Uncategorized

Polițiștii, părtași la furturi auto

Ioan Rusu, Ioan Dumbrăvean și Marius Todoran, foștii lucrători de la Furturi Auto, sunt nominalizați în mai multe plângeri penale ale cumpărătorilor păgubiți

Foștii polițiști din cadrul Compartimentului Furturi Auto sunt acuzați că au fost parteneri ai cunoscutului hoț de mașini, Mircea Cadiș * Ioan Rusu, Ioan Dumbrăvean și Marius Todoran, autointitulatele victime ale foștilor comandanți, sunt nominalizați în mai multe plângeri înaintate Poliției și Parchetului de către cumpărătorii de autoturisme furate * De asemenea, unele dosare au ajuns în instanță * Pseudo-victimele care împroașcă cu noroi, acuzându-și foștii superiori, au omis să menționeze că, de fapt, excluderea lor din Poliție a avut un alt substrat – presupusa lor implicare în traficul de mașini furate

Publicarea în numărul trecut a articolului “Trafic de influență în Poliția mureșeană?” a stârnit un șir de controverse, dar mai ales reacții din partea cumpărătorilor de autoturisme furate. Mai multe victime ale înșelăciunilor hoțului de autoturisme, Mircea Cadiș, în prezent arestat și încarcerat în Penitenciarul Rahova, fiind acuzat de implicare în celebrul dosar “Cocaina”, au fost de acord să ne ajute în portretizarea mult mai aproape de realitate a foștilor lucrători din cadrul Compartimentului Furturi Auto – Ioan Dumbrăvean, Ioan Rusu și Marius Todoran. Vă reamintim că, potrivit declarației ex-subcomisarului Ioan Dumbrăvean, șeful de la Furturi Auto, vinovați pentru destituirea lor din Poliție ar fi fost ex-comandanții lor – comisarul – șef Radu Moldovan și comisarul – șef Ioan Gliga, care s-ar fi folosit de acest dosar pentru a fi promovați la timona IPJ Harghita, respectiv a Poliției Miercurea Ciuc. Cu toate că cei doi “acuzați” ocupă funcțiile în urma unui concurs susținut la București, se pare că Ioan Dumbrăvean avea nevoie de niște țapi ispășitori pentru a tergiversa cercetarea sa penală, respectiv pentru a fi reprimit în Poliție, pe argumentul că a fost victima unor șefi avizi de funcții.

Deși au încercat să pozeze în victimele unui complot, foștii lucrători nu au reușit să ne convingă, așa cum precizam și în numărul trecut, de nevinovăția și de neimplicarea lor în traficul de mașini furate. De asemenea, modalitatea prin care au înțeles să se apere, aruncând cu noroi în foștii lor superiori, dar omițând să precizeze acuzele care li se aduc, ni se pare josnică. Până la urmă, singura lor cale de reabilitare este instanța, care încă nu s-a pronunțat. Mai jos consemnăm declarațiile mai multor victime ale infractorului Mircea Cadiș, dar și a altor hoți de mașini, din care nu lipsesc însă acuzele la adresa celor trei foști lucrători de poliție.

Sechestru pe bunăcredință

“Spre finele anului 2002, în luna decembrie, am cumpărat un autoturism, marca Opel Astra Caravan, din Toplița de la Alin Marin. Am plătit suma de 2500 euro. Nu după mult timp am fost contactat telefonic de Rusu Ioan care s-a recomandat a fi subofițer la IPJ Mureș, de la Furturi Auto, care mi-a adus la cunoștință că autoturismul cumpărat de mine este furat, urmează a fi indisponibilizat, în caz de refuz va confisca mașina. Nu am dat curs invitației. Ulterior am fost oprit în trafic, pe dealurile Mediașului de către un individ din Târnăveni, care mi-a adus la cunoștință că mașina cumpărată de mine este furată din Austria. În data de 13 decembrie 2002 am fost dus la poliție unde Rusu Ioan, zis “Pilu”, a întocmit un proces verbal, mi-a ridicat CIV, certificatul de înmatriculare, asigurarea și alte acte. Cu această ocazie am fost deposedat, în mod abuziv, de autoturism, care a rămas indisponibilizat la sediul poliției. În timp ce un lucrător de poliție numit Curtean Mircea redacta procesul verbal a intrat un domn care am înțeles că este șeful Biroului Furturi Auto – subcomisar Dumbrăvean Ioan. Acesta era foarte nervos, mi s-a adresat pe un ton ridicat, afirmând “eu dacă te invitam și nu veneai la poliție, îți f…am și o bătută”. Precizez, de asemenea, că înainte de a fi oprit pe dealurile Mediașului, am fost oprit și în Târnăveni de Cândea. Acesta era cu agentul Rusu Ioan, zis “Pilu”, încercând să negocieze cu mine de a restitui mașina cumpărată.

