, ca lucram cu oameni deosebiti si am reusit sa promovam un adevarat spirit de echipa. Am reusit sa cream împreuna o familie, care si acum serbeaza în fiecare an aniversarea Leo. 12 ani de Leo i-am sarbatorit în 2010 si acest an vom avea tortul aniversar cu 13 lumânari care speram sa fie unul cu noroc,†a concluzionat Dascal.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close