Am rămas fără mașină, cu un prejudiciu de 2500 euro. În data de 11 noiembrie 2004, prin avocat, am depus plângere la IPJ Mureș pentru a recupera prejudiciul”, ne-a declarat Dumitru Olaru, din Toplița.

Autoturism furat, declarat în regulă

“În luna septembrie 2002 am cumpărat în Târgu Mureș un autoturism marca Fiat Ducato cu suma de 10.500 euro. Mașina am găsit-o de vânzare în piața de mașini din comuna Ernei, intenționând s-o cumpăr pentru a transporta marfă cu ea.

La piață l-am găsit pe Cadiș Mircea și Pintea Suciu, doi indivizi care ofereau spre vânzare mașina. Am convenit cu ei prețul, după care am încercat mașina. M-am dus cu cei doi la Târgu Mureș, unde am oprit la vila Helvetia. De aici, Cadiș Mircea a dat un telefon, nu după mult timp a apărut un individ care s-a prezentat a fi Todoran Marius și că lucrează la IPJ Mureș – compartimentul de furturi auto.

La sugestia lui Todoran Marius, fiind zi de duminică, am plecat cu toții într-o curte, iar de aici am ajuns în sediul poliției județene, intrând într-un birou. Acest lucrător, Todoran Marius, a luat actele mașinii și a vorbit la telefon, solicitând să verifice dacă mașina este furată sau nu. În cele din urmă mi-a spus că mașina este OK, poate fi cumpărată și că nu este furată, însă mi-a afirmat că se grăbește, că nu are pe ce să facă mențiunea.

Cu toții ne-am deplasat lângă McDonald, în Târgu Mureș, unde am întocmit actul de vânzare – cumpărare a mașinii cu Cadiș Mircea, ocazie cu care i-am dat suma de 10.500 euro. De aici începe calvarul. La 8 zile, intenționând să fac identificarea la Registrul Auto Român, am fost anunțat că mașina este furată și ca atare nu poate fi înmatriculată.

L-am contactat pe Cadiș Mircea cu care m-am înțeles să duc mașina la piață, iar dacă poate fi vândută altei persoane, îmi va da banii înapoi. Am fost la Parchet la dl. procuror Lazăr Alin, unde am depus plângere, dar în zadar. Aici am fost amenințat de Cadiș Mircea că am copii și că o să regret.

Am depus plângere și la Poliția Târgu Mureș. Am fost audiat de către Dumbrăvean, însă acesta era pe o mână cu Todoran Marius, cel care m-a indus în eroare. Mi s-a reproșat că fac acuzații denigratoare la adresa poliției.

Ulterior am primit de la Cadiș Mircea suma de 9000 euro, după ce mașina a fost vândută altei persoane. De aici am fost plimbat aproape zilnic pe la poliție, parchet, piață, alte locuri din Târgu Mureș. În final am mai recuperat încă 1000 euro rămânând în pagubă cu suma de 500 euro.

În luna iunie 2004 am mai dat o declarație la procurorul Gavriluți Vasile, de la Curtea deApel, care mi-a promis că o să mai fiu chemat la tribunal. De atunci sunt mereu tracasat, plimbat pe drumuri fără nici un rost”, ne-a mărturisit Mathe Marton, din comuna Corund.

Nemțean fraierit de Todoran

“În 6 octombrie 2002 am cumpărat o mașină din Târgu Mureș cu suma de 11000 dolari de la Cadiș Mircea. Mașina era trecută în acte pe numele altui escroc din Târgu Mureș. Ca din senin a apărut în piață un alt escroc, numai așa se poate numi, fost lucrător de poliție, Todoran Marius, care mi-a dat asigurări că mașina este în regulă.

Cu Todoran Marius m-am dus în aceeași de duminică la poliție, mi-a dat numere provizorii de înmatriculare, am plătit mașina și cu asta am zis că treaba este în regulă. A doua zi am fost înștiințat că mașina este furată din Ungaria. Am crezut că se dărâmă cerul pe mine, întrucât banii i-am obținut greu, lucrând în străinătate.

L-am sunat pe Cadiș, am anunțat Poliția din Târgu Mureș, însă aici am dat de un alt neispărvit. Se numește Dumbrăvean Ioan – șeful de la Furturi Auto. Am fost și la domnul Cotoară – șeful lor. Mi-a dat asigurări că o să rezolve cazul. Ce este mai grav este că am fost indus în eroare de polițist, întrucât mi-a dat numere roșii.

De aici a început calvarul. I-am reproșat lui Dumbrăvean I. că tocmai subalternul lui m-a indus în eroare și firesc ar fi să îl cheme pe Cadiș M. să-și ia mașina înapoi și să-mi dea banii. A spus că el nu poate să facă acest lucru, iar, dacă-l mai enervez, o s-o încurc rău.

De atunci sunt plimbat pe drumuri, cheltuind banii aiurea. A început procesul la Judecătoria Tg. Mureș. Când se prezenta poliția la proces, nu se prezentau hoții și invers. Acum este închis Cadiș Mircea și procesul stă pe loc. Ultima dată am fost la proces pe data de 18 decembrie 2004. Am bătut pe la toate ușile. Banii sunt dați, am cheltuit o groază de bani, m-am îmbolnăvit iar mașina cumpărată este sechestrată”, a afirmat Marius Lupu, comuna Pipirig, județul Neamț.

Uite hoțul, nu e hoțul…

“La data de 23 iunie se reclamă furtul unui autoturism de fabricație străină din parcarea unui hotel, caz adus la cunoștința conducerii IPJ Mureș, respectiv Compartimentului Furturi Auto, subordonat Serviciului de investigații criminale, birou condus și coordonat de către subcomisarul Dumbrăvean Ioan.

După sesizarea faptei, respectiv a furtului, la locul cu pricina se deplasează ex-agent Rusu Ioan. Subofițerul este însoțit de Lăpăzan Claudiu, tot din cadrul acestui compartiment, dar pion insignifiant față de tripleta de aur.

Înainte de a se demara cuvenitele cercetări în parcare, agentul Rusu Ioan este întâmpinat de agenții care supraveghează monitoarele care deservesc aparatura instalată nu cu mult timp în urmă. Noi știm cine a comis furtul, a afirmat unul dintre cei care supravegheau și înregistrau circuitul interior.

În seara cu pricina, una dintre camerele de luat vederi, instalată în restaurantul hotelului, înregistrează la o masă pe nimeni alta decât fata de notorietate Sebeni Suto Norica, cunoscută proxenetă. Fata pregătită cu minuțiozitate, înaintea comiterii faptei, este surprinsă la o masă cu proprietarul autoturismului furat, consumând ocazional. Pe casetă apare, la un moment dat, o secvență în care S.S.N. subtilizează cheile mașinii de la proprietar. De asemenea, după derularea casetei, oamenii aveau să constate că apare secvența în care, la un moment dat, Sebeni S. Norica plasează cheile autoturismului lui Cadiș Mircea, om din anturajul polițiștilor…

Încep telefoanele. Toată lumea se aștepta să se facă cercetări, fotografii în parcarea din fața hotelului, dar cercetările se abandonează ca prin minune. Bizar apare o informație că mașina este abandonată în cartierul Tudor, părăsită lângă Electromureș, pe o alee. Acolo se deplasează să facă cercetări același profesionist desăvârșit Rusu Ioan. Se fotografiază, se ridică mașina, însă apare dilema: cum a ajuns acolo și cine a adus-o în acel loc? De unde au aflat polițiștii că mașina este abandonată în acel loc? Fler polițienesc, hazard? …

Încep audierile. Cadiș Mircea este cercetat pentru furtul autovehiculului, însă se găsesc tot felul de inginerii tehnice. Minte camera de luat vederi, ba că imaginile puse la dispoziție nu sunt clare, ba că oamenii cu supravegherea au trucat imaginile. În cele din urmă, se găsesc soluții. Cadiș Mircea nu a fost în incinta hotelului în noaptea cu pricina, are tot felul de alibiuri. … Trebuie găsit un țap ispășitor în această ipostază. Ghiciți cine? Nimeni altul decât Marian Claudiu, zis “Clod”, omul care este bun de sacrificat. … M.C. recunoaște, în cele din urmă, că într-adevăr în noaptea de 23/24 iunie 2003 a fost la hotel, s-a îmbătat iar la ieșirea din hotel a găsit o cheie de autoturism pe holul hotelului. Cu cheia respectivă s-a dus în parcarea hotelului, a încercat mai multe mașini, reușind să deschidă mașina cu pricina. S-a urcat la volan, a pornit autotursimul și a început să se plimbe cu el, abandonându-l apoi. Dosarul a fost rezolvat în acest mod, trimis de către comisarul șef Fărcaș Vasile de la IPJ Mureș – Serviciul Cercetări Penale, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureș cu referat de terminare a urmăririi penale și propunerea de sesizare a instanței de judecată pentru furt de autoturism săvârșit de Marian Claudiu. Dosarul a fost trimis în 12 februarie 2004. Așteptăm ca instanța să dea verdictul în acest caz”, ne-a povestit E.M..

Cine minte?

În urma unor asemenea declarații, venite din partea păgubiților, și înaintate Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), o echipă din cadrul Corpului de Control al IGPR s-a deplasat la Târgu Mureș pentru a face verificări. Rezultatul controlului nu s-a lăsat fără urmări, cei trei polițiști fiind destituiți.

Este interesantă o anchetă mai amplă în cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Mureș care să stabilească dacă conducerea IPJ era la curent cu sesizările cumpărătorilor păgubiți și în al doilea rând dacă a informat IGPR, deoarece este greu de crezut că cei trei au acționat într-un asemenea anonimat și mai ales că au cooperat cu Mircea Cadiș, care suntem siguri că era ținut sub supraveghere, ținând cont de antecedentele sale. De asemenea, ministrul Administrației și Internelor, Vasile Blaga, va fi sesizat inclusiv asupra acestui caz, care merită avut în vedere la evaluarea pe care o va face în mai puțin de 6 luni, evaluare propusă la ședința de bilanț.

Edy MÄ‚RCUȘ

Scandaluri în Poliția mureșeană

2001 – “Vilele polițiștilor”, publicat în cotidianul Ziua de Ardeal a iscat un scandal imens la nivelul IPJ Mureș, urmat de verificări ale unei echipe a Corpului de Control din cadrul Ministerului Administrației și Internelor.

Astfel au dat cu subsemnații locotenent colonelul Virgil Murzea, de la Poliția Rutieră a județului, Ioan Alb de la Serviciul Rutier al Poliției Târgu Mureș, actual comandant al Poliției Ungheni, colonelul Ioan Tohănean etc., în total 17 ofițeri din IPJ.

2004 – Adrian Pop, adjunctul șefului IPJ, chestor principal Vasile Cotoară este cercetat pentru săvârșirea de fapte de corupție – trafic de influență, primirea de foloase necunevnite etc. Urmarea: se pensionează

Ioan Dumbrăvean, Ioan Rusu și Marius Todoran sunt cercetați pentru implicarea în traficul de mașini furate

Chestorul Vasile Cotoară, comandantul Poliției Sovata – Vasile Popa, comisarul șef Eugen Dan, adjunctul șefului IPJ, și alți șefi din Poliția mureșeană sunt “împricinații” a ceea ce putea deveni al doilea scandal “Vilele polițiștilor”. Doar că echipa Corpului de Control i-a scos pe toți curați, capii poliției justificându-și proprietățile din Sovata.

La acestea se adaugă:

– zecile de dosare nesoluționate, cu autor necunoscut

– întreținerea unor relații dubioase cu valutiștii de la Grand, Tarom, proxeneți/e sau cu liderii unor bande de cartier

– dosare de corupție nerezolvate, anchete economice stopate etc.

Va face ministrul Internelor curățenie?

Å¢inând cont de CV-ul său nu tocmai ok, ne întrebăm dacă ministrul Administrației și Internelor, Vasile Blaga, va reuși întradevăr să facă curățenie. Vă prezentăm mai jos câteva repere din CV-ul ministrului Vlaga. Astfel a fost pe rând deputat FSN (1990-1991), prefect (1991-1993), dar și șef al Direcției Regionale Vamale Oradea (1993-1996). După eșecul din 2000, când ratează prelungirea mandatului de senator, pleacă în Capitală. Aici, urcă treaptă cu treaptă în ierarhia PD devenind „mâna dreaptă” a președintelui Traian Băsescu. Astăzi este vicepreședinte și liderul organizației PD București. După victoria lui Traian Băsescu în alegerile prezidențiale, Blaga a fost numit pentru câteva zile în funcția de consilier prezidențial. La scurtă vreme însă, este promovat ministru al administrației și internelor.

Cariera sa fulminantă este explicată de mulți prin legăturile pe care le are cu serviciile de (contra)informații ante și postdecembriste.

Un capitol aparte în CV-ul lui Blaga este ocupat de relațiile sale de rudenie cu frații Ioan și Viorel Micula. În anul 2000, numele lui Blaga și al soției sale au fost implicate în scandalul „Petrolsub-Eurohouse”. Interesele sale la „Petrolsub” sunt multiple: pe lângă faptul că deține 1,7% din acțiunile societății, actualul ministru al administrației și internelor se află în relații apropiate și cu fostul director al rafinăriei, ex-deputatul PD Teodor Cladovan, acuzat de situația dezastruoasă a societății, acceptând condițiile scandaloase impuse de acționarul majoritar, controversatul holding „Eurohouse” (păstorit din umbră de fostul șef al SRI, Virgil Măgureanu, bihorean și el la origini).

O altă „pată” pe CV-ul său se leagă de familia finului său, Coriolan Pop-Bruchental. Surse judiciare susțin că Blaga ar fi intervenit pe lângă mai mulți magistrați pentru a-l scăpa pe finul său de un dosar în care acesta a fost condamnat la cinci ani de închisoare. Coriolan Bruchental-Pop a fost acuzat de fals material, într-un dosar de contrabandă.

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